صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو |

کتاب «پاییز آمد» توسعه دهنده فرهنگ ایثار و دفاع مقدس است

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۹۸۲۷۸
ّروای اصلی کتاب «پاییز آمد»، این اثر را جورچینی از یک پازل بزرگ و توسعه دهنده فرهنگ ایثار و دفاع مقدس خواند و تقریظ رهبری را نشان دهنده ارزنده بودن این نوع آثار دانست.

خبرگزاری میزان - روز (۲۹ مهرماه ۱۴۰۳) مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «پاییز آمد» برگزار خواهد شد، این اثر نوشته گلستان جعفریان که در انتشارات سوره مهر منتشر شده و روایت خاطرات فخرالسادات موسوی، همسر سردار شهید احمد یوسفی را روایت می‌کند. از این رو گفت‌وگو‌هایی داشتیم با برخی روایان این اثر که در قالب یک پرونده در اختیار مخاطبان و علاقمندان به ادبیات دفاع مقدس قرار می‌گیرد.

سردار جمال پرستار یک از همرزمان شهید سردار احمد یوسفی در گفت‌وگو با میزان درباره کتاب «پاییز آمد» اهمیت ثبت خاطرات رزمندگان، جانبازان، آزادگان و شهدا گفت: بخشی از تاریخ کشور ما در هشت سال دفاع مقدس قرار گرفته که با ثبت خاطرات رزمندگان شهدا جانبازان و آزادگان امکان ثبت آن فراهم می‌شود. در عین حال مقام معظم رهبری نیز تاکید ویژه‌ای بر ثبت خاطرات و تولید کتاب داشتنند که کتاب «پاییز آمد» با توجه به این مهم نوشته شده است.

وی ادامه داد: تولید محتوا در مورد هشت سال دفاع مقدس و کتاب‌های همانند «پاییز آمد» تاثیر بسزایی بر جامعه جوان می‌گذارد، جامعه‌ای که نتوانسته سال‌های دفاع مقدس را ببیند و آن را درک کند و اطلاعاتی از تلاش‌ها از جان گذشتگی‌ها، صبر و استقامتی رزمندگان و شهدا در آن سال‌ها ندارد و دشمن گاهی از این کم آگاهی آن‌ها بهره برده و به دنبال تحریف تاریخ است.

پرستار تولیدات فرهنگی چه به لحاظ محتوا و یا در قالب فیلم، سینما و تئاتر را مهم خواند و تاکید کرد: جای کار فراوان در بخش فرهنگی برای بیان عملکرد رزمندگان و وقایع جبهه وجود دارد. در عین حال نباید فراموش کرد که گذشت زمان بر حافظه رزمندگان آن روزگار اثر گذاشته و بسیاری از خاطرات آنان فراموش شده است.

وی درباره شهید احمد یوسفی و محتوای کتاب «پاییز آمد» گفت: این شهید شخصیتی ویژه و شجاع داشت. سابقه کار فرهنگی او در سپاه و حتی در خط مقدم حکایت از شخصیت خاص او داشت. آخرین بار او را در عملیات والفجر هشت در منطقه «کارخانه نمک» دیدم شهید یوسفی مسئول ستاد اجرایی لشکر بود، اما روحیه‌ای که او به بچه‌ها می‌داد سبب شد تا استقامت رزمندگان در آن منطقه نتایج مثبتی را برای عملیات در پی داشته باشد.

این راویی ادامه داد: «کانال نمک» منطقه‌ای بود که شرایط حضور در آن برای رزمندگان بسیار سخت بود و فشار بسیار زیادی چه به لحاظ روحی و چه در بعد منطقه بر گردان وارد می‌کرد. گردان‌های دیگر خیلی در آنجا دوام نیاورند و آن منطقه را خیلی زود ترک می‌کردند. اما روحیه‌ای که شهید احمد یوسفی به رزمندگان می‌داد، سبب شد تا آن‌ها ۶ روز مقاومت سخت داشته باشند و در ادامه پیروزی نصیب رزمندگان شود، بدین ترتیب خط تثبیت شده تا تردد‌های زیادی شکل بگیرد و پشتیبانی، امکانات و تسهیلات لازم را به خط مقدم گسیل شود. از این رو می‌توانم به جرات بگویم روحیه سازی شهید احمد یوسفی نقشی قابل توجه درپیروزی داشت و کارساز بود.

یوسفی فردی خود ساخته بود

ابوطالب بهمنی از دوستان و همرزمان شهید احمد یوسفی نیز در این زمینه گفت: گذر زمان گرد فراموشی را بر برخی از خاطرات رزمندگان پاشیده استف، اما آنچه از این شهید بزرگوار به خاطر می‌آورم این بود که وی از سال ۵۸ در سپاه زنجان فعال بود. او در بخش‌هایی همانند، بخش عضویت شورای فرماندهی، مسئول فرهنگی در لشکر ۱۷ و لشکرعاشورا را بر عهده داشت. من در آن زمان به عنوان یکی از افراد و طراحان عملیات فعالیت میکردم. عمده خاطرات ما متعلق به سال ۶۴ و در ماه مبارک رمضان بود که در خط مقدم حضور داشتکه در آن تابستان گرم خاطر ساز بود.

وی در مورد شخصیت شهید احمد یوسفی بیان کرد: این شهید فردی بسیار فعال بود و همواره مسائلی را که بر عهده داشت به جد پیگیری می‌کرد. همین سماجت او در پیگیری سبب می‌شد، بسیاری از موانع و مشکلات حل شود.

بهمنی ویژگی‌های شهید احمد یوسفی را مورد بررسی قرارداد افزود: این شهید آدم خودساخته‌ای بود و با اعتماد به نفس مسئولیت‌هایی که بر عهده‌اش قرار داده می‌شد را به صورت کامل به انجام می‌رساند. مبارزاتی هم پیش از انقلاب داشت و افکار سیاسی روشنی در ذهنش وجود داشت این امر باتوجه به اینکه او تحصیلات دانشگاهی نداشت قابل توجه بود. مطالعات عمیق او و تسلطش بر برخی او را شخصیت خاص کرد، این نکات به خاطر نزدیکی و دوستی دیرینه خانواده من و او ایجاد شده بود.

جزئیات پردازی در تاریخ نگاری

وی اهمیت ثبت خاطرات و تاریخ نگاری رزمندگان را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: تاریخ نگاری جنگ دو نکته مهم را می‌طلبد. اول اینکه طبیعت تاریخ نگاری جنگ، توجه و پرداختن به جزئیات را طلب می‌کند که متاسفانه، چون گذشت زمان، خاطرات را در زیرغبار زمان کمرنگ و محو روبه زوال می‌کند نکته دوم اینکه سرعت در ثبت و جمع آوری خاطرات بسیار مهم است.

بهمنی محتوا‌های تولید شده در تاریخ نگاری و یا ادبیات دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم تاریخ نگاری جنگ کنیم بهتر است، برای جمع آوری خاطرات اتفاقات و وقایع جنگ نشست‌های کوچک، اما جمعی با حضور رزمندگان یک عملیات برگزار کنیم. زیرا این دور همی‌های خاطر گویی، همپوشانی خاطرات را برای رزمندگان به دنبال دارد. در این شرایط رزمندگان خاطرات هم دیگررا تکمیل می‌کنند، پس روایت صادقانه‌تر و با جزئیات بیشتری ثبت می‌شود.

این راوی تاکید کرد: تاریخ نگاری از هشت سال دفاع مقدس مانند باز کردن یک کلاف است. شفافیت در واقع نگاری زمانی شکل می‌گیرد خاطر گویی رزمندگان در قالب یک دور همی باشد بدین ترتیب یک تدوین حرفه‌ای شکل می‌گیرد، زیرا زوایایی که در سایه روشن‌ها ذهن رزمندگان قرار دارد، استخراج می‌شود.

کتاب «پاییز آمد» تاریخ مونث جنگ را روایت می‌کند

فخرالسادات موسوی همسر شهید احمد یوسفی و راوی اصلی، در گفت‌وگوی با میزان در مورد کتاب «پاییز آمد» گفت: این اثر روایتی دوران آشنایی من در سنین ۱۸ سالگی با شهید احمد یوسفی و زندگی مشترک با این شهید است. کتاب «پاییزآمد» اثری حماسی عاطفی بوده، که سبک زندگی آن دوران را مطرح می‌کند.

وی افزود: سبک زندگی که در کتاب «پاییز آمد» مطرح شده، نمونه از یک سبک زندگی اسلامی است و نشان می‌دهد رزمندگان با وجود علاقه به خانواده، برای دفاع از دستاورد‌های انقلاب و حرکت در مسیر ولایت؛ راهی جبهه شدند. آن‌ها هم دوست داشتند تا بزرگ شدن فرزندان خود را ببینند، ولی بحث حفظ حدود و سرزمین‌های اسلامی در میان بود، پس اولویت‌های خود را از خانواده به مبارزه با دشمن تغییر دادند.

موسوی تقریض مقام معظم رهبری بر کتاب «پاییز آمد» را مورد بررسی قرار داد بیان کرد: مقام معظم رهبری کتابخوان‌ترین، رهبران جهان است که ذوق ادبی بی‌نظیر ایشان سبب می‌شود تا تقریظ‌هایی به برخی از کتاب‌ها نوشته شود و خبر از ارزشمند بودن اثر داشته باشد و در ادامه مخاطبان به دنبال مطالعه این کتاب‌ها بروند. اکنون از اینکه ایشان تقریظ خود را بر کتاب «پاییز آمد» نوشته اند، بسیار خوشحال هستم.

این راوی در پایان تصریح کرد: سبک کتاب «پاییز آمد» برگرفته از شیوه جدید در ادبیات دفاع مقدس است که تاریخ مونث جنگ را مطرح می‌کند. کتاب «پاییز آمد» جورچینی از یک پازل بزرگ است که وقتی کنارهم چیده شود، فرهنگ ایثار و دفاع مقدس را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *