صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس کل دادگستری استان لرستان از مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست استان بازدید کرد

۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳:۲۳
کد خبر: ۴۷۹۸۰۱۷
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری لرستان به مناسبت هفته ملی کودک از مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و مرکز نگهداری کودکان معلول استان بازدید و بر لزوم عمل دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود در قبال این کودکان تاکید کرد.

خبرگزاری میزان- به مناسبت هفته کودک و در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه سال جاری؛ رئیس کل دادگستری استان لرستان به همراه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دادستان مرکز استان، رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری و مدیر کل بهزیستی استان از مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بازدید و ضمن تبریک هفته کودک، از زحمات کادر این مراکز تقدیر و از نزدیک مشکلات آنان مورد بررسی قرار داد.

در این برنامه با هماهنگی و راهبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، از مرکز شیرخوارگاه حضرت رقیه (س)، مرکز توانبخشی هستی به عنوان محل نگهداری کودکان جسمی – حرکتی و مرکز نگهداری دخترانه ۶ تا ۱۱ ساله بازدید و ضمن یک نشست صمیمانه با کودکان و نوجوانان این مراکز هدایای کودکانه متناسب با سن و وضعیت این افراد به آنان تقدیم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به برخی آیات قرآنی و روایات، حرفه و خدمت به کودکان و نوجوانان به ویژه کودکان بد یا بی‌سرپرست را از مقدس‌ترین مشاغل دانست و اظهار کرد: بدون شک پاداش معنوی این خدمت خداپسندانه محفوظ است.

وی بر ضرورت حمایت‌های قضایی از اطفال و نوجوانان و مراکز نگهداری این افراد تأکید و خطاب به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و دادستانی مرکز استان از آنان خواست تا به نحو مقتضی نسبت به اجرای دقیق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و قانون حمایت از معلولین اقدام و ضمن پای کار آوردن تمامی نهاد‌ها برای اجرای تکالیف قانونی خود، با هرگونه ترک فعل در این زمینه برخورد لازم را به عمل آورند.

خیران در کمک به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست کمک کنند

رئیس کل دادگستری استان لرستان همچنین بر ضرورت جذب همکاری خیرین در این زمینه تأکید و خطاب به مدیرکل بهزیستی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تاکید کرد: باید با بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌ها و به ویژه از طریق طرح در جلسه شورای پیشگیری نسبت به ترویج این فرهنگ مهم و جذب همکاری خیرین اقدام شود.

دارایی معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این بازدید‌ها ضمن تبریک هفته کودک و تقدیر از زحمات عوامل مختلف بهزیستی استان به ویژه مددکاران مشغول در این مراکز؛ به تکالیف بسیاری از نهاد‌ها در قبال این افراد در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و قانون حمایت از معلولین اشاره و مشخصاً با نامبردن از دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، بهزیستی، تامین اجتماعی، سازمان فنی حرفه‌ای، آموزش و پرورش و...؛ از آنان خواست تا نسبت به انجام تکالیف قانونی خود در این رابطه اقدام کنند.

مجتمع شوق  زندگی در لرستان راه‌اندازی می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان؛ عدم یکپارچگی نهاد‌ها برای ارائه خدمات و عدم وجود نظارت بر عملکرد این نهاد‌ها را ۲ عامل اصلی بر ناکارآمدی وضع موجود دانست و در این باره گفت: این معاونت با همکاری دادستانی مرکز استان در صدد است تا با ایجاد مجتمعی تحت عنوان «شوق زندگی» تمامی خدمات و انجام تکالیف قانونی در قبال این افراد را یکپارچه و نظارت و دسترسی عموم مردم بر آن را آسان کند.

وی در تشریح اهداف مجتمع شوق زندگی یادآور شد: مطابق یکی از برنامه‌های عملیاتی پیشگیرانه سال جاری و حسب پیگیری مؤکد رئیس کل دادگستری استان؛ در یک کار مشترک با همکاری این معاونت، دادستانی مرکز استان، بهزیستی و شهرداری در حال جانمایی فضایی در داخل شهر هستیم و پس از فراهم شدن شرایط باید تمامی نهاد‌های دارای تکلیف در قبال این افراد، واحد مربوطه خود را در این مجتمع مستقر کنند.

دارایی افزود: با ایجاد این مجتمع و با مدیریت قضایی دادستانی مرکز استان و مدیریت اجرایی بهزیستی استان، دسترسی عموم مردم به نهاد‌های مرتبط با اطفال و نوجوانان آسان‌تر، خدمات نظام‌مندتر، نظارت آسان‌تر و آسیب‌شناسی و مطالعات مربوط به این حوزه با هدف رفع موانع و مشکلات به نحو بهتری انجام خواهد پذیرفت.

مدیرکل بهزیستی استان لرستان نیز در ادامه گزارشی از عملکرد و مشکلات حوزه کاری خود را ارائه و متناسب با مسائل مطرح شده دستورات لازم به منظور رفع این مشکلات از سوی رئیس کل دادگستری استان صادر شد.

گفتنی است؛ در حال حاضر در استان لرستان حدود ۵۰۰ کودک کار وجود دارد که حدود ۲۴۰ نفر از آنان به صورت ماهیانه از بهزیستی استان مستمری دریافت می‌کنند و حدود ۱۱۹ کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست نیز در مراکز بهزیستی استان در حال نگهداری هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *