صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چرا اکثر مالکان خودرو‌های لوکس مالیات نمی‌دهند؟

۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۷۴۳۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
آمار‌های اعلامی نشان می‌دهد ۹۰ درصد از مالکان خودرو‌های لوکس در سال ۱۴۰۲ مالیات خود را پرداخت نکرده‌اند؛ کارشناسان می‌گویند چون اخذ این مالیات به زمان فروش دارایی موکول می‌شود پس تا زمانی‌که فرد نخواهد خودرو لوکس خود را بفروشد می‌تواند بحث عدم نقدینگی را مطرح کرده و از پرداخت مالیات فرار کند.

خبرگزاری میزان- قانون مالیات خودرو‌های لوکس اواخر سال ۱۳۹۹ تصویب شد و در سال ۱۴۰۰ هم به اجرا درآمد. 

مطابق این قانون، خودرو‌هایی لوکس محسوب می‌شوند که ارزش کلی آن‌ها در هر سال از یک مبلغ مشخص بیشتر باشد. 

بر طبق این قانون، اگر ارزش خودرو فردی بیشتر از سقف مشخص شده برای خودرو‌های لوکس باشد، باید برای پرداخت مالیات اقدام کند.

بررسی روند پرداخت مالیات خودرو‌های لوکس در سال ۱۴۰۲

نمایندگان مجلس در اسفند ۱۴۰۱ در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند (خ) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. 

طبق این بند، انواع خودرو سواری و وانت که قیمت روز خودرو آن‌ها بیش از ۳ میلیارد تومان بوده است، باید نسبت به مازاد بر این مبلغ مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد را پرداخت می‌کردند.

اما دیوان محاسبات چندی پیش اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲ از ۱۶۶ هزار و ۳۱۵ خودرو با قیمت بیش از ۳ میلیارد تومان که مشمول ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان مالیات بودند، فقط ۲۱۸ میلیارد تومان مالیات، وصول شد. 

سایر افراد مشمول که پیامک پرداخت مالیات را دریافت کردند، نسبت به پرداخت مالیات موردنظر تا پایان بهمن سال ۱۴۰۲ اقدامی انجام ندادند. 

۹۰ درصد صاحبان خودرو لوکس در سال ۱۴۰۲ مالیات نداده‌اند 

وصول ۱۰ درصدی مالیات مرتبط با خودرو‌های لوکس نشان می‌دهد بیش از ۱۰۰ هزار مودی مالک خودرو لوکس اعتنایی به پیامک پرداخت مالیات نداشته و پرداخت مالیات خود را انجام ندادند. 

همچنین سازمان امور مالیاتی اعلام کرد طی ۳ سال گذشته از مجموع ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودروی لوکس شناسایی شده، ۵۶۶ هزار و۷۵۳ مالک مشمول مالیات به ارزش حدود ۷ همت شده‌اند.

از این تعداد نیز ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک تاکنون مالیات خود را پرداخت کردند که از آنان مبلغ ۲.۵ همت (۴۲ درصد) وصول شده است.

در همین راستا علی ملک‌زاده، کارشناس امورمالیاتی در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: پرداخت مالیات خودرو‌ها یا خانه‌های لوکس معمولا در یک گلوگاه معاملاتی انجام می‌شود؛ یعنی تا زمانی‌که فرد برای فروش دارایی خود از جمله خانه یا خودرو لوکس اقدام نکرده و یا به مرحله تقسیم ارث نرسیده، پرداخت این نوع مالیات عملی نمی‌شود و این‌طور نیست که فرد سالانه برای پرداخت این مالیات اقدام کند.

وی در توضیح رقم پایین دریافتی از مالیات خودرو‌های لوکس گفت: سازمان امورمالیاتی براساس دفترچه ارزش خودرو‌ها که در اختیار دارد مالیات خودرو‌ها را تعیین می‌کند و باتوجه به اینکه ارزش خودرو‌ در این دفترچه نسبت به قیمت واقعی فاصل دارد بسیاری از خودرو‌های لوکس مشمول این مالیات نمی‌شوند.

این کارشناس امورمالیاتی ادامه داد: باتوجه به اینکه مابه‌تفاوت قیمت خودرو یعنی رقم بالاتر از ۳ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شود و تا ۳ میلیارد تومان از قیمت خودرو معاف از مالیات بوده رقم مالیات خودرو‌های لوکس بسیار پایین است؛ از این‌رو درآمد دریافتی از مالیات خودرو‌های لوکس چشم‌گیر نیست و این چند عامل باعث می‌شود درآمد موردنظر محقق نشود.

ملک‌زاده گفت: احتمالا تا زمانی‌که فرد نخواهد خودرو لوکس خود را بفروشد مشمول این نوع مالیات نمی‌شود چراکه می‌تواند بحث عدم نقدینگی را برای پرداخت نکردن مالیات خود مطرح کند؛ از این‌رو دریافت سالانه این مالیات کار سختی است چراکه همانند مالیات بر درآمد نیست که بگوییم درآمدی در جریان است و از فرد مالیات دریافت کنیم.

راهکار‌های موثر برای دریافت مالیات خودرو‌های لوکس

وی در توضیح راهکار‌های موثر برای دریافت مالیات خودرو‌های لوکس از جامعه هدف، اظهار کرد: یکی از راه‌های موثر که از سوی اکثر کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که براساس یک سرفصل کلی تحت عنوان مالیات بر مجموع درآمد، مالیات خودرو‌های لوکس نیز لحاظ شود و در پایان سال به‌واسطه کارپوشه مالیاتی که برای هر شخص درنظر گرفته می‌شود مالیات اخذ شود.

این کارشناس امورمالیاتی در مورد راهکار دیگر اخذ مالیات خودرو‌های لوکس عنوان کرد: لازم است سازمان امورمالیاتی در تعامل با دارندگان خودرو‌های لوکس جدی‌تر عمل کند و اخذ مالیات را به زمان فروش دارایی موکول نکند و در زمانی همچون تمدید بیمه‌نامه برای دریافت این مالیات اقدام کند که با توافق با شرکت‌های بیمه‌ای امکان‌پذیر است.

ملک‌زاده تاکید کرد: همچنین سازمان امورمالیاتی می‌تواند با همکاری راهنمایی رانندگی یا شهرداری با ابزار‌های این ارگان‌ها دریافت مالیات از خودرو‌های لوکس را عملی کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *