صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کشف ۴ هزار مُهر گِلی ۵ هزار ساله در تپه تلینه کرمانشاه

۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۷۹۷۵۴۳
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه از کشف بیش از ۴ هزار مُهر گلی ۵ هزار ساله در تپه تلینه بخش کوزران کرمانشاه خبر داد.

خبرگزاری میزان - به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، داریوش فرمانی گفت: تپه تبلینه در غرب کرمانشاه در شهر کوزران قراردارد و این محوطه باستانی در سال ۱۳۷۷ شناسایی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، افزود: این محوطه در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و سپس در سال ۱۳۹۹ با توجه به بررسی‌های به عمل آمده توسط باستان‌شناسان متوجه یک اثر مُهر‌هایی در این محوطه شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این داده‌ها در سطح محوطه باعث شد که کاوش‌هایی در این محوطه انجام شود، لذا برنامه کاوش در دستورکار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه قرار گرفت و اولین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در این سایت انجام شد.

فرمانی گفت: براساس یک فصل کاوش و داده‌های سطحی در این محوطه بیش از ۴ هزار نوع اثر مُهر گِلی در این محوطه باستانی شناسایی و به دست آمد که نشان دهنده مبادلات تجاری تجاری دنیای باستان است که از اهمیت فراوانی برخوردار است. علاوه بر داده‌های شاخصی که از این محوطه به دست آمده، اکتشاف بیش از ۴ هزار مُهر و موم مربوط به درب انبار‌ها است، که گویای آن است که بعد از ورود و خروج افراد به این انبار‌ها درب انبار‌ها قفل و مُهر و موم می‌شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه ادامه داد: قدمت این مُهر و موم‌ها به بیش از ۵ هزار سال پیش بر می‌گردد، و نشان‌دهنده این است که ما در این نقطه از کرمانشاه ۵۰ هزار سال پیش امور مبادلات تجاری در این منطقه داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: پیدا شدن و کشف این تعداد مُهر و موم و اثر مُِهر در یک فصل کاوش در سایت تپه تیلینه را اگر با پایتخت‌های ایران از جمله انشان مقایسه کنید، در هیچ کجا این مقدار مُهر و موم و اثر پیدا نشده است.

فرمانی با بیان اینکه از موضوعات بسیار مهم در این کاوش اشیای شمارشی است که در میان داده‌ها به دست آمده است، گفت: این اشیا که قدمت آن‌ها به ۵ هزار سال می‌رسد سرنخ‌هایی را مبنی بر شمارش عددی اولیه که می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای اختراع خط باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با اعلام اینکه این موضوع در نوع خود بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: این کشف بزرگ باعث شد تا ادامه کاوش تپه تیلینه در دستور کار اداره‌کل قرار گیرد و با اعتبارات خوبی که اختصاص یافته فصل دوم کاوش‌ها را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *