صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جنگ یک‌ساله علیه راویان جنایت‌های رژیم صهیونیستی؛ از کشتار هدفمند در غزه تا خودسوزی و اخراج از کار در کشورهای غربی

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰:۵۹
کد خبر: ۴۷۹۷۱۲۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال گذشته، قربانیان مختلفی در زمینه‌های گوناگون در جغرافیای مختلف کره خاکی برجای گذاشت که اهالی رسانه یکی از مهم‌ترین این قربانیان هستند.

خبرگزاری میزان – از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، این رژیم به خبرنگاران خارجی اجازه ورود به غزه را به استثنای سفر‌هایی که برای خبرنگاران به مکان‌های خاص ترتیب می‌دهد، نداده است؛ ضمن اینکه به‌صورت کاملا آشکار استراتژی سرکوب رسانه‌ها را نیز از طریق هدف قرار دادن ساختمان‌های محل استقرار خبرگزاری‌ها و خبرنگاران و ترور عمدی اهالی رسانه اجرایی کرده است.

براساس گزارش‌های رسمی، تاکنون ۱۷۵ نفر از اهالی رسانه در جریان حمله‌ها و اقدام‌های جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند؛ شمار قابل توجهی از این شهدا، خبرنگاران زن بودند.

سرکوب آشکار و مداوم رسانه‌ها از سوی رژیم صهیونیستی با هدف پنهان کردن اقدام‌های جنایت‌کارانه در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی برخلاف قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه است؛ رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن مستقیم خبرنگاران و اهالی رسانه، دستگیری و ارعاب آن‌ها درصدد است که آن‌ها از پوشش اخبار جنگ غزه و جنایت‌های جاری در کرانه باختری منصرف کند.

 

در عین حال، رسانه‌ها در کشورهای غربی حامی، پشتیبان و شریک جنایت‌های رژیم صهیونیستی نیز در یک سال گذشته رویکرد نسبتا مشابه با این رژیم را در برخورد با اهالی رسانه اتخاذ کردند که بخشی از کارزار آن‌ها در توجیه و تطهیر جنایت‌های هفت دهه‌ای رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها محسوب می‌شود.

شمار شهدای خبرنگار غزه به ۱۷۵ نفر رسید

حسن حمد، خبرنگار ۱۹ ساله فلسطینی جدیدترین خبرنگار قربانی کارزار جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه است؛ وی درپی حمله ارتش رژیم صهیونیستی به خانه‌اش در اردوگاه جبالیا در شمال غزه به شهادت رسید.

با شهادت حسن حمد شمار خبرنگاران شهید غزه به ۱۷۵ نفر رسید؛ وی بیش از یک سال گذشته را مشغول مستند کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه بود و به‌عنوان گزارشگر تلویزیونی مستقل کار می‌کرد.

حمد چند روز پیش از شهادت اعلام کرده بود که یک افسر صهیونیست به وی هشدار داد که تصویربرداری از غزه را متوقف کند؛ هشداری که با مخالفت این خبرنگار جوان فلسطینی مواجه شد.

همکاران حمد و دفتر رسانه‌های دولتی غزه اعلام کردند که خانه این خبرنگار عامدانه مورد حمله قرار گرفت تا بی‌توجهی وی به تهدید‌های نظامیان صهیونیست این‌گونه پاسخ داده شود؛ آن‌ها گفتند که یک افسر صهیونیست چند روز پیش از شهادت حمد، در شبکه پیام‌رسان واتساپ برای وی پیام‌های تهدیدآمیزی ارسال کرده و به حمد دستور توقف تصویربرداری را داده بود.

یکی از همکاران حمد، پیام افسر صهیونیست در واتساپ را در شبکه اجتماعی ایکس پست کرد؛ افسر صهیونیست به حمد می‌گفت: گوش کن، اگر به دروغ‌پراکنی علیه اسرائیل ادامه بدهی، ما به سراغت می‌آییم، ... این آخرین هشدار به توست.

دفتر رسانه‌های دولتی غزه اعلام کرد که با شهادت این خبرنگار ۱۹ ساله که آثارش در الجزیره و دیگر شبکه‌ها منتشر شد، شمار خبرنگاران قربانی کارزار هدفمند ترور اهالی رسانه در غزه از زمان آغاز جنگ هفتم اکتبر سال گذشته (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به ۱۷۵ نفر افزایش یافت.

کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران CPJ اعلام کرد که دست‌کم ۱۲۸ خبرنگار و کارکنان رسانه‌ای درپی جنگ یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه کشته شدند.

کارلوس مارتینز د لا سرنا، مدیر برنامه کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران جمعه گذشته با انتشار بیانیه‌ای، گفت: هر بار که یک روزنامه‌نگار کشته، مجروح، دستگیر یا مجبور به تبعید می‌شود، ما تکه‌هایی از حقیقت را از دست می‌دهیم؛ مسئولان این تلفات با محاکمه‌های دوگانه روبرو هستند: یکی تحت قوانین بین‌المللی و دیگری در برابر نگاه نابخشودنی تاریخ.

در یک سال جنگ غزه بر خبرنگاران چه گذشت؟

کارزار هدفمند ترور اهالی رسانه رژیم صهیونیستی، در یک سال گذشته در غزه مرگ‌بارتر از همیشه پیش رفت؛ اهالی رسانه با نرخ نامتناسبی در جریان جنگ غزه هدف قرار گرفته و قتل‌عام شدند؛ اتاق‌های خبر بمباران شدند؛ رسانه‌های خارجی مسدود شدند؛ خبرنگاران بازداشت و شکنجه شدند؛ کارزار‌های بی‌اعتبارسازی خبرنگاران فلسطینی تشدید و تقویت شدند؛ ...

از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، ارتش رژیم صهیونیستی به شکل هدفمند زیرساخت‌های رسانه‌ای فلسطین را تخریب و خبرنگاری را خفه کرد و تعداد قابل توجهی از اهالی رسانه قربانی کارزار ترور هدفمند رژیم صهیونیستی در حین پوشش اخبار هدف قرار گرفتند.

در عین حال، رژیم صهیونیستی کارزار جنایت علیه اهالی رسانه را در دیگر نقاط فلسطین نیز با شدت اجرا کرد؛ از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) ده‌ها روزنامه‌نگار از کرانه باختری بازداشت شده و همچنان در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند؛ دفتر الجزیره در رام‌الله به‌تازگی درپی یورش نظامیان صهیونیست تعطیل شد.

این کارزار بر دیگر رسانه‌های فعال در فلسطین و اراضی اشغالی نیز تاثیر گذاشته است؛ در ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت)، ارتش رژیم صهیونیستی یک دوربین متعلق به خبرگزاری آسوشیتدپرس را توقیف کرد؛ خبرنگاران صهیونیست منتقد جنگ غزه و سیاست‌های کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (پانزدهم مهر سال گذشته) قربانی سرکوب، ارعاب و خشونت پلیس شده‌اند.

کارزار ضدرسانه رژیم صهیونیستی محدود به مرز‌های فلسطین نماند و به کشور‌های منطقه هم کشیده شد؛ براساس اطلاعات سازمان گزارشگران بدون مرز، سه خبرنگار در لبنان، در حین کار توسط ارتش رژیم صهیونیستی کشته شدند؛ اگرچه شش تحقیق ازجمله تحقیق سازمان گزارشگران بدون مرز ثابت می‌کند که عصام عبدالله، خبرنگار عکاس رویترز در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۱ مهر ۱۴۰۲) توسط نظامیان صهیونیست هدف قرار گرفته است، هیچ مقامی تا به امروز مسئول این جنایت شناخته نشده است.

اکنون و یک سال پس از آغاز جنگ غزه، با تشدید و گسترش جنگ به لبنان، اهالی رسانه لبنانی نیز در معرض خطر قرار گرفتن در کارزار قتل عام هستند.

جنگ غزه؛ آشکارکننده ماهیت و هدف واقعی رسانه‌های غربی

پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه از سوی رسانه‌های غربی، ماهیت و هدف آن‌ها و کارفرمایانشان را به خوبی آشکار کرد.

از زمان آغاز آخرین حمله رژیم صهیونیستی به فلسطین، یعنی جنگ غزه که ثابت شده یکی از سریع‌ترین تلاش‌های پاکسازی قومی در تاریخ است، سازمان‌های خبری غربی بار‌ها ادعا‌های غیرمستند را درباره این جنگ منتشر کرده‌اند؛ آن‌ها با در پیش گرفتن استاندارد‌های دوگانه و جانب‌دارانه، نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی را توجیه و از آن در برابر نظارت و پاسخگویی محافظت کرده‌اند.

اینکه رسانه‌های غربی استاندارد‌های حرفه‌ای خبر را در پوشش جنایت‌های رژیم صهیونیستی کنار گذاشته‌اند، موضوع جدیدی نیست؛ شکست رسانه‌های غربی در پایبندی به تعهد‌ها و مسئولیت‌های خود به رژیم صهیونیستی کمک کرده تا اشغال و خشونت این رژیم علیه فلسطینی‌ها را برای بیش از ۷۵ سال توجیه کنند.

رسانه آمریکایی نیویورک تایمز، در ۶ آگوست ۲۰۲۲ (۱۵ مرداد ۱۴۰۱)، بیش از یک سال قبل از طوفان‌الاقصی با فاصله گرفتن از استاندار‌های حرفه‌ای در گزارشی خبری، موضوع کشتار شش کودک فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی را دفن کرد؛ نویسندگان گزارش تا ۲ پاراگراف حرفی از کشته شدن شش کودک بر اثر حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا در شمال غزه نزدند و حتی زمانی که به این موضوع پرداختند، این تکمله ادعایی را نوشتند: اسرائیل گفته است که کشته شدن غیرنظامیان در نتیجه پنهان کردن سلاح مبارزان فلسطینی در مناطق مسکونی و انفجار اشتباه یکی از موشک‌های پنهان‌شده رخ داد.

این در حالی است که ۱۰ روز بعد، ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که پشت حمله‌هایی قرار داشته که شش کودک فلسطینی را در اردوگاه جبالیا قتل‌عام کرده است.

نگاهی به روند مستمر جانب‌داری رسانه‌های غربی از رژیم صهیونیستی و جنایت‌های آن علیه فلسطینی‌ها نشان می‌دهد که خبرنگاران غربی در حال گزارش تحولات فلسطین نیستند، بلکه عملا در مناقشه فلسطین در حال مداخله هستند.

رسانه‌های غربی در یک سال گذشته، زبان و راوی رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه بودند؛ همانطور که قبلا بار‌ها در پوشش خبری درگیری‌ها، بحران‌ها و رنج‌های انسانی در کشور‌های پسااستعماری عمل کرده‌اند؛ رسانه‌های غربی در هسته خود زبان طرف قدرتمند در اعمال خشونت است و هرگز سعی نمی‌کند حقایق را آن‌گونه که وجود دارند، بیان کند.

در خبرنگاری استعمارگر به‌عنوان توصیفی درست از خبرنگاری رسانه‌های غربی، زبان سلاحی است که برای محو انسانیت استعمارشدگان به‌کار می‌رود؛ فرانتس فانون، فیلسوف فرانسوی در کتاب The Wretched of the Earth که در آن اثر‌های غیرانسانی استعمار را تجزیه‌وتحلیل کرد، از رنج الجزایر در دوران استعمار فرانسه نوشت  و اعلام کرد که در گزارش‌های رسانه‌ها، از کودکان الجزایری به‌عنوان انبوهی از توده‌های عصبی یاد می‌شد؛ کتاب یادشده در سال ۱۹۶۱ نوشته شد، اما استنباط آن کاملا با پوشش رسانه‌های غربی از رنج فلسطینی‌ها در حال حاضر صدق می‌کند.

این استفاده غیرانسانی از زبان در شمارش مرگ‌ومیر‌ها بر اثر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه بیشتر مشهود بوده است؛ در اخبار غربی، صهیونیست‌ها با سروصدا کشته می‌شوند یا به قتل می‌رسند؛ در حالی که فلسطینی‌ها منفعلانه می‌میرند، بدون اینکه عاملی در مرگ‌ومیر آن‌ها نقش داشته باشد.

انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه در شبکه‌های اجتماعی سبب شد تا مردم جهان بیش از هر زمانی به زبان استعماری رسانه‌های غربی پی برده و به آن بی‌اعتماد شوند.

این فقط غزه نیست که درپی جنگ یک‌ساله رژیم صهیونیستی به ویرانه تبدیل شده است، بلکه مشروعیت خبرنگاری و روزنامه‌نگاری غزبی نیز با آن نابود شده است؛ چراکه رسانه‌های غربی به‌وضوح نشان دادند که مرگ دسته‌جمعی، گرسنگی و بدبختی بی‌مرزی که ازسوی متحدانشان تحمیل شود، قابل قبول و اجتناب‌ناپذیر است.

سرنوشت معدود خبرنگاران متعهد غربی در موضوع جنگ غزه

جنگ یک سال گذشته رژیم صهیونیستی علیه غزه در حال نابود کردن معدود خبرنگاران متعهد غربی است که تلاش می‌کردند راوی واقعیت‌ جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین باشند.

این خبرنگاران درپی اعمال محدودیت‌ها، فشارها، آزار‌ها و تهدید‌ها از بحث درباره دهه‌ها ظلم، اشغال و سوءاستفاده رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها دلسرد شدند و هدف اقدام‌های تنبیهی از بازداشت تا اخراج از کار قرار گرفتند.

ساموئل منا جونیور، خبرنگار سی‌بی‌اس آمریکا روز شنبه، ۱۴ مهر در جریان تظاهرات حمایت از فلسطین به مناسبت یک ساله شدن جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه دست به خودسوزی زد؛ وی در حالی این کار را انجام داد که از تحت فشار بودن ازسوی مقام‌های این شبکه تلویزیونی آمریکایی به دلیل انتشار اخبار غزه فریاد می‌زد.

 

ریچارد مدهرست، خبرنگار مستقل در مرداد سال جاری براساس آنچه قانون تروریسم ۲۰۰۰ انگلیس خوانده شد، در این کشور بازداشت شد.

گزارش‌های خبری مدهرست بر جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه متمرکز بود؛ وی در روزی که بازداشت شد، نوشته بود: قانون تروریسم فاشیستی برای بازداشت بدون اتهام یا محاکمه کسانی که تلاش می‌کنند تروریسم و نسل کشی واقعی ازسوی ارتش اسرائیل را متوقف کنند، استفاده می‌شود.

این روزنامه‌نگار مستقل به فعالان حامی فلسطینی اشاره داشت که تحت این قانون بازداشت شدند.

رسانه‌های انگلیسی گاردین و بی‌بی‌سی شماری از کارکنان خود را به‌دلیل حمایت از مردم فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی اخراج و یا تعلیق کردند.

در یک مورد، استیو بل، کاریکاتوریست ۷۲ ساله انگلیسی که چهار دهه گذشته در گاردین مشغول به کار بود، پس از کشیدن کاریکاتور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از کار اخراج شد؛ در کاریکاتوری که بل از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کشیده است، نتانیاهو دستکش مشت‎زنی به دست دارد و با چاقوی جراحی درحال بریدن نقشه غزه روی شکم خود است.

در ادامه سخنگوی گاردین، اعلام کرد که این رسانه قرارداد بل را پس از به تصویر کشیدن کاریکاتور نتانیاهو تمدید نخواهد کرد.

شبکه تلویزیونی انگلیسی بی‌بی‌سی نیز فعالیت ۶ خبرنگار خود را به‌خاطر انتشار و پسندیدن پست‌هایی در حمایت از فلسطین تعلیق کرد؛ این شبکه ادعا کرده که تحقیقات خود را درباره زیرپاگذاشتن قوانین سختگیرانه بی‌طرفی از طریق انتشار یا پسندیدن پست‌هایی در حمایت از فلسطین انجام می‌دهد؛ پست‌های مورد بحث خبرنگاران فعال در حوزه منطقه حذف شده‌اند.

براساس تحقیقات کمیته دقت در گزارش و تحلیل خاورمیانه (CAMERA)، برای پوشش رسانه‌ای متعادل از تحولات منطقه، فعالیت می‌کند، تعلیق این خبرنگاران در چارچوب رویکرد این رسانه در قبال تحولات غزه است.

چه اقدام‌های قانونی در دفاع از اهالی رسانه انجام شد؟

اگرچه تاریخ حمله‌ها و جنایت‌های هدفمند رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها موید این واقعیت است که این رژیم همواره از پاسخگویی و مجازات مصون مانده است، حجم بالای جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه اهالی رسانه در یک سال گذشته به طرح شکایت‌هایی در عرصه بین‌المللی منجر شد.

با وجود چهار شکایت سازمان گزارشگران بدون مرز RSF به دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) برای جنایت‌های جنگی علیه روزنامه‌نگاران غزه و تضمین‌هایی که دادستانی دیوان بین‌المللی کیفری در ژانویه (دی سال گذشته) به این سازمان ارائه داد، عاملان هنوز به دست عدالت سپرده نشده‌اند و جنایت‌ها همچنان ادامه دارد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی مدعی هستند که اهالی رسانه را عامدانه هدف قرار نمی‌دهند؛ با وجود این، شهادت‌های متعدد، تحقیقات مختلف و حتی بیانیه‌های ارتش رژیم صهیونیستی با این ادعا در تناقض هستند.

خبرنگار ایرانی - آمریکایی: رسانه‌های آمریکایی می‌توانند دروغ بگویند و می‌توانند خبری که اصلا وجود ندارد

در همین رابطه مرضیه هاشمی، خبرنگار و مستندساز در گفت‌وگو با میزان به بررسی موضوع ارتباط ادعا‌های حقوق بشری آمریکا با نقض حقوق خبرنگاران در غزه پرداخت و گفت: آمریکایی‌ها از رسانه برای مهم جلوه دادن موضوع‌هایی مانند آزادی بیان و آزادی‌های دیگر در این کشور استفاده می‌کنند؛ همچنین بیشتر رسانه‌ها و سازمان‌ها در آمریکا با هم همکاری می‌کنند و تصویری برای مردم خود و مردم سراسر جهان درست می‌کنند که آن‌ها را به وجود آزادی‌های ادعایی در آمریکا متقاعد کند.

هاشمی با بیان اینکه موارد مطرح‎شده با همکاری هم موضوع‌های یادشده را که یا اصلا در آمریکا وجود ندارند یا به‌صورت محدود وجود دارند، به‌عنوان نماد و الگویی برای همه جهان بزرگ می‌کنند، اظهار کرد: این در حالی است که تصویر ارائه شده اصلا صحت ندارد.

این خبرنگار در ادامه با تاکید بر اینکه رسانه‌های آمریکایی در ایجاد و مخابره چنین تصویری بسیار خوب کار می‌کند و پروپاگاندا‌های درجه یکی دارند؛ تصریح کرد: دلیل این امر آن است که آن‌ها هیچ چارچوبی ندارند و همین امر سبب می‌شود که خیلی از کار‌ها را انجام بدهند و انجام می‌دهند؛ رسانه‌های آمریکایی می‌توانند دروغ بگویند و می‌توانند خبری که اصلا وجود ندارد، بسازند.

وی در بخشی دیگر با اشاره به موضوع شهادت خبرنگاران در غزه و سکوت آمریکا در برابر نقض آشکار حقوق اهالی سرانه از سوی رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: رسانه‌های آمریکایی مرتبا درباره حقوق بشر صحبت می‌کنند، اما نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی آمریکا از هفتم اکتبر سال گذشته تاکنون اصلا عکس‌العملی به موضوع غزه نداشته‌اند و فقط از آن رژیم نسل‌کش حمایت کرده‎اند.

هاشمی با تاکید بر اینکه آن‌ها نه برای بچه‌ها و کودکان و نه برای زنان غزه اهمیتی قائل نیستند، گفت: آن‌ها فقط وقتی دنبال اهداف سیاسی هستند، درباره حقوق زنان، کودکان، خبرنگاران حرف می‌زنند؛ آمریکا وقتی هم می‌خواهد این موضوع‌ها را نادیده بگیرد، کاملا از آن‌ها چشم پوشی می‌کند و موضوع زنان، کودکان و خبرنگاران برای آن اهمیت ندارد؛ این واقعیت آمریکا و حقوق بشر آمریکایی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *