صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

از خُلف وعده داوری در جذب اسپانسر تا بلاتکلیفی لیگ برتر بسکتبال/ وقتی هیچ چیز سر جایش نیست

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۸۲۸۸
دسته بندی‌: ورزشی ، توپ و تور
آغازِ لیگ برتر بسکتبال ایران در همان شروعِ کار با کیفیت فنی ضعیف و بی‌پولی همراه بود تا جایی که اسطوره بسکتبال ایران لب به انتقاد گشود.

خبرگزاری میزان - طولی نکشید که تنها بعد از یک بازی و آغاز لیگ برتر بسکتبال ایران، حامد حدادی اسطوره بسکتبال ایران لب به انتقاد بُگشاید و خبر از کاهش قرارداد بازیکنان تیم صنعت نفت آبادان بدهد. از زمانی که بسکتبال ایران غرق در اسپانسرها و بودجه‌های مناسب بود مدت زیادی می‌‌گذرد، اما حالا روز به روز اوضاع آسمان‌خراش‌های ایرانی بدتر می‌شود.

در ابتدای ورود رئیس فدراسیون بسکتبال، گمان می‌رفت جواد داوری به عنوان یک استخوان خرد کرده این رشته، تحول عظیمی در ساختار تیم ملی و لیگ برتر شکل دهد و اسپانسرها با بسکتبال آشتی کنند و مانند گذشته شاهد ورود شرکت‌های بزرگ و به تبع آن بازیکنان سطح بالای خارجی و بین‌المللی باشیم، اما اکنون وضعیت لیگ برتر به جایی رسیده که بازیکنی هم‌چون حدادی که بسیار بی‌حاشیه است، به عنوان یک منتقد مطرح می‌کند که بازیکنان بسکتبال ایران برای تأمین نیازهای اولیه زندگی‌شان به مشکل خورده‌اند و قراردادهایی که بسته می‌شود کافی نیست.

جواد داوری در تیرماه سال ۱۴۰۲ درباره مشکلات اسپانسرینگ فدراسیون بسکتبال در فصل‌های گذشته گفته بود: این مشکل در پایان لیگ حل شد و اکنون با فراغ بال می‌توانیم به دنبال حامی مالی جدید باشیم. البته کار ما با اسپانسر قبل به دادگاه کشیده شد که با پیگیری فدراسیون حل می‌شود.

از صحبت‌های داوری مدت‌ها گذشته است و مشخص نیست ماجرای اسپانسر به کجا کشیده شد؟ داوری که از همان روزهای اول با وعده افزایش قدرت مالی بسکتبال و جذب اسپانسرها به عنوان یک شخصیت بسکتبالی وارد فدراسیون شد، اکنون در یک موقعیت بحرانی قرار گرفته و بسکتبال ایران برخلاف سال‌های گذشته، نه تنها تیم ملی خوبی ندارد بلکه لیگ برتر باکیفیتی هم ندارد. تیم‌های قدرتمند و متمول از مدار لیگ خارج شده‌اند و بسکتبال ایران برخلاف تبلیغاتی که در زمینه استعدادیابی شده، غرق در باتلاق بی‌استعدادی مطلق است و فدراسیون بسکتبال نتوانسته هیچ راهکاری برای حل این مشکل بیاندیشد.

وی بارها در محافل خصوصی و عمومی عنوان کرده بود که قراردارد مالی فدراسیون قبلی با حامی مالی زیان قابل توجهی به این رشته زده و اگر موفق به رهایی از بند آن شود، حامیان مالی زیادی هستند که حاضرند مبالغی حتی چند برابری پرداخت کنند، اما حالا در آستانه ۳ سالگی ریاست داوری در فدراسیون بسکتبال نه تنها خبری از حامیان مالی جدید نیست، بلکه حتی حامی مالی قبلی هم از دست رفته است تا شاهدی باشد بر عملکرد ضعیف رئیس فدراسیون بسکتبال در مدیریت و جذب منابع مالی.

با این وضعیتی که در فدراسیون پدید آمده و بسیاری از تیم‌های بزرگ هم‌چون پتروشیمی بندرامام، غزل خداحافظی را از بسکتبال خوانده‌اند، تیم ملی بسکتبال ایران با سرمربی‌گری سوتیریس مانلوپولوس کار سختی برای تکرار افتخارات گذشته خواهد داشت، زیرا دیگر استعداد و نسلی برای درخشش باقی نمانده و همگان چشم به تفکرات و اندیشه‌های این سرمربی و خلاقیت‌های انفرادی بازیکنان دوخته‌اند زیرا دیگر آن نسل درخشان و قهرمان بسکتبال ایران حضور ندارند و بسکتبال ایران در زمینه استعدادیابی با کویری از بازیکنان ناشناخته روبروست که از میان این‌ها شاید دیگر مانند گذشته لژیونر بیرون نیاید.

کار به جایی رسیده که حتی در رده‌های پایه هم شرایط مطلوبی نداریم، تیم بسکتبال جوانان ایران بعد از حدود ۴ سال اردو که ۲ سال و نیم آن در فدراسیون داوری برپا شد، با تصمیمات مدیریتی اشتباه وی، طی این مدت از راهیابی به جام جهانی بازماند.

اما این تمام ماجرا نیست و همانطور که پیشتر اشاره شد سردرگمی در برگزاری و آغاز مسابقات لیگ، کم و زیاد شدن تیم‌ها، انصراف ذوب‌آهن و تغییر چند باره زمان آغاز رقابت‌ها باعث سردرگمی و برهم خوردن برنامه‌های تیم‌های حاضر شده است. شاید یکی از دلایل اصلی این موضوع حضور فردی کارنابلد و ناآشنا به این عرصه است. همان زمان که داوری مسئول دفترش را به عنوان سرپرست سازمان لیگ منصوب کرد بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی چنین شرایطی را می‌کردند و انتقادات زیادی به این تصمیم و انتخاب داشتند، اما گوش شنوایی وجود نداشت که اگر داشت الان حال و روز لیگ بسکتبال اینچنین نبود؛ بلاتکلیف و سردرگم.

 

بسکتبال ایران با ۵ شکست در جام جهانی ۲۰۲۳ نه تنها از رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس بازماند بلکه بدترین رکورد خود و سنگین‌ترین شکست تاریخش در این مسابقات را هم رقم زد. بسکتبال ایران که پیش از این، سه دوره حضور در جام جهانی را تجربه کرده بود، در چهارمین حضور، به هیچ عنوان نتوانست بازی‌های خوبی به نمایش بگذارد. ایران سال ۲۰۱۰ برای اولین بار در ترکیه حضور در جام جهانی را تجربه کرد، اما با ۴ شکست مقابل تیم‌های آمریکا، اسلوونی، برزیل، کرواسی و تنها یک برد مقابل تونس در رده نوزدهم جدول بیست و چهار تیمی مسابقات قرار گرفت. در جام جهانی ۲۰۱۴ نیز ایران برابر تیم‌های اسپانیا، صربستان، برزیل و فرانسه شکست خورد و مقابل مصر به پیروزی رسید و در رده بیست و یکم قرار گرفت.

تیم ملی بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو با سرمربیگری هاکان دمیر نیز به مقام پنجم رسید. قبل از این بازی‌ها و در مسابقات جهانی و پس از شکست در تمامی رقابت‌ها، حامد حدادی کاپیتان پرافتخار و فراموش نشدنی تیم ملی بسکتبال از بازی‌های ملی خداحافظی کرده بود. حدادی به همراه مهدی کامرانی، حامد آفاق اسلامیه، اوشین ساهاکیان، آرن داوودی، صمد نیکخواه بهرامی، زنده‌یاد آیدین نیکخواه بهرامی و تنی چند از بازیکنان دیگر، جزو نسل طلایی بود که در بازی‌های آسیایی دوحه ۲۰۰۶ خوش درخشیدند و مدال برنز پیکارها را دشت کردند. این نسل طلایی در چندین سال بعد نیز در آسیا آقایی کردند و به موفقیت‌های چشم‌گیری رسیدند و حضورهای متعددی در بازی‌های جهانی را تجربه کردند.

تیم ملی بسکتبال ایران تابستان سال آینده در رقابت‌های ۲۰۲۵ کاپ آسیا به میزبانی عربستان حضور خواهد داشت؛ پنجره دوم انتخابی این مسابقات آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد و تیم ملی بسکتبال ۲ آذرماه در تهران به مصاف قزاقستان می‌رود و ۵ آذر در دوحه با تیم ملی قطر دیدار می‌کند. شاید این مسابقات آخرین آزمون رئیس این فدراسیون باشد و بعد از آن مشخص می‌شود که آیا داوری می‌تواند اوضاع نا به سامان این فدراسیون را مدیریت کند و این رشته دانشگاهی را به ساحل آرامش برساند یا خیر.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *