صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

واکنش‌های حقوق بشری به سالگرد آغاز جنگ غزه

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷:۵۴
کد خبر: ۴۷۹۷۱۴۴
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
شخصیت‌ها و مقام‌های سازمان‌های بین‌المللی درپی سالگرد آغاز جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، به وضعیت حقوق بشری در این باریکه واکنش نشان داده‌اند.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته و از زمان آغاز جنگ علیه نوار غزه انواع قوانین بین‌المللی و بشردوستانه را زیر پا گذاشته است.

این موضوع همواره واکنش سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و همچنین کارشناسان را در پی داشته است. 

در ادامه به واکنش‌های حقوق بشری در سالگرد آغاز جنگ غزه پرداخته شده است. 

فکر شلتوت، مدیر سازمان کمک‌های پزشکی به فلسطینی‌ها در غزه، گفت: واژه‌های ما برای توصیف وحشتی که تیم‌های ما در غزه شاهد بوده و تجربه می‌کنند، کافی نیست. کشتار جمعی مداوم غیرنظامیان، استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی، و تخریب سیستماتیک مراقبت‌های بهداشتی یک تهدید وجودی برای مردم است. 

روهان تالبوت، مدیر بخش حمایت و کارزار‌های سازمان کمک‌های پزشکی به فلسطینی‌ها در غزه، گفت: ما اکنون به آتش‌بس، تعلیق انتقال تسلیحات به اسرائیل و ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه نیاز داریم. ما به همه این‌ها برای توقف نسل‌کشی و حفاظت از بقای فلسطینی‌ها در غزه و به‌طور فزاینده‌ای در سراسر منطقه نیاز داریم. 

برنامه محیط زیست سازمان ملل UNEP با استناد به ارزیابی ۸ اردوگاه پناهجویان غزه که برخی از آن‌ها آسیب دیده‌اند، اعلام کرد که احتمالا ۲.۳ میلیون تُن زباله ممکن است آلوده باشد؛ فیبر‌های آزبست در صورت استنشاق می‌توانند باعث سرطان حنجره، تخمدان و ریه شوند. 

سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از ۴۲ میلیون تُن آوار از جمله ساختمان‌های متلاشی شده که هنوز پابرجا هستند و ساختمان‌های کاملا ویران‌شده، در غزه وجود دارد.

به گفته سازمان ملل، حجم آوار موجود در غزه ۱۴ برابر مقدار آوار انباشته شده در غزه از سال ۲۰۰۸ تا آغاز جنگ یک سال پیش و بیش از پنج برابر مقدار باقی‌مانده از نبرد موصل در عراق در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ است.

دفتر برنامه توسعه سازمان ملل هم می‌گوید: غزه که پیش از جنگ ۲.۳ میلیون نفر جمعیت داشت در منطقه‌ای به طول ۴۵ کیلومتر (۲۸ مایل) و عرض ۱۰ کیلومتر، فاقد فضای مورد نیاز برای دفع است؛ محل‌های دفن زباله در حال حاضر در یک منطقه نظامی اراضی اشغالی است. 

ناظر حقوق بشر سازمان ملل هم در گزارشی، نوشت: یک اصل اساسی قوانین جنگ این است که همه طرف‌های درگیری باید هر کاری که می‌توانند برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان انجام دهند. حمله عمدی به غیرنظامیان ممنوع است.

این نهاد سازمان ملل اضافه کرد: سال گذشته با حمله‌های غیرقانونی به غیرنظامیان تعریف شد که باعث رنج و عذاب در مقیاسی وحشتناک شده است.

کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران CPJ هم اعلام کرد که دست‌کم ۱۲۸ خبرنگار و کارکنان رسانه‌ای درپی جنگ یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه کشته شدند.

کارلوس مارتینز دلاسرنا، مدیر برنامه کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران با انتشار بیانیه‌ای، گفت: هر بار که یک روزنامه‌نگار کشته، مجروح، دستگیر یا مجبور به تبعید می‌شود، ما تکه‌هایی از حقیقت را از دست می‌دهیم؛ مسئولان این تلفات با محاکمه‌های دوگانه روبرو هستند: یکی تحت قوانین بین‌المللی و دیگری در برابر نگاه نابخشودنی تاریخ.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *