با جدیت به دنبال تحقق خواستههای فرهنگیان هستیم
به گزارش گروه جامعه ، علی الهیار ترکمن اظهار داشت: بخش عمدهای از مطالبات جاری فرهنگیان که از سال گذشته به امسال انتقال یافت پرداخت شده و بخش کوچکی ازآن باقی مانده که تا پایان سال جاری پرداخت میشود.
الهیار ترکمن افزود: این مطالبات مربوط به حق الزحمه امتحانات و خرید خدمات آموزشی است که بخشی از آن تخصیص گرفته و بزودی از طریق خزانه پرداخت و مابقی تا آخر سال پرداخت میشود.
وی در ارتباط با مطالبات سالهای گذشته اظهار داشت: با توجه به ارتباط مناسبی که با وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد در سامانه بدهیهای دولت عدد و رقمها ثبت، عددها شفاف و ذیحسابان آنها را تائید میکنند و با تدوین برنامه مالی مشخصی بدهیهای سالهای گذشته پرداخت خواهد شد.
الهیار ترکمن تاکید کرد: مجموعه معاونت توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با جدیت به دنبال تحقق خواستههای فرهنگیان است و اگر جاهایی تاخیری دیده میشود به دنبال نقدینگی است که باید از خزانه تامین شود.
وی در باره بیمهها گفت: بیمههای ایثارگران شاغل در وزارت آموزش و پرورش به موجب مصوبه دولت از بنیاد شهید به دستگاههای اجرایی منتقل و براساس یک تفاهم نامه بنیاد شهید و امور ایثار گران با بیمه دی همه ایثارگران شاغل وزارت آموزش و پرورش از اول آبان ماه زیرپوشش بیمههای تکمیلی هستند و از این بابت نگرانی وجود ندارد.
معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: همه فرهنگیان ایثارگر که زیر پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند باید به ادارات تعاون استانها مراجعه و کار خود را پیگیری کنند.
وی در مورد بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان گفت: با توجه به خواسته این قشر و نیازی که به خدمات درمانی دارند ۲ پیشنهاد ارئه شد که شامل بیمه درمان به روش صندوقی و روشی که تاکنون اجرا میشده و شیوه دوم به صورت بیمه گری است که ابلاغ شده و هر کدام از این گزینهها را میتوانند دنبال کنند.
این مقام مسئول ابراز داشت: فعالیت در آموزش و پرورش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که چشم ۱۴ میلیون دانشآموز به ما است.
وی اضافه کرد: برخی گزارهها در مورد آموزش و پرورش مطرح میشود با این عنوان که کار آموزش و پرورش خوب نیست و کیفیت آموزش پائین است، معیشت معلمان خوب نیست، ابزار و تجهیزات ناقص است و. اینها گزارههایی است که آنها را میشنویم و لمس میکنیم. اگر مسائل آموزش و پرورش را بررسی کنیم اینها معلولهای یک سری علتها هستند که باید به علتها بپردازیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در صورتی که بخواهیم مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم باید به سمت علتها برویم و دنبال راهحلهای اساسی باشیم. نباید به دنبال تسکین مشکلات باشیم و بلکه باید مسائل را ریشهای حل کنیم.
وی ادامه داد: امروز ناگزیر به شناسایی این علتها هستیم و اگر شناسایی نکنیم، در آینده با مشکلات بیشتری در حوزه آموزش روبرو خواهیم بود. در معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وارد شناسایی علتها شدهایم تا مسائل را حل و فصل کنیم.
الهیار ترکمن از تعدد و تزاحم قوانین و مقررات به عنوان یکی از دلایل اصلی مشکلات نام برد و خاطرنشان کرد: دستگاه آموزشی با شرایط ویژه هستیم، ولی با قوانین عام سر و کار داریم و این موضوع باعث بروز مشکلاتی میشود. خیلی از قوانین کهنه شدهاند و با شرایط امروز آموزش و پرورش ناسازگار است و برخی قوانین با هم تضاد دارند و برخی قوانین در قامت امروز آموزش و پرورش نیست. خیلی از این قوانین برای اجرا نیازمند منابع مالی سنگین هستند.
وی یکی دیگر از مسائل را مشکلات ساختاری و فرایندی دانست و افزود: نحوه توزیع منابع انسانی و سنگینی تشکیلات اداری از دیگر مشکلات است و در زمان حاضر ۷۳۰ منطقه آموزشی در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد مناطق آموزش و پرورش نیاز آموزش و پرورش نبوده و دارای جمعیت دانشآموزی کمتر از پنج هزار نفر هستند و برای آن هزینههای بسیاری را میپردازیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به نحوه تامین منابع مالی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بودجه عمومی دولت کشش این اعتبارات را ندارد. تکلیف ما با موضوع مشارکت در آموزش و پرورش مشخص نیست.
وی تحلیل بار برنامههای درسی را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: در آموزش و پرورش روی این مسائل کار میکنیم و دغدغه اصلی همه مسئولان آموزش و پرورش است و به این مسائل ورود میکنیم.
الهیار ترکمن اضافه کرد: مدرسهمحوری میتواند تمرکز را از ستاد آموزش و پرورش استانها بگیرد و اختیار را به مدارس بدهد و بتواند روی بودجه و نیروی انسانی و کیفیت آموزش و پرورش برنامهریزی و اقدام کنند.
وی از ارتقای کیفیت و چابکسازی آموزش و پرورش در سطح مدارس خبر داد و بیان کرد: نقش ناظران بر آموزش و پرورش در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر بخواهیم وارد مدرسهمحوری شویم باید بحث انطباق قوانین و مقررات با شرایط جدید به صورت جدی دنبال شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از موفقیتهای طرح مدرسهمحوری کمک به اصلاح قوانین و مقررات است. باید کمک شود که محدودیتهای طرح مدرسهمحوری رفع شود.
وی خاطرنشان کرد: در افق تحولی نظام آموزش و پرورش نیازمند تعامل و ارائه نظرات فعالان حوزه مالی آموزش و پرورش هستیم تا به بهبود فعالیت آموزش و پرورش کمک کند.