صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مواجهه غزه با معضل پاکسازی؛ ۱۰ هزار پیکر و هزاران بمب مدفون زیر ۴۲ میلیون تُن آوار

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸:۴۴
کد خبر: ۴۷۹۷۰۸۳
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
ساکنان غزه در میانه بمباران‌های مستمر کارزار جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در مواجهه با معضل بزرگ میلیون‌ها تُن آوار مرگ‌بار تلاش می‌کنند راهی برای ادامه زندگی بیابند.

خبرگزاری میزان – امروز هفتم اکتبر ۲۰۲۴ (۱۶ مهر ۱۴۰۳) سالروز آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه درپی عملیات تاریخی طوفان‌الاقصی مقاومت فلسطین است؛ نوار غزه طی یک سال گذشته رنج‌های بی‌شماری از جنایت‌های ضدبشری، جنگی، تجاوز و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی متحمل شده است، اما همچنان مقاوم ایستاده است.

تاکنون ۴۲ هزار نفر از ساکنان غزه قربانی استراتژی نسل‌کشی رژیم صهیونیستی شده و ۱۰۰ هزار نفر مجروح شده‌اند؛ آمار تلفات و هزینه‌های انسانی در غزه بسیار هولناک است، اما همه ماجرای جنایت‌های ویران‌کننده رژیم صهیونیستی این نیست.

مردم غزه که یک سال در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده‌اند، پرسش مهمی را مطرح می‌کنند: چگونه باید تُن‌ها آوار ناشی از بمباران‌های رژیم صهیونیستی را پاکسازی کنند.

 

به گزارش رویترز، آوار‌های انباشته شده در غزه ۱۱ بار هرم جیزه (هرم جیزه که با نام هرم خوفو یا خئوپس هم شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین هرم از مجموعه سه‌گانه اهرام مصر است) را پر می‌کند؛ حجم این آوار با تداوم بمباران‌های رژیم صهیونیستی افزایش می‌یابد.

برخی از کارشناسان می‌گویند که پاکسازی غزه از آوار‌های موجود احتمالا بیش از یک دهه زمان می‌برد؛ خان‌یونس در ماه آوریل (فروردین) بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی ویران شد.

ساکنان غزه اکنون از بقایای خانه‌های خود از سنگ و شن و میلگرد به‌جا‌مانده در آوار‌ها نه برای ساختن خانه‌های جدید بلکه برای ساختن سنگ قبر قربانیان جنگ غزه استفاده می‌کنند؛ یکی از ساکنان خان‌یونس غزه در حالی که فلزی را از زیر آوار درمی‌آورد، گفت: ما آوار‌ها را نه برای ساختن خانه، بلکه برای سنگ قبر‌ها استفاده می‌کنیم؛ ما از یک بدبختی به بدبختی دیگر می‌گیریم.

 

این کاری سخت و تلخ است، اما بخش کوچکی از تلاش‌هایی محسوب می‌شود که برای مقابله با آوار‌های به‌جا‌مانده از حمله‌های یک‌ساله رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از ۴۲ میلیون تُن آوار از جمله ساختمان‌های متلاشی شده که هنوز پابرجا هستند و ساختمان‌های کاملا ویران‌شده، در غزه وجود دارد.

به گفته سازمان ملل، حجم آوار موجود در غزه ۱۴ برابر مقدار آوار انباشته شده در غزه از سال ۲۰۰۸ تا آغاز جنگ یک سال پیش و بیش از پنج برابر مقدار باقی‌مانده از نبرد موصل در عراق در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ است.

سه مقام سازمان ملل اعلام کردند که این نهاد در حال تلاش برای کمک به مقام‌های غزه است که چگونه با آوار‌ها برخورد کنند.

 

یک کارگروه مدیریت آوار به هدایت سازمان ملل در نظر دارد یک پروژه آزمایشی با مقام‌های فلسطینی در خان‌یونس و شهر دیرالبلح در مرکز غزه انجام دهد تا پاکسازی آوار‌های کنار جاده را در ماه جاری آغاز کند.

الساندرو مراکیچ، رئیس دفتر برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) که ریاست مشترک گروه کاری را بر عهده دارد، گفت: چالش‌ها بسیار بزرگ هستند؛ این یک عملیات عظیم خواهد بود، اما در عین حال، مهم است که از هم اکنون شروع کنیم.

سازمان هماهنگی‌های غیرنظامی رژیم صهیونیستی در امور فلسطینی‌ها، کوگات (COGAT)، در پاسخ به پرسشی درباره زباله‌ها ادعا کرد که هدفش بهبود مدیریت زباله است و با سازمان ملل برای گسترش این تلاش‌ها همکاری خواهد کرد.

 

آوار‌ها همه جای غزه دیده می‌شوند؛ همه جا پر از آوار است؛ مردم غزه با حیرت می‌گویند: چه کسی برای پاکسازی این آوار‌ها به کمک ما می‌آید؟ هیچ‌کس؛ خودمان باید این کار را انجام دهیم.

براساس داده‌های ماهواره‌ای سازمان ملل، دو سوم سازه‌های غزه قبل از جنگ معادل بیش از ۱۶۳ هزار ساختمان، آسیب‌دیده یا مسطح شده‌اند؛ حدود یک‌سوم ساختمان‌های مرتفع بودند.

دفتر برنامه توسعه سازمان ملل UNDP، پس از یک جنگ هفت هفته‌ای در غزه در سال ۲۰۱۴ حدود ۳ میلیون میلیون تُن زباله را پاکسازی کردند؛ این رقم معادل ۷ درصد از کل آوار‌های در حال حاضر غزه است.

مراکیچ به یک تخمین اولیه منتشرنشده اشاره کرد و گفت: پاکسازی ۱۰ میلیون تُن آوار حدود ۲۸۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که به این معنی است که اگر جنگ اکنون متوقف شود، پاکسازی آوار حدود ۱.۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

 

در عین حال، برآورد سازمان ملل از آوریل نشان می‌دهد که پاکسازی آوار‌ها ۱۴ سال طول می‌کشد.

رئیس دفتر برنامه توسعه سازمان ملل گفت که این زباله‌ها شامل اجساد کشف نشده است؛ وزارت بهداشت فلسطین نیز می‌گوید حدود ۱۰ هزار پیکر و هزاران بمب عمل نکرده در آوار‌ها وجود دارند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد: این یک تهدید فراگیر است؛ مقام‌های سازمان ملل هم می‌گویند برخی از آوار‌ها خطر آسیب‌های بزرگی را در خود پنهان کرده‌اند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل UNEP با استناد به ارزیابی هشت اردوگاه پناهجویان غزه که برخی از آن‌ها آسیب دیده‌اند، اعلام کرد که احتمالا ۲.۳ میلیون تُن زباله ممکن است آلوده باشد؛ فیبر‌های آزبست در صورت استنشاق می‌توانند باعث سرطان حنجره، تخمدان و ریه شوند.

سازمان جهانی بهداشت در سال گذشته نزدیک به یک میلیون مورد عفونت حاد تنفسی در غزه را ثبت کرده است، بدون اینکه اعلام کند چند مورد از آن‌ها مرتبط با گردوغبار هستند.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در این باره اظهار کرد: گردوغبار ناشی از آوارها یک نگرانی قابل توجه است و می‌تواند آب و خاک را آلوده کرده و منجر به بیماری‌های ریوی شود.

 

در عین حال، پزشکان از افزایش سرطان‌ها و نقایص مادرزادی ناشی از نشت فلزات در دهه‌های آینده در غزه می‌ترسند؛ سخنگوی برنامه محیط زیست سازمان ملل هم گفت: نیش مار و عقرب و عفونت پوستی ناشی از پشه خاکی، موضوعی نگران‌کننده است.

آوار در غزه پیش از این، برای کمک به ساخت بنادر دریایی استفاده شده است؛ سازمان ملل اکنون امیدوار است که با استفاده از آوارها، بخشی از شبکه‌های جاده‌ای را بازیافت و خط ساحلی را تقویت کند.

دفتر برنامه توسعه سازمان ملل می‌گوید: غزه که قبل از جنگ ۲.۳ میلیون نفر جمعیت داشت در منطقه‌ای به طول ۴۵ کیلومتر (۲۸ مایل) و عرض ۱۰ کیلومتر، فاقد فضای مورد نیاز برای دفع است؛ محل‌های دفن زباله در حال حاضر در یک منطقه نظامی اراضی اشغالی است.

این نهاد سازمان ملل اعلام کرد که برای برداشتن آوار‌ها به اجازه مالکان نیاز دارد؛ با وجود این، مقیاس گسترده تخریب مرز‌های دارایی را محو کرده و برخی از اسناد اموال در طول جنگ از بین رفته است.

یک مقام سازمان ملل در این باره گفت: همه نگرانند که اگر راه‌حل سیاسی برای جنگ غزه وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری برای بازسازی غزه را انجام دهند یا خیر.

انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *