صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

چند توصیه به کنکوری‌هایی که به نتیجه دلخواه خود نرسیدند؛ انتظار برای سال آینده یا ثبت‌نام در رشته پذیرفته شده؟

۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳:۵۱
کد خبر: ۴۷۹۸۰۵۳
یک کارشناس مسائل آموزشی ضمن اشاره به اینکه افرادی که در نوبت اول دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شدند تا یک سال حق شرکت در کنکور را ندارند، گفت: توصیه می‌شود داوطلبان چند ماه به دانشگاه بروند و شرایط رشته را بررسی کنند تا متوجه شوند آیا این رشته می‌تواند خواسته‌های درونی و بیرونی آن‌ها را برآورده کند یا خیر.

خبرگزاری میزان - نتایج پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳ اعلام شد. در حالی که عده‌ای از داوطلبان از این نتایج بسیار خوشحال شدند و نتیجه زحماتشان طی سال‌های اخیر را گرفتند عده دیگر نیز از نتیجه به‌دست آمده راضی نبودند و ممکن است برخی از آن‌ها قصد داشته باشند یک سال دیگر برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند و مجدد در کنکور سال آینده شرکت کنند. حال این سوال مطرح می‌شود پشت کنکور ماندن به کدام دسته از داوطلبان توصیه می‌شود؟

در همین رابطه محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس مسائل آموزشی در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به اینکه داوطلبانی که به نتیجه دلخواه خود نرسیدند یک دوره ناراحتی، نگرانی و ناامیدی را دارند و لازم است والدین، معلمان و رسانه‌ها به بازیابی این افراد کمک کنند، گفت: شرط تلاش بیشتر برای موفقیت علاقه است. اگر داوطلبان در رشته‌ای پذیرفته شدند که با علاقمندیشان تطابق دارد توصیه می‌شود همین امسال در آن رشته تحصیل کنند. ممکن است در مواردی داوطلبان در ابتدا به رشته‌ای علاقه نداشته باشند، اما هنگامی که وارد دانشگاه شوند و در آن رشته شروع به تحصیل کنند به تدریج به آن رشته علاقه‌مند شوند و یا اینکه احتمال دارد در رشته‌ای پذیرفته شوند که به آن علاقه دارند، اما هنگامی که مراحل درسی را پشت سر می‌گذارند متوجه می‌شوند به این رشته علاقه ندارند.

وی ادامه داد: اگر داوطلبان در رشته‌ای پذیرفته شدند که به آن علاقه اولیه ندارند توصیه می‌شود چند ماه به دانشگاه بروند و شرایط رشته را بررسی کنند تا متوجه شوند آیا این رشته می‌تواند خواسته‌های درونی و بیرونی آن‌ها را برآورده کند یا نه. اگر رشته‌ای که در آن پذیرفته شدند به هیچ عنوان نتوانست خواسته‌هایشان را برآورده کند می‌توانند سال بعد نیز کنکور بدهند، اما اگر به آن رشته علاقه‌مند شدند توصیه می‌شود همان راه را ادامه دهند.

این کارشناس مسائل آموزشی ضمن اشاره به اینکه به هر حال یک‌سال زمان کمی نیست و پشت کنکور ماندن به معنای یک‌سال دیرتر مدرک گرفتن و وارد بازار کار شدن است، افزود: لازم است همه جوانب بررسی شود و توصیه می‌شود داوطلبان برای انجام این کار حتما با مشاوران و خانواده‌شان مشورت کنند.

 افرادی که در نوبت اول دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شدند تا یک سال حق شرکت در کنکور را ندارند

نیک نژاد با بیان اینکه افرادی که در نوبت اول دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شدند تا یک سال حق شرکت در کنکور را ندارند، توضیح داد: داوطلبانی که به نتیجه دلخواهشان نرسیدند و قصد دارند مجددا در کنکور شرکت کنند باید بدانند که هر شکست مقدمه یک پیروزی بزرگ است و به معنای پایان کار نیست. افرادی که یک بار در کنکور شرکت کرده‌اند بیش از سایر داوطلبان تجربه دارند و نسبت به سال گذشته فرصت بیشتری برای مطالعه دارند، این افراد باید سعی کنند هر چه سریع‌تر به وضعیت عادی برگردند و از اشتباهات گذشته‌ خود درس بگیرند چرا که هر لحظه برای این داوطلبان اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نیز نباید به فشار‌ها و استرس‌های این دسته از داوطلبان دامن بزنند بلکه باید کمک کنند تا هر چه سریع‌تر به وضعیت عادی برگردند، بیان کرد: لازم است داوطلبانی که مجددا قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند با مشاور و معلمان خود صحبت کنند و راهنمایی بگیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *