صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پرده جدید جنایت رژیم صهیونیستی علیه نهاد‌های بین‌المللی؛ از یونیفل چه می‌دانیم

۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳:۱۰
کد خبر: ۴۷۹۸۳۱۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
رژیم صهیونیستی به موازات پیش بردن استراتژی‌های جنایت‌کارانه خود علیه لبنان و غزه، نهاد‌ها و ماموریت‌های بین‌المللی خدمات‌رسان و کمک‌کننده به صلح و امنیت مانند یونیفل را نیز هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی در بیش از یک سال جنگ علیه غزه به‌وضوح از طریق ارتکاب جنایت‌های مختلف به جهان و جامعه بین‌المللی ساکت و منفعل، اعلام کرد که ارزشی برای نهاد‌ها و سازوکار‌های خدمات‌رسانی و حافظ صلح قائل نیست و در این مسیر از حمایت همه‌جانبه متحدان غربی خود و در راس آن‌ها آمریکا برخوردار بوده است.

حمله به آشپرخانه جهانی در میانه قحطی و گرسنگی در غزه و حمله به مراکز آنروا، آژانس خدمات‌رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی فقط مهم‌ترین نمونه‌های بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به سازوکار‌ها و نهاد‌های بین‌المللی حفاظت‌شده براساس قوانین هستند.

مقام‌های این رژیم همزمان با پیش بردن جنایت‌های خود علیه غزه، موجی از حمله‌های لفظی و سیاسی علیه سازمان ملل و آنتونیو گوترش، دبیرکل آن را نیز ایجاد کردند و حتی مدعی شدند که گوترش «عنصر نامطلوبی است که نباید وارد اراضی اشغالی شود.»

این رژیم طی هفته‌های گذشته با گسترش جنگ به لبنان، در حال پیاده کردن استراتژی‌های جنایت‌کارانه، اما شکست‌خورده خود در غزه علیه این کشور است.

یونیفل، ماموریت حافظ صلح سازمان ملل در لبنان یا همان کلاه آبی‌ها طی هفته‌های گذشته بار‌ها ازسوی رژیم صهیونیستی هدف اقدام‌ها و حمله‌های جنایت‌کارانه‌ای قرار گرفت که در مواردی به مجروح شدن شماری از نیرو‌های آن منجر شد.

گوترش: حمله به یونیفل می‌تواند جنایت جنگی باشد

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل حمله‌های رژیم صهیونیستی منجر به جراحت نیرو‌های یونیفل را محکوم کرده و اعلام کرد که نیرو‌های یونیفل طی جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان بار‌ها هدف حمله این رژیم قرار گرفتند.

استفان دوجاریک با اشاره به ماموریت نیروی بین‌المللی کلاه آبی سازمان ملل، گفت: کارکنان یونیفل و اماکن آن هرگز نباید هدف قرار گیرند؛ حمله به حافظان صلح ناقض قوانین بین‌المللی است و ممکن است جنایت جنگی باشد.

وی در بیانیه‌ای در این باره با اشاره به اقدام نظامیان صهیونیست در حمله به در ورودی یکی از مواضع سازمان ملل، از این اقدام به‌عنوان رویدادی نگران‌کننده یاد و اعلام کرد که نظامیان صهیونیستی به عمد در ورودی این مقر را با خودرو‌های زرهی شکستند.

نتانیاهو: نیرو‌های یونیفل از جنوب لبنان خارج شوند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پیشتر و درپی آغاز جنگ علیه غزه، همه سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی را از این منطقه خارج کرده و حتی ورود رسانه‌ها را به غزه ممنوع کرده بود، با رویکرد مشابه با هدف سرپوش نهادن جنایت‌های خود، اکنون خواهان خروج نیرو‌های یونیفل از لبنان است.

نتانیاهو، یکشنبه، ۲۲ مهر به گوترش اعلام کرد که نیرو‌های حافظ صلح مستقر در جنوب لبنان را از منطقه خارج کند.

او در سخنرانی خطاب به دبیرکل سازمان ملل، ادعا کرد: زمان آن فرا رسیده است که یونیفل را از مناطق جنگی خارج کنید؛ ارتش اسرائیل بار‌ها این درخواست را کرده و مکررا با امتناع مواجه شده است.

نتانیاهو همچنین ضمن ابراز تاسف ادعایی از آسیب واردشده به سربازان یونیفل، مدعی شد: ما تمام توان خود را برای جلوگیری از این آسیب انجام می‌دهیم، اما ساده‌ترین و منطقی‌ترین راه برای اطمینان از این امر صرفا خارج کردن آن‌ها از منطقه جنگی است.

یونیفل: ارتش اسرائیل عامدانه به مواضع ما شلیک می‌کند

در روز‌های اخیر دست‌کم پنج نفر از نیرو‌های یونیفل بر اثر حمله ارتش رژیم صهیونیستی مجروح شدند.

تاسیسات و مواضع این ماموریت سازمان ملل تاکنون بار‌ها هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته است؛ از جمله این حمله‌های عامدانه می‌توان به تیراندازی به مقر یونیفل در ناقوره اشاره کرد.

یونیفل در واکنش به حمله‌های اخیر ارتش رژیم صهیونیستی به مواضع این ماموریت اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی عامدانه این حمله‌های را انجام می‌دهد و به سمت مواضع آن شلیک می‌کند.

این ماموریت حفظ صلح سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از اقدام ارتش رژیم صهیونیستی برای ورود به مقر خود در رامیا در روز یکشنبه، ۲۲ مهر خبر داد و اعلام کرد که نظامیان صهیونیستی با خودروی زرهی در ورودی را شکسته و به زور وارد مقر شدند و پس از ۴۵ دقیقه این مقر را ترک کردند.

براساس این بیانیه، نظامیان صهیونیست پس از خروج از مقر یونیفل در فاصله ۱۰۰ متری آن اقدام به شلیک کردند که ورود دود و گردوغبار به مقر یونیفل آسیب‌های پوستی و گوارشی صلح‌بانان را درپی داشت.

این اقدام ساعاتی پس از آن صورت گرفت که نتانیاهو خواستار خروج نیرو‌های یونیفل از جنوب لبنان شد؛ یونیفل در مقابل درخواست نتانیاهو برای ترک مواضع خود در جنوب لبنان، اعلام کرد که حاضر به انجام این کار نیست.

آندره آ تنتی، سخنگوی یونیفل در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: نیرو‌های اسرائیلی از یونیفل خواستند از برخی از مواضع خود عقب‌نشینی کند، اما تصمیم به اتفاق آرا برای ماندن در این منطقه وجود داشت.

واکنش‌های جهانی به حمله ارتش رژیم صهیونیستی به یونیفل

۴۰ کشور شرکت‌کننده در ماموریت حفظ صلح سازمان ملل که در عملیات لبنان شرکت دارند، شنبه، ۲۱ مهر با انتشار بیانیه‌ای مشترک، حمله‌های رژیم صهیونیستی به نیرو‌های حافظ صلح مستقر در جنوب لبنان را محکوم کردند و خواستار تحقیق در این باره شدند.

پیشتر اسپانیا، فرانسه و ایتالیا به‌عنوان حامیان رژیم صهیونیستی در جنگ یک‌ساله علیه غزه، حمله ارتش رژیم صهیونیستی به یونیفل را غیرقابل توجیه خوانده بودند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، ضمن محکوم کردن درخواست نتانیاهو برای خروج نیرو‌های یونیفل از جنوب این کشور، گفت: هشدار نتانیاهو به گوترش که خواستار حذف یونیفل شد، فصل جدیدی در رویکرد دشمن در عدم پیروی از هنجار‌های بین‌المللی است.

ری مورفی، یکی از حافظان صلح سابق یونیفل، درباره حمله‌های ارتش رژیم صهیونیستی به نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، اظهار کرد: استفاده از تانک‌ها، شلیک به مقر‌های سازمان ملل و اطراف آن و به خطر انداختن جان کارکنان سازمان ملل، اقدامی عمدی و خشونت‌آمیز ازسوی نیرو‌های اسرائیلی است و به هیچ‌وجه نمی‌توان این را به هیچ گروه یا نیروی دیگری نسبت داد؛ این تصمیم نیرو‌های اسرائیلی است که نیرو‌ها و مقر‌های سازمان ملل را هدف قرار دهند.

وی تاکید کرد: حافظان صلح سازمان ملل تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی محافظت می‌شوند؛ آن‌ها نقش نظامی ایفا نمی‌کنند؛ آن‌ها برای برقراری صلح ایفای نقش می‌کنند؛ آن‌ها در حال مشاهده هستند و مشاهدات خود را گزارش می‌دهند و تلاش می‌کنند کمک‌های بشردوستانه را ارائه دهند؛ هیچ توجیهی برای این حمله به نیرو‌های سازمان ملل وجود ندارد.

در عین حال، دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مدعی شد: اصرار سازمان ملل برای نگه داشتن سربازان یونیفل در خط آتش غیرقابل درک است.

ژان پیر لاکروآ، رئیس نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل پنجشنبه گذشته به شورای امنیت اعلام کرد: امنیت نیرو‌های حافظ صلح اکنون به‌طور فزاینده‌ای در خطر است؛ آن‌ها در موقعیت خود باقی مانده‌اند، اما فعالیت‌های عملیاتی از ۲۳ سپتامبر (دوم مهر) عملا متوقف شده است و حافظان صلح در پایگاه محدود شده‌اند؛ ۳۰۰ نفر نیز به‌طور موقت به پایگاه‌های بزرگ‌تر منتقل شده بودند.

یونیفل UNIFIL چیست؟

یونیفل یک ماموریت حافظ صلح است که ازسوی شورای امنیت سازمان ملل (UNSC) در مارس ۱۹۷۸ (اسفند ۱۳۵۶)، چند روز پس از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، تاسیس شد.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌های ۴۲۵ و ۴۲۶، از رژیم صهیونیستی خواست از لبنان عقب‌نشینی کند و در ادامه تصمیم به راه‌اندازی یونیفل گرفت.

یونیفل براساس اساسنامه تاسیس آن، برای تحقق سه هدف در لبنان مستقر شد: تایید خروج نظامیان صهیونیست، بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی، کمک به دولت لبنان در تضمین بازگشت اقتدار موثر خود در منطقه.

منطقه تمرکز یونیفل در جنوب لبنان، نزدیک مرز اراضی اشغالی است.

نیروهای حافظ صلح ممکن است سربازان کشور خود بوده باشند، اما در ماموریت‌های حفظ صلح، وارد جنگ نمی‌شوند؛ آن‌ها باید بی‌طرف بمانند و فقط با رضایت ملتی که در آن مستقر شده‌اند، می‌توانند حضور داشته باشند.

براساس اعلام سازمان ملل، عملیات چندبعدی حافظ صلح امروز نه‌تنها صلح و امنیت را حفظ می‌کند، بلکه روند سیاسی را تسهیل می‌کند، از غیرنظامیان محافظت می‌کند، به خلع سلاح کمک می‌کند، از سازمان‌دهی انتخابات و حقوق بشر حمایت و به احیای حاکمیت قانون کمک کند.

یونیفل در حال حاضر شامل بیش از ۱۰ هزار نیروی حافظ صلح از ۵۰ کشور است: اندونزی، ایتالیا، هند، نپال، غنا، مالزی، اسپانیا، فرانسه، چین، ایرلند، کره جنوبی، لهستان، فنلاند، کامبوج، صربستان، اتریش، یونان، سریلانکا، تانزانیا، بنگلادش، آلمان، ترکیه، السالوادور، مولداوری، برونئی، مجارستان، برزیل، مالت، مقدونیه شمالی، مغولستان، آرژانتین، کنیا، لتونی، سیرالئون، قبرس، گواتمالا، زامبیا، ارمنستان، انگلیس، کلمبیا، کرواسی، استونی، فیجی، قزاقستان، مالاوی، هلند، نیجریه، پرو، قطر، اروگوئه.

یونیفل در منطقه‌ای به مساحت ۴۱۰ مایل مربع که با رودخانه لیطانی در شمال و خط آبی (مرزی موقتی بین اراضی اشغالی و لبنان که ۱۲۰ کیلومتر ترسیم شده ازسوی سازمان ملل) در جنوب تعریف شده است، فعالیت می‌کند؛ بین این خطوط، یونیفل دارای ۵۰ موقعیت و یک مقر در شهر ناقوره در جنوب لبنان است.

این نهاد سازمان ملل همچنین حدود ۸۰۰ کارمند غیرنظامی، اعم از محلی و بین‌المللی و همچنین یک نیروی عملیات دریایی در امتداد خط ساحلی لبنان دارد؛ براساس گزارش یونیفل، ۱۷ درصد از فعالیت‌های این ماموریت سازمان ملل به‌طور مشترک با نیرو‌های مسلح لبنان انجام می‌شود.

نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل و ارتش لبنان به‌طور معمول فعالیت‌ها، از جمله گشت‌های پیاده و خودرویی را در روز و شب هماهنگ می‌کنند؛ براساس وب‌سایت یونیفل، هدف بلندمدت این ماموریت انتقال تدریجی مسئولیت‌ها به نیرو‌های مسلح لبنان است.

بودجه سالانه یونیفل حدود نیم میلیارد دلار است؛ هر کشور عضو سازمان ملل موظف به پرداخت سهمی از ماموریت‌های حافظ صلح سازمان ملل از جمله در لبنان است.

هدف اصلی یونیفل تایید خروج ارتش رژیم صهیونیستی از خاک لبنان طبق قطعنامه‌های ۴۲۵ و ۴۲۶ شورای امنیت سازمان ملل است.

مقام‌های اراضی اشغالی و لبنان موظفند یونیفیل را از قبل برای هرگونه فعالیت در مجاورت محل ماموریت آن مطلع کنند؛ این اطلاع‌رسانی شامل انجام کار‌های تعمیر و نگهداری معمول و عملیات امنیتی است.

در زمان حضور یونیفل رژیم صهیونیستی چند بار به لبنان حمله کرد؟

یونیفل که از زمان جنگ ۱۹۷۸ رژیم صهیونیستی علیه لبنان در جنوب این کشور مستقر شد، در زمان جنگ ۱۹۸۲ این رژیم علیه لبنان که به اشغال مناطق جنوبی این کشور منجر شد، نیز حضور داشت.

این ماموریت سازمان ملل در پایان تهاجم یادشده رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۵، نقش خود را محدود به حفاظت از مردم جنوب و ارائه کمک‌های بشردوستانه کرد.

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶، در جنگی که حدود یک ماه به طول انجامید، دوباره وارد جنوب لبنان شد؛ در آگوست همان سال (مرداد ۱۳۸۵)، قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل برای تضمین آتش‌بس پایدار در اطراف یک منطقه حائل غیرنظامی شده به تصویب رسید.

یونیفل در معرض فشار‌های رژیم صهیونیستی

مدت‌ها است که مقام‌های رژیم صهیونیستی یونیفل را به دلایل ادعایی مختلف مورد انتقاد قرار داده‌اند.

سخنگوی اداره دیپلماسی عمومی رژیم صهیونیستی به‌تازگی ادعا کرد که این ماموریت یک شکست آشکار است.

رژیم صهیونیستی در حالی یونیفل را به ناکارآمدی در انجام وظایف متهم می‌کند که خود با عبور از خطوط قرمز و نقض قوانین و مقررات بین‌المللی مهم‌ترین عامل بروز درگیری‌ها و تنش‌ها در جنوب لبنان است؛ این موضوع را می‌توان در تاریخ تهاجم‌های رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و اشغال بخش‌هایی از آن دید.

این رژیم در اجرای ایده‌های اشغالگرانه خود به هیچ‌عنوان وقعی به نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نمی‌گذارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرقه جنایتکار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *