صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

علیرضا خمسه: سینمای کودک و نوجوان باید دغدغه مسئولین سینمایی کشور باشد

۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۷۸۳۸
علیرضا خمسه با بیان اینکه کمدی وقتی نقد نکند به سمت ابتذال پیش می‌رود، گفت: سینمای کودک و نوجوان باید دغدغه مسئولین باشد. 

خبرگزاری میزان – در کشور ما سینمای کودک و نوجوان با مسائل متعددی از سطح راهبردی گرفته تا سطح اجرایی در بخش‌های پخش، تولید، نظری و پژوهشی، سیاست‌گذاری و حمایتی روبه‌روست که از آن جمله می‌توان به مواردی چون کمبود سالن‌های مناسب برای اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کمبود فیلم‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان، عدم استقبال مخاطبان از فیلم‌های کودک و نوجوان، کمبود فیلم‌نامۀ مناسب، کمبود بازیگران کودک، کمبود استعدادهای جدید، تمرکز ساخت و تولید آثار در تهران، نبود پژوهش و مطالعات جدی در زمینۀ سینمای کودک و نوجوان، مخاطبان و شیوه‎های مصرف ذائقۀ مخاطبان، نبود سیاست‌های روشن و شفاف در زمینۀ سینمای کودک که سینماگران و کارشناسان و نهادهای دولتی روی آن‌ها توافق داشته باشند، کمبود حمایت‌های خاص از سینمای کودک و نوجوان؛ جای خالی حمایت شهرداری‌ها از آثار سینمای کودک، بی‌توجهی وزارت آموزش‌وپرورش به فیلم‌های کودک و نوجوان و عدم امکان برقراری ارتباط بین مدارس و سازندگان فیلم‌ها به‌دلیل ارزیابی‌ها یا سختگیری‎ها، اشاره کرد. البته سینمای کودک و نوجوان تنها با این مشکلات مواجه نیست و ما در بحث محتوای جذاب و سرگرم‌کننده نیز با مشکل مواجهیم. به هر حال سینمای کودک و نوجوان به جهت فضا و اتمسفر روحی و روانی کودکان مستلزم پرداخت به قصه‌ای شاد و کمیک است که تحقق این مهم امروز به یکی از آسیب‌های سینمای کودک و نوجوان ایران تبدیل شده است. درست چیزی که علیرضا خمسه بازیگر و طناز کهنه‌کار ایرانی آن را در گفت‌وگو با میزان مطرح می‌کند: 

این بازیگر با سابقه سینمای کودک و نوجوان درباره تفاوت بین طنز لوده یا کمدی سخیف با طنز فاخر بیان کرد: در اساس طنز از دو حالت خارج نیست. یا طنز هست یا نیست. 

وی افزود: حال آنکه چه نوع اثری کمدی است، باید در پاسخ گفت اثری که آسیب زننده نیست، نقد می‌کند اما نقد آن پلیدی‌ها را هشدار می‌دهد. 

این بازیگر کمدی ادامه داد: مهمترین ویژگی کمدی انتقاد اجتماعی است. نقد مسائل مختلفی که مردم جامعه با آن دست به گریبان هستند.

خمسه با بیان اینکه اگر کمدی به سمت انتقاد نرود به ابتذال نزدیک می‌شود، گفت: به این معنا که اگر کمدی نقد نکند از محتوا خالی شده و به طبع به سمت ابتذال روی گردان خواهد شد. لذا کمدی‌هایی که چیزی برای نقد ندارند به سمت و سوی شوخی‌های بی پایه و اساس روی گردان شده و ناخواسته به ابتذال کشیده می‌شوند. 

وی در پایان اظهاراتش با انتقاد از عملکرد مسئولین حوزه سینمای کودک و نوجوان تصریح کرد: اگر امروز سینمای کودک و نوجوان در کشور ما رو به اضمحلال است علت آن عملکرد مدیران این حوزه است. باید سینمای کودک و نوجوان دغدغه مسئولین باشد. 

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *