صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: بیش از ۱۰ میلیون جوان در کشور ازدواج نکردند

۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹:۴۹
کد خبر: ۴۷۹۷۰۴۸
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: براساس گزارش معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان، نرخ بیکاری امروز جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال، ۱۷ درصد و از میانگین نرخ بیکاری در کشور بیشتر و به این معنا است که باید به مسئله اشتغال جوانان جدی‌تر بپردازیم.

خبرگزاری میزان - احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست روز (یکشنبه ۱۵ مهرماه) این کمیسیون گفت: امروز سینا کلهر، معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان و جمعی از نیرو‌های زیرمجموعه این معاونت مهمان کمیسیون فرهنگی بودند و حوزه جوانان، چالش‌ها و فرصت‌ها، تسهیل ازدواج و همچنین نگرش جوانان در بخش‌های مختلف مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنگوی کمیسون فرهنگی با اشاره به گزارشی که معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در جلسه امروز این کمیسیون ارائه داد، عنوان کرد: در بازه جوانی که رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال را شامل می‌شود، ۲۲ میلیون و ۲۴۶ هزار جمعیت در کشور داریم که ۲۸ دستگاه مسئول و متولی این جوانان هستند. براساس این گزارش نرخ بیکاری امروز این بازه سنی – یعنی ۱۸ تا ۳۵ سال- ۱۷ درصد است که از میانگین نرخ بیکاری در کشور بیشتر است. یعنی بیکاری در رده سنی جوانان ما از میانگین نرخ بیکاری کشور بیشتر و به این معنا است که باید به مسئله اشتغال جوانان جدی‌تر بپردازیم.

راستینه ادامه داد: براساس این گزارش از میان این ۲۲ میلیون و ۲۶۴ هزار جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله در کشور، ۱۰ میلیون و ۳۷۶ هزار نفر تاکنون ازدواج نکردند و سن ازدواج در دختران ما ۲۴ سال و در پسران ۳/۲۸ است که براساس احکام برنامه هفتم توسعه در پایان برنامه باید یک سال نرخ میانگین سن ازدواج دختران و پسران کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به آمار مطرح شده در گزارش معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره رده سنی ۱۵ تا ۱۹ سال، اضافه کرد: حدود ۱۵ درصد جمعیت جوان ما در این رده سنی -که از آن به عنوان نسل جدید یا «نسل Z» یاد می‌شود- قرار گرفته‌اند. همچنین براساس پیمایشی که در وزارت ورزش انجام شده، ۳/۶۹ درصد جوانان ما مهم‌ترین دغدغه خود را مسائل مالی و اقتصادی بیان کردند که از این درصد، ۴۳ درصد مسئله اشتغال را به عنوان مهم‌ترین دغدغه حاضر خود دانستند که با نرخ بیکاری جوانان هم همخوانی دارد و طبیعتاً اهتمام جدی مسئولان ذی‌ربط در بحث اشتغال جوانان را می‌طلبد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی ادامه داد: نظر نمایندگان کمیسیون بر این بود که اگر ما به صورت جدی بر مسئله اشتغال متمرکز شویم، می‌توانیم میانگین سن ازدواج جوانان را نیز کاهش دهیم، بنابراین در نشست امروز کمیسیون درباره راهکار‌های کمک به ایجاد و توسعه اشتغال و اولویت دادن بودجه سال آینده با محوریت اشتغال جوانان بحث‌های مفصلی مطرح شد.

راستینه در پایان گفت: با توجه به اینکه یکی از وظایف وزارت ورزش و جوانان افزایش هویت دینی، انقلابی و ملی در سنین جوانی است، در کمیسیون راهکار‌های افزایش این هویت و تعلق دینی و ملی و همچنین مسئله معیشت و توجه به مسئله اشتغال جوانان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و مقرر شد کمیته خانواده و جمعیت اولویت‌های خود درباره راهکار‌های تسهیل ازدواج جوانان را به کمیسیون ارائه دهد. همچنین قرار شد کمیته ورزش و جوانان هم اولویت‌های خود درخصوص اصلاح قانون یا وضع قوانین جدید برای حمایت از جوانان در موضوعات، دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی جوانان در مسائل خانوادگی، ازدواج و اشتغال را به کمیسیون ارائه دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *