صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بحران انسانی در شمال غزه؛ تبدیل بیمارستان‌ها به هدف حملات نظامی

۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰:۱۷
کد خبر: ۴۷۹۷۶۴۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
رژیم صهیونیستی که از زمان آغاز جنگ غزه بار‌ها شمال این باریکه را هدف حمله و محاصره قرار داده، کارزار نسل‌کشی خود را دوباره در این منطقه آغاز کرده است.

خبرگزاری میزان - اشغالگران رژیم صهیونیستی برای چندمین روز متوالی اردوگاه جبالیا و بیت‌لاهیا را در شمال نوار غزه محاصره کرده‌اند و این محاصره هر روز تشدید می‌شود. کارشناسان هشدار داده‌اند که یک فاجعه انسانی بی‌سابقه در این منطقه قریب‌الوقوع است.

رژیم صهیونیستی با انجام کشتار‌های دسته‌جمعی و برنامه‌ریزی شده و همچنین جابه‌جایی اجباری گسترده، سرعت نسل‌کشی خود را علیه فلسطینیان در شمال نوار غزه تسریع کرده است.

شمال غزه در معرض یکی از خشن‌ترین کارزار‌های نسل‌کشی

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که جامعه بین‌المللی به مدیریت سازمان ملل باید سریع و قاطعانه برای نجات ۱۰ هزار نفر از ساکنانی که در معرض یکی از خشن‌ترین کارزار‌های نسل‌کشی که این باریکه تا به‌حال شاهد بوده، اقدام کند.

نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی محاصره اردوگاه جبالیا و محله‌های اطراف آن، ازجمله تل‌الزعتر، السکا، بیت‌حانون و بیت‌لاهیا را تشدید کرده‌اند. اشغالگران همچنین در منطقه غربی نوار غزه تا قبرستان جافا و تقاطع تَوَام پیشروی کردند.

نظامیان اشغالگر با حمله‌های هوایی، کمربند‌های آتش و گلوله‌باران‌های توپخانه‌ای، از شنبه شب، ۵ اکتبر (۱۴ مهر) بخش‌های زیادی از شمال غزه را اشغال کرده‌اند. در نتیجه این تهاجم مستمر ده‌ها نفر شهید و مجروح شده‌اند.

گزارش‌ها تایید می‌کند که ۵ فلسطینی، ازجمله یک زن، یک مرد و پسرش، به‌دلیل تلاش برای خروج از اردوگاه جبلیا درحالی که پرچم‌های سفید را در دست داشتند، ازسوی نظامیان اشغالگر به شهادت رسیدند.

دستور تخلیه بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه

ناظر حقوق بشری اروپا-مدیترانه (یورو-مد) نوشت: نظامیان اسرائیلی در اقدامی بسیار خطرناک، دستور تخلیه کامل بیمارستان کمال عدوان واقع در منطقه مسکونی بیت‌لاهیا را در شمال غزه صادر کردند.

حسام ابوصفیه، رئیس بیمارستان کمال عدوان، گزارش کرد که نیرو‌های اشغالگر با او تماس گرفته و تهدید که اگر بیماران و کارکنان را ظرف یک روز از بیمارستان خارج نکند، در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

بیمارستان کمال عدوان به‌همراه ۲ بیمارستان دیگر در شمال غزه، یعنی بیمارستان‌های العوده و اندونزی در جبالیا پس از یورش و تخریب در نخستین حمله نظامی رژیم صهیونیستی به شمال غزه در دسامبر گذشته (آذر/دی ۱۴۰۲) که طی آن کادر پزشکی بیمارستان، بیماران و آوارگان به‌شدت مورد بدرفتاری نیرو‌های اشغالگر قرار گرفتند، تا حدی فعال هستند.

بیمارستان کمال عدوان در حال حاضر برای چندمین روز متوالی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی محاصره و بمب‌های دودزا در دروازه آن منفجر شده است. همچنین ده‌ها حمله به ساختمان‌های مجاور انجام شده است.

تنها جاده‌ای که آمبولانس‌ها برای انتقال ده‌ها بیمار از بیمارستان کمال عدوان به بیمارستان المعمدانی استفاده می‌کردند، درپی بمباران یک ساختمان مجاور ازسوی رژیم صهیونیستی قطع شده است. به‌دنبال این حمله، نیرو‌های اشغالگر محاصره بیمارستان را تشدید و راه آمبولانس‌ها و سایر روش‌های انتقال قربانی را مسدود کردند.

نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین به‌تازگی، باوجود هماهنگی قبلی، یک امدادگر را که درحال انتقال بیماران از بیمارستان کمال عودان به بیمارستان المعمدانی بود، بازداشت کردند.

کمبود غذا در شمال نوار غزه

هزاران نفر از مردمی که در اردوگاه‌های جبلیا و بیت‌لاهیا به دام افتاده‌اند، از کمبود تقریبا کامل مواد غذایی رنج می‌برند. مقدار محدودی از کالا‌ها و سایر کمک‌ها که قبلا اجازه ورود به این منطقه را داشت، بیش از یک هفته قبل از تهاجم جدید ازسوی رژیم صهیونیستی مسدود شد.

ناظر حقوق بشری اروپا-مدیترانه (یورو-مد) گزارش کرد: بسیاری از خانواده‌ها در خانه‌های خود گیر افتاده‌اند و شرایط سخت زندگی را تحت بمباران شدید و وحشیانه رزیم صهیونیستی تحمل می‌کنند.

شهروندان حتی قادر به خروج از خانه برای تامین آب نیستند و گروه‌های شهرداری و کمیته‌های محلی نیز قادر به کمک به آن‌ها نیستند. درنتیجه، هزاران نفر از ساکنان با خطر گرسنگی، کم‌آبی، یا مرگ مواجه می‌شوند.

ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور سیستماتیک تلاش می‌کند تا شمال غزه را از ساکنانش خالی کند و آن‌ها را مجبور به حرکت به سمت جنوب کند؛ این رژیم به‌تازگی چندین دستور تخلیه صادر کرده و اعلامیه‌هایی را برای تخلیه آن‌ها منتشر کرده است.

واضح است که عملیات تازه ارتش اشغالگر هیچ هدف یا ضرورت نظامی ندارد؛ بلکه در نظر گرفته شده تا عملیات تخریبی را که طی ۳ حمله قبلی، بیش از ۸۵ درصد از ساختمان‌های شمال غزه را تحت تاثیر قرار داده، به پایان برساند. علاوه بر این، هدف این محاصره وادار کردن ساکنان به فرار از منطقه و تبدیل آن به یک منطقه کامل نظامی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *