صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس پلیس راهور: تنها را نجات از ترافیک تغییر ریل از اقدامات سنتی به رویکرد فناورانه است

۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵:۳۵
کد خبر: ۴۷۹۸۲۲۱
دسته بندی‌: جامعه ، حوادث
رئیس پلیس راهور فراجا تنها راه نجات از ابرچالش ترافیک را تغییر ریل از اقدامات سخت‌افزاری و سنتی به سوی رویکرد دانش‌بنیانی و فناورانه بیان کرد و براین اساس از کارآفرینان و دانش‌بنیان‌ها دعوت کرد تا ایده‌ها و پیشنهاد‌های پژوهشی خود را در اختیار مرکز پژوهش‌های کاربردی پلیس راهور قرار دهند.

خبرگزاری میزان - به گزارش خبرگزاری پلیس؛ سردار سیدتیمور حسینی در یاداشتی با عنوان «آینده سازی ابر چالش ترافیک شهر‌ها در گرو شگفتی آفرینی دانش بنیان‌ها» نوشت: «در روز‌های اخیر دو خبر فناورانه در فضای مجازی پربازدید شد؛ اول خبر خارجی اعلام شروع تولید انبوه اتومبیل‌های خودران توسط شرکت تسلا و دیگری به کارگیری خودرو‌های برقی در پلیس راه محور تهران کرج به قزوین و سپس ارتقای آن به ۵۰۰۰ دستگاه در ماموریت‌های پلیس سراسر کشور.

واقعیت این است که برای گریز از ابر چالش تراکم ترافیک کلانشهر‌ها راهی به جز توسل به معجزه و شگفتی سازی‌های دانش بنیانی باقی نمانده، چون هرگونه اقدام، فقط در راستای ارتقای کیفیت خودرو و توسعه راه‌ها ضمن کارگشا بودن باعث افزایش تقاضا و مصرف شده، ولی بار ترافیکی به علت عدم تغییر سیاست گذاری‌ها و به تبع آن رفتار‌های اجتماعی شاهد تغییر چندانی نخواهد بود.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سه کشور آلمان، ژاپن و بریتانیا تمرکز بر روی کاهش ترافیک بدون محدود کردن تحرک شهرنشینان تابع سه اتفاق است؛ اول کاهش نیاز به استفاده از خودرو به ویژه در بخش خصوصی، دوم انتقال بار ترافیک باقیمانده به وسایل حمل و نقل عمومی دوستدار محیط زیست و سوم پایش هوشمند نیاز‌ها و رفتار‌های ترافیکی شهروندان می‌باشد.

امروز فقط اتحادیه اروپا علیرغم تمام زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های علمی و قانون مداری آموخته شده ۱۱۰ میلیارد یورو در سال هزینه مدیریت تحرک شهری و تراکم جاده‌ها می‌نمایند. سطح بالای ازدحام بهره وری در تمام امور را به شدت محدود می‌کند به طوری‌که در یک تحقیق مشاهده شده که روانسازی ترافیک می‌تواند به ازای هر ۱۰ درصد کاهش زمان سفر حداقل تا ۳ درصد بهره‌وری عمومی منطقه را ارتقا می‌دهد و برخلاف آن ناکارآمدی جابجایی و آلودگی محیط زیست و فقدان ایمنی خودرو‌ها و جاده به شدت باعث کاهش قابلیت زندگی در شهر می‌گردد.

با این مقدمه و طرح مسئله به دنبال ارائه این نظر هستیم که تنها راه نجات ما از این ابر چالش جهانی در کوتاه مدت تغییر ریل از اقدامات سخت‌افزاری و سنتی و عمرانی و ارائه لوایح قانونی سلبی محض به سوی اقدامات هوشمند و دانش بنیانی و نرم‌افزاری و فناورانه است. البته اقدامات خلاقانه و دانش بنیان همواره با نواقص و ایرادات از قبیل ضعف قابلیت اجرا در عمل و صحنه، فقدان اطلاع رسانی و آموزش و پذیرش همگانی و تغییرات مداوم دنیای فناوری و هزینه بری‌ها مواجه هستند و نیاز سنجی و به روز شدگی آن‌ها به درستی صورت نمی‌پذیرد.

برای رفع این معضل جوانان و نخبگان وطنی و شرکت‌های دانش بنیان می‌بایست خلاقیت‌های خود را چه در قالب و بستر امواج فضای مجازی و یا خطوط مخابراتی و ... از طریق الگو‌های هوش مصنوعی و یا ... بر سه اصل در دسترس بودن همگانی، کم هزینگی و امن بودن بنا نهند و محصول آن‌ها در عمل مشکل میدانی پلیس و مردم را حل نمایند و قابلیت تعمیم و توسعه را داشته باشد.

پلیس راهور از کارآفرینان و دانش بنیان‌ها دعوت می‌نماید پیشنهاد‌های پژوهشی خود را در اختیار مرکز پژوهش‌های کاربردی پلیس راهور قرار دهند تا مراحل لازم بعدی را با همراهی تان طی و ایده‌های شما را تبدیل به محصول مشکل گشا در کنترل و راهبری هر سه حوزه خودرو و راه و انسان نماییم.»

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *