صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۸۰ درصد مغز یک انسان در دوسال اول زندگی شکل می‌گیرد

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱:۱۶
کد خبر: ۴۷۹۷۲۰۲
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر بخواهیم فرزندانمان قدر خود را بدانند و دارای عزت نفس و خلاقیت بالایی شوند و مغزشان به خوبی رشد کند، راه آن سیر محبت کردن آن‌ها به ویژه در دوران کودکی و مخصوصا در دو سال اول زندگی است.

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، نوذر نخعی با بیان اینکه سیر محبت کردن کودک شامل بوسیدن، بغل کردن، ناز کردن، واکنش نشان دادن به هر حرکت کودک، خندیدن با کودک و ادا بازی با کودک است، افزود: ۸۰ درصد مغز یک انسان در دوسال اول زندگی شکل می‌گیرد و هر چه کودک در این زمان محبت بیشتری ببیند و سیر محبت شود، در آینده محبت کردن، ایثار و نجابت را از خود بیشتر نشان خواهد داد.

وی با تاکید بر اهمیت دلبستگی ایمن به مادر گفت: اگر فرزندان به خصوص زیر دو سال دلبستگی ایمن را نسبت به مادر تجربه کنند و سیر محبت مادر شوند، در شرایط سخت، حتی در سال‌های بعدی زندگی مقاوم‌تر خواهند شد و با هر عامل استرس زایی دست به اعمال خود آسیب رسان نخواهند زد.

نخعی با اشاره به اهمیت تماس پوست با پوست نوزاد و مادر گفت: از زمانی که فرزند در شکم مادر است باید به وی خوش بگذرد و وقتی به دنیا می‌آید باید تصور خوبی از این دنیا داشته باشد که راه آن تماس پوست با پوست مادر و نوزاد دریک ساعت اول تولد به ویژه ۵ دقیقه اول بعد از تولد است تا گرمای وجود مادر را حس کند و خودش را به سمت سینه مادر بکشد و شیر بخورد.

وی ادامه داد: شش ماهگی تا دوسالگی زمان ویژه‌ای برای توجه به کودکان، بغل کردن، بوسیدن و بازی کردن با آنهاست. اصطلاح بغلی شدن، واژه نادرستی است که به کار برده می‌شود، در عوض باید تا می‌توانیم کودکان را بغل و به آن‌ها محبت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: برای فرزندان نوجوان‌مان سبک صحبت باید عوض شود بگونه‌ای که محترمانه صدای شان کنیم، در جمع نصیحت نکنیم، آن‌ها را سرزنش نکنیم، برای شان به ویژه در تفریحات، مسافرت و لذت بردن از طبیعت وقت بگذاریم و الگوی خوبی برای فرزندانمان باشیم.

وی با بیان اینکه تعاریف خود را از فرزند خوب باید تغییر دهیم، ادامه داد: فرزند خوب کسی است که در خانواده به خوب بودن، نجیب بودن و احترام گذاری به پدر و مادر شهرت داشته باشد نه صرفا درس خوان بودن. البته حفظ آرامش در خانه بسیار مهم است و راه حفظ آرامش در خانواده، گذشت است، چون اگر کوتاه آمدن و گذشت نباشد، فرزندان همیشه شاهد دعوا و ناآرامی در خانه هستند و تا پایان عمرشان دچار آسیب‌های ماندگار می‌شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: تربیت فرزندان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *