صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حرکت کمیته نوبل صلح روی ریل سیاسی‌‎‌کاری؛ بی‌فایده ماندن تلاش برای حفاظت از یک باند جنایت‌کار

۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰:۲۳
کد خبر: ۴۷۹۷۹۴۵
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
کمیته نوبل صلح در حالی برای حفاظت از رژیم صهیونیستی از تلاش نقش‌آفرینان برای پایان دادن به جنگ غزه جهت دریافت جایزه چشم پوشید که حتی با دادن جایزه به یک موسسه ژاپنی فعال در زمینه مبارزه با تسلیحات اتمی، گستردگی جنایت‌های رژیم صهیونیستی بازهم این رژیم را در معرض انتقاد‌های جدی قرار داد.

خبرگزاری میزان – برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ جمعه، بیستم مهر معرفی شد و واقعیت از پیش موجود درباره سیاسی‌کاری این نهاد را مجددا پیش چشم همگان آورد.

کمیته نروژی جایزه نوبل صلح از میان حدود ۳۰۰ نامزد این جایزه، در نهایت موسسه ژاپنی نیهون هیدانکو را به‌عنوان برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ معرفی کرد؛ این موسسه به‌عنوان جنبش مردمی بازماندگان بمب اتمی از هیروشیما و ناکازاکی، که به هیباکوشا نیز معروف است، جایزه صلح را به دلیل «تلاش‌هایش برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و نشان دادن از طریق شهادت شاهدان که هرگز نباید دوباره از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد»، دریافت کرد.

مراسم اهدای جایزه نوبل در ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر) در سالروز مرگ آلفرد نوبل، صنعتگر ثروتمند سوئدی و مخترع دینامیت اعطا می‌شود.

نیهون هیدانکو چیست؟

موسسه نیهون هیدانکو که نماینده هزاران نفر از بازماندگان بمب‌های اتمی سال ۱۹۴۵ است که آمریکا روی ژاپن پرتاب کرد، به دلیل تلاش برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای مورد تقدیر قرار گرفت؛ این موسسه از میان ۲۸۶ نامزد شامل ۱۹۷ فرد و ۸۹ سازمان در سال جاری برنده جایزه نوبل صلح شد.

نیهون هیدانکو، خود را به‌عنوان تنها سازمان سراسری بازماندگان بمب‌های اتمی در هیروشیما و ناکازاکی معروف به هیباکوشا توصیف می‌کند، در سال ۱۹۵۶ پس از پیوستن تعدادی از سازمان‌های محلی تاسیس شد.

این سازمان در همه ۴۷ استان ژاپن، حضور دارد و و مقام‌ها و اعضای آن همه هیباکوشا هستند؛ این موسسه ژاپنی اعلام کرد که اصلی‌ترین هدف خود را جلوگیری از جنگ اتمی و از بین بردن سلاح‌های اتمی، تامین غرامت دولتی برای خسارت‌های بمب اتمی و بهبود سیاست‌ها و اقدام‌های مربوط به حفاظت و کمک به هیباکوشا می‌داند.

براساس اعلام نیهون هیدانکو، ده‌ها هزار بازمانده بمباران اتمی در سراسر ژاپن زندگی می‌کنند؛ آمریکا در ۹ اوت ۱۹۴۵ (۱۸ مرداد ۱۳۲۴) بمب اتمی را بر روی ناکازاکی انداخت و ۷۰ هزار نفر را کشت؛ آمریکا سه روز پس از آن هیروشیما را بمباران کرد که ۱۴۰ هزار کشته برجای گذاشت.

توشیوکی میماکی، رئیس نیهون هیدانکیو که خود از بمباران اتمی هیروشیما در سال ۱۹۴۵ جان سالم به در برد، با بیان اینکه وضعیت کودکان در غزه مشابه وضعیت ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم است، افزود که این جایزه نشان می‌دهد که سلاح‌های اتمی را می‌توان لغو کرد و این سلاح صلح را به ارمغان نمی‌آورد.

چرا جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ بحث برانگیز شد؟

جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی متعدد سراسر جهان را درنوردیده‌‎اند و قتل‌عام‌ها با سرعت بالایی رخ می‌دهند؛ در این میان، صادرات و فروش تسلیحات به طرف‌های درگیری به‌ویژه ازسوی کشورهای غربی ادامه دارد.

مهم‌ترین و بدترین جنگ جاری در جهان، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است که با نقض همه اصول، قوانین و مبانی حقوق بین‌المللی، حقوق بشری و بشردوستانه در یک سال گذشته این منطقه را به بزرگ‌ترین گورستان جهان تبدیل کرده است.

همزمان کشورهای مختلف جهان به‌ویژه کشورهای غربی مدعی حقوق بشر به‌عنوان حامیان اصلی رژیم صهیونیستی و شریک این رژیم در جنایت‌هایش، شاهد برپایی اعتراض‌های گسترده در مکان‌های مختلف هستند که همگی جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند.

در عین حال، فرایند محکومیت رژیم صهیونیستی در محاکم بین‌المللی نیز در جریان است، هرچند که تلاش‌ها پشت سدهای کارشکنی و مانع‌تراشی رژیم صهیونیستی و شرکایش با کُندی پیشرفت مواجه هستند؛ ازسوی دیگر تلاش‌های متعددی برای پایان دادن به نسل‌کشی در غزه در جریان هستند که آن‌ها نیز با چالش پیش‌گفته مواجه شده‌اند.

همزمانی تقریبی اعطای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ با سالگرد یک‌سالگی جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، سبب شد گمانه‌زنی‌ها درباره برنده جایزه نوبل صلح سال جاری بالا بگیرد؛ همزمان فاش شدن اسامی برخی از نامزد‌های دارای نقش در تلاش‌ها جهت توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه، واکنش دیوانه‌وار رژیم صهیونیستی را درپی داشت.

بحث و جنجال در این باره به حدی بالا گرفت که برخی با در نظر داشتن واقعیت سیاسی کاری جایزه نوبل صلح پیش‌بینی کردند که کمیته مربوطه در سال جاری مانند ۱۹ بار دیگر از زمان آغاز فعالیت خود از اهدای جایزه خودداری کند.

کمیته نروژی انتخاب برنده جایزه نوبل صلح در نهایت با تداوم حرکت در مسیر سیاسی‌کاری، تصمیم گرفت در میانه تداوم و تشدید بدترین بحران بشردوستانه جهان با بالاترین نرخ کشتار کودکان، خبرنگاران و شماری دیگر از بدترین و غیرانسانی‌ترین آمار‌های ناشی از جنایت‌های ضدبشری رژیم صهیونیستی، خود را از پیامد‌های یک انتخاب درست دور نگه داشته و همچنان یک نهاد سیاست‌زده و ابزاری باقی بماند.

هرچند گستردگی جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال گذشته به‌ویژه تهدید مقام‌های این رژیم به استفاده از تسلیحات اتمی علیه این منطقه، با وجود انتخاب یک موسسه ژاپنی فعال در زمینه مبارزه با تسلیحات شیمیایی به‌عنوان برنده نوبل صلح، بازهم این رژیم نتوانست از موج انتقاد‌ها و اعتراض‌ها در امان بماند و یکی از مخاطبان اصلی این پیام شد.

انتقاد‌ها به برنده نوبل صلح ۲۰۲۴

توجه به موضوع مخرب بودن سلاح‌های هسته‌ای و ضرورت پرهیز از آن، از جمله موضوع‌های نادر مورد توافق در جهان است؛ بیشتر کشورهای جهان به‌جز محدود کشورهای دارای سلاح اتمی با قاطعیت مخالفت خود را با تسلیحات اتمی بیان می‌کنند؛ این در حالی است که آمریکا به‌عنوان نخستین و تنها استفاده‌کننده از بمب اتمی نقش مهمی در تسلیح، تجهیز و حمایت رژیم صهیونیستی علیه غزه نیز دارد.

با وجود این، اهدای جایزه نوبل صلح به موسسه فعال در زمینه مبارزه با تسلیحات اتمی در میانه وخامت روزافزون بدترین بحران بشردوستانه جهان مورد انتقاد شدیدی واقع شده است، چراکه عامل ایجاد این بحران نه‌تنها از تسلیحات شیمیایی علیه جامعه هدف استفاده کرده، بلکه آن‌ها را تهدید به استفاده از بمب اتمی نیز کرده است.

با وجود این، می‌توان گفت که جای امیدواری است که پشت دادن جایزه به یک موسسه ژاپنی، توجه و اهمیت دادن به هنجار قدرتمند بین‌المللی علیه سلاح هسته‌ای جای دارد و بار دیگر به یک جنایت بزرگ آمریکا اشاره شده است.

واقعیتی که در انتخاب برنده نوبل صلح سال جاری نباید از نظر دور داشت، اهداف سیاسی است که انتخاب‌کنندگان در نظر داشتند؛ البته بومرنگ این سیاسی‌کاری در نهایت بار دیگر متوجه آمریکا و رژیم صهیونیستی شد.

کارشناسان تاکید دارند که با در نظر داشتن شرایط جاری، آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل محد (UNRWA)، دیوان بین‌المللی دادگستری و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گزینه‌های مناسب‌تری برای برنده شدن جایزه صلح نوبل بودند و انتخاب آن‌ها می‌توانست فشار‌ها بر رژیم صهیونیستی را برای توقف جنایت‌هایش در غزه افزایش دهد؛ دغدغه‌ای جهانی که گویا برای کمیته نوبل چندان محل توجه نبود

آن‌ها با اشاره به اینکه سطوح مارپیچ خشونت رژیم صهیونیستی در سال گذشته ده‌ها هزار نفر از جمله زنان و کودکان را قتل‌عام کرده و اکنون به دیگر کشور‌های منطقه ازجمله لبنان گسترش یافته است، از بی‌توجهی جهانی به‌ویژه کمیته جوایز نوبل به این موضوع ابراز نگرانی کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: نوبل صلح

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *