صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کارگردان فیلم سینمایی «آن دو»:

سایه مصلحت اندیشی‌ها روی سر جشنواره کودک / برگزارکنندگان جشنواره برای تقدیر از خانواده شهید شاخص سال همکاری نکردند 

۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۸:۰۲
کد خبر: ۴۷۹۸۰۸۵
مرتضی رحیمی کارگردان فیلم سینمایی «آن دو» که برای ساخت آن نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان شد و در نهایت جایزه صلح این جشنواره را از آن خود کرد، معتقد است این فیلم به سویه‌های کمتر پرداخته شده‌ای از جنگ می‌پردازد که می‌تواند برای مخاطب کودک و نوجوان حاوی دغدغه‌های ضد جنگ باشد و مفهوم دفاع در برابر تجاوز نیروی متخاصم را تبیین کند.  

خبرگزاری میزان - فیلم سینمایی «آن دو» به نویسندگی مهدی سجادپور و مرتضی رحیمی، کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه‌کنندگی سید علیرضا سبط‌احمدی امسال در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در سه رشته بهترین بازیگر کودک و نوجوان، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت امیررضا فرامرزی برای بازی در این فیلم، برنده پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان شد. این فیلم که بخشی از زندگی شهید ظفر خالدی از خردسال‌ترین شهدای دوران جنگ تحمیلی و برادرش خدارحم از اهالی شهرستان لردگان را روایت می‌کند همچنین جایزه صلح را برای بخش صلح و مقاومت این رویداد بین‌المللی تصاحب کرد. 

تغییر آراء داوران در دقیقه نود
مرتضی رحیمی کارگردان فیلم سینمایی «آن دو» در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: از هیأت داوران متشکرم که زوایای مختلف فیلم را دیدند و ارزیابی کردند؛ با این حال به نظرم فیلم می‌توانست در بخش بهترین فیلمنامه هم کاندیدا شود. حتی شنیده‌ام نامزد هم شده بود، اما در دقیقه نود آرا تغییر کرد. در بخش دستاورد فنی، موسیقی، تصویر هم «آندو» می‌توانست بهتر دیده شود. اما سایه یک سری مصلحت اندیشی‌ها همیشه روی سر جشنواره‌ها هست که خواه ناخواه امکان دارد روی آرا تأثیر بگذارد و اولویت‌ها را دستخوش تغییر کند. مصلحت‌هایی که شاید شایسته سالاری را برنتابد و راه خودش را برود تا شایستگی‌های یک فیلم فدا شود. از این بابت می‌گویم که فیلم «آندو» طبق صحبت‌هایم با داوران و مخاطبان، در همه ابعاد مورد توجه واقع شده بود و خیلی‌ها دوستش داشتند و بارها در محافل مرتبط، به عنوان بهترین فیلم جشنواره امسال از آن یاد شد. 

این فیلمساز اذعان داشت: با این وجود، همین که فیلم جایزه ارزشمند شهید بهنام محمدی را گرفت و جایزه صلح جشنواره را از آن خود کرد، برای من مغتنم و نشانگر دغدغه‌های ضد جنگ فیلم است. دریافت جایزه از دست خانواده شهدا که ناگهانی هم به من اهدا شد، بسیار شوکه‌ام کرد و انگیزه بخش بود. فقط حیف که تریبونی داده نشد تا روی سن صحبتهایم را مطرح کنم. 

رحیمی معتقد است: فیلم «آن دو» به سویه‌های کمتر پرداخته شده‌ای از جنگ می‌پردازد که می‌تواند برای مخاطب کودک و نوجوان حاوی دغدغه‌های ضد جنگ باشد و مفهوم دفاع در برابر تجاوز نیروی متخاصم را تبیین کند. 

وی افزود: نگاه ضد جنگ فیلم «آن دو» به این معناست که نباید از موضع ضعف و بی‌ارادگی در مقابل دشمن متجاوز برخورد کرد و باید تا پای جان از مرز و بوم و میهن دفاع کرد، همان طور که شخصیت اصلی فیلم ما هم در زمان جنگ تحمیلی در مقابل دشمن بعثی ایستاد و جانانه مقاومت کرد و جنگید. وقتی می‌گویم ضد جنگ، نگاهم به مسئله همین است. ضمن اینکه از این رهگذر مخاطب می‌تواند پیام‌های انسانی در لایه‌های مختلف قصه را درک کند و در روند قصه تلاش شده تا پیامدهای جنگ دقیق به تصویر کشیده شود و درام طوری شکل بگیرد که مخاطب بتواند با ابعاد مختلف جنگ و ماهیت مخرب آن مواجه و درباره آن اندیشه کند. 

تقدیر دختر شهید، بهترین هدیه بود
کارگردان فیلم سینمایی در نوبت اکران «بَلیط» افزود: جالب است بگویم به تازگی دختر شهید خدارحم خالدی که زمان شهادت پدرش نوزادی چند ماهه بوده، نامه‌ای به آقای اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور نوشت که نسخه‌ای از آن هم برای من و بنیاد شهید استان چهارمحال و بختیاری ارسال شد و مراتب تقدیر خود را از ساخت فیلم «آن دو» اعلام کرد. باید اعتراف کنم این برای من بهترین هدیه‌ای بود که می‌توانست داده شود و انگیزه‌هایم را برای ادامه این راه پررنگتر کرد. خوشحالم که خانواده آن شهید سرفراز، فیلم را نزدیک با زندگی و خصوصیات او دانسته و از آن راضی هستند. این را هم بگویم که تلاش زیادی کردیم تا در حاشیه جشنواره کودک امسال، از خانواده شهیدان خالدی تقدیری مختصر داشته باشیم که در کمال تعجب، از سوی متولیان برگزاری جشنواره همکاری لازم صورت نگرفت و در نتیجه موفق نشدیم! خصوصاً که درخواست کردیم اگر قرار است جایزه‌ای به فیلم داده شود، از خانواده شهیدان خالدی برای اهدای آن دعوت کنند که مسئولان جشنواره مخالفت کردند و من در این باره خیلی گله‌مند شدم. 

مرتضی رحیمی درباره نمایش فیلم «آن دو» در جشواره کودک که با سه نامزدی و دو جایزه همراه بود و آن بخش از ویژگی‌های فیلم که مورد توجه داوران واقع شد، گفت: من انتظار عنایت بیشتری از سوی داوران را در جشنواره فیلم کودک امسال داشتم. اصولاً تلاش هم کردم که همه چیز طبق برنامه و حرفه‌ای پیش برود تا نتیجه آبرومند و قابل قبول باشد. خوشبختانه در طول نمایش در جشنواره، همه مخاطبان و داوران، فیلم را دوست داشتند و بازخوردهای مثبتی از سوی مردم گرفتیم. در صورتی که پروژه از محدودیت بودجه بسیار رنج برد و دست ما در بسیاری از موارد بسته بود. همین الان هم که بیش از ۹ ماه از زمان تولید فیلم گذشته، همچنان درگیر مشکلات مالی هستیم. انتظار بیشتر می‌رفت که دوستان مسئول و تصمیم گیرندگان در حوزه سینما با توجه به اینکه شخصیت اصلی فیلم ما شهید ظفر خالدی، به عنوان شهید شاخص سال جاری انتخاب شده، حمایت بهتری از فیلم داشته باشند که متاسفانه این طور نشد. واقعاً به سختی توانستیم کار را جمع کنیم و همین مشکلات باعث شد فیلم به موقع به جشنواره فیلم فجر پارسال نرسد و قسمت بود که در جشنواره کودک امسال دیده شود. با این حال امیدوارم اگر قوانین اجازه دهند، امسال بتوانیم «آندو» را در جشنواره فیلم فجر ببینیم تا ارزشهای فیلم بیشتر دیده شود. 

وی در پایان توضیح داد: در فرصتی که بین جشنواره فجر تا جشنواره کودک پیش آمد، امکان این پیش آمد تا تدوین دوباره‌ای کنیم و بازنگری‌هایی روی فیلم انجام دهیم که خروجی‌مان امیدبخش و با کیفیت باشد. البته در جشنواره کودک با توجه به بازخوردها به نظرم آمد که بخشهایی از فیلم نیاز به تجدید نظرهایی جزئی دارد که حتماً در تدوین مجدد لحاظ خواهم کرد. در کل اما از چفت و بست فیلم راضی ام؛ بویژه که شرایط تولید فشرده‌ای و سختی را برای رساندن فیلم به جشنواره داشتیم و اوضاع جوی نامساعد مثل بارندگی‌های شدید و البته مشکلات مالی هم باری مضاعف روی دوشمان شد. 

فریبا کوثری، علیرام نورایی، قدرت الله ایزدی، مالک حدپور سراج، آوا دارویت، اسرافیل علمداری، محمدرضا ژاله، کامران دهقان، داراب آقاسی زاده، سلیمه رنگزن، مژگان محمودیان، مرجان علوی، کبری گودرزی، زهرا هزاریان، سعید محمودی، بهروز کردزنگنه، حبیب تاجمیری، پوریا ریحانی اصل، حاتم میرزایی، مهران پورمهدی، مهران هادی، سیاوش معمارزاده، درسا طهماسبی، مصطفی حسنی، روح الله خالدی، محمدرضا عالیور، امیرمحمد فتاحی، یوسف مهری بابادی، رضا فرخوند، اسماعیل عباسی، علی گودرزی، زیبا موسوی، بابک محمودی و امیررضا فرامرزی و… در این فیلم ایفای نقش کرده اند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *