صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اقدام تازه آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه؛ بولیوی به شکایت از رژیم صهیونیستی پیوست

۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰:۵۶
کد خبر: ۴۷۹۸۰۲۶
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
آفریقای جنوبی که پیش‌تر شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی به‌دلیل نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ سازمان ملل درمورد جلوگیری از نسل‌کشی به دادگاه جهانی ارائه کرده بود، خبر از ارائه شواهد جدید به دادگاه داده است.

خبرگزاری میزان - سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی می‌گوید که کشورش قصد دارد مدارک جدیدی را در پرونده نسل‌کشی که علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) تشکیل شده است، ارائه کند.

رامافوسا در بیانیه‌ای به‌مناسبت نخستین سالگرد جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه، گفت که یادداشتی که کشورش در ماه جاری ارائه خواهد کرد حاوی شواهد دقیق است که ثابت می‌کند رژیم صهیونیستی مرتکب نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه شده است.

وی از رژیم صهیونیستی خواست تا اقدام‌های موقت صادر شده ازسوی دادگاه در ماه‌های ژانویه (دی/بهمن ۱۴۰۲)، مارس (اسفند/فروردین) و می (اردیبهشت/خرداد) را اجرا کند.

آفریقای جنوبی در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر/دی ۱۴۰۲) شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی به‌دلیل نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ سازمان ملل درمورد جلوگیری از نسل‌کشی به دادگاه جهانی ارائه کرد.

براساس آمارها، ۴۲ هزار فلسطینی طی یک سال جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه محصورشده غزه به شهادت رسیدند؛ در همین حال، ۹۰ درصد از جمعیت غزه آواره شده‌اند. برخی از آن‌ها بار‌ها متحمل آوارگی شده‌اند. 

کارشناسان بر این باورند که تلفات واقعی ممکن است ۴ برابر بیشتر از آنچه ازسوی وزارت بهداشت غزه اعلام شده، باشد. 

آفریقای جنوبی همچنین اعلام کرد که به قطعنامه مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به اشغال فلسطین، حمایت از اصول حقوق بین‌الملل و پیشبرد عدالت اجتماعی متعهد است. 

رامافوسا گفت: ما به‌عنوان یک کشور به نقش خود در حمایت از همه تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه و دستیابی به راه‌حلی عادلانه و پایدار که به اشغال فلسطین پایان می‌دهد، ادامه خواهیم داد. 

وی اضافه کرد: فراتر از پایان فوری حمله به غزه، نیاز فوری به اقدامی برای جلوگیری از گرسنگی و بیماری در میان مردم وجود دارد.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار اجرای مستمر قوانین بین‌الملل برای پاسخگویی به همه کسانی شد که در جنگ مرتکب جنایت‌ها شده‌اند. 

پیوستن کشور‌ها به شکایت آفریقای جنوبی

براساس اعلام دادگاه لاهه، بولیوی به‌طور رسمی به پرونده نسل‌کشی طرح‌شده ازسوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) پیوسته است.

این کشور آمریکای لاتین به‌تازگی درخواستی را برای مداخله در این پرونده ارائه کرد.

این اقدام بولیوی این کشور را در میان فهرست روبه‌رشدی از کشور‌های درگیر در این پرونده، ازجمله کلمبیا، لیبی، اسپانیا، مکزیک، فلسطین، نیکاراگوئه و ترکیه قرار می‌دهد. 

بولیوی که در ماه نوامبر (آبان/آذر ۱۴۰۲) روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرد، در درخواست خود به دیوان بین‌المللی دادگستری، استدلال کرد: جنگ نسل‌کشی اسرائیل ادامه دارد و دستورات دیوان همچنان به‌عنوان نامه‌های مرده برای اسرائیل باقی مانده است؛ بولیوی به‌دنبال مداخله بوده، زیرا معتقد است که مسئولیت محکومیت جنایت نسل‌کشی را برعهده دارد.

احکام صادرشده ازسوی دادگاه لاهه

دیوان بین‌المللی دادگستری در ژانویه ۲۰۲۳ (دی/بهمن ۱۴۰۲) حکم داد که رژیم صهیونیستی باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اقدام‌های نسل‌کشی در غزه انجام داده و اطمینان حاصل کند که بازرسان سازمان ملل دسترسی بلامانع به این منطقه محاصره شده داشته باشند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حکم موقت دادگاه را رد کرد و گفت که این رژیم به جنگ خود ادامه خواهد داد.

دیده‌بان حقوق بشر یک ماه بعد گفت که رژیم اشغالگر در انجام حداقل‌ترین گام‌ها برای تبعیت از دستور دیوان بین‌المللی کوتاهی کرده است. 

آفریقای جنوبی از آن زمان تاکنون چندین‌بار به دیوان بین‌المللی دادگستری رجوع و این استدلال را مطرح کرده که وضعیت ناامیدکننده انسانی غزه نیازمند اقدام‌های اضطراری جدید است.

دیوان بین‌المللی دادگستری در اواخر ماه می (خرداد) به رژیم صهیونیستی دستور داد تا فورا حمله‌های خود را به شهر رفح در جنوب غزه متوقف کند؛ اما رژیم صهیونیستی این حکم را نیز نادیده گرفت.

در حالی که احکام ICJ از نظر قانونی لازم‌الاجرا هستند، دادگاه هیچ ابزاری برای اجرای آن‌ها ندارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *