صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نگاه ویژه و باور رهبر انقلاب به نخبگان/ دیدار اخیر نشان داد که کشور با فضای علمی غریبه نیست

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۷۰۲۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
لزوم استفاده حداکثری از نخبگان در بخش‌های مختلف و ایجاد زمینه برای اثرگذاری نخبگان در مسائل کشور از جمله مسائل مهمی بود که در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با نخبگان مطرح شد؛ این دیدار نشان داد نخبگان هنوز پای کار هستند و جامعه در عرصه سیاست‌گذاری با فضای علمی غریبه نیست.

خبرگزاری میزان - جمعی از نخبگان علمی، نفرات برتر المپیاد‌ها و آزمون ورودی دانشگاه‌ها، روز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تأکید بر لزوم استفاده حداکثری از نخبگان در بخش‌های مختلف و ایجاد زمینه برای اثرگذاری نخبگان در مسائل کشور، گفتند: امروز مهمترین وظیفه و جهاد نخبگان، ایجاد یک نهضت و خیزش جدید علمی است.

رهبر انقلاب، حفظ و تکثیر نخبگان و جلوگیری از فرار و خروج آن‌ها از کشور به امید‌های واهی را در گرو احساس اثرگذاری نخبه برای کشور دانستند و افزودند: نخبه‌ای که با در ِبسته فلان پژوهشگاه یا دستگاه دولتی مواجه شود، احساس بی‌اثری میکند و برای امرار معاش ناگزیر به کار‌هایی می‌شود که دیگر نخبه نخواهد بود.

ایشان با تأکید بر ضرورت وجود سازوکار مشخص برای مراجعه نخبگان و عرضه توانایی‌های خود گفتند: معاونت علمی در این زمینه نیز می‌تواند حلقه وصل باشد. البته همه دستگاه‌های دولتی و حکومتی باید از نخبگان استفاده و این احساس را در نخبگان ایجاد کنند که وجود آن‌ها مؤثر و مورد استفاده است.

رهبر انقلاب با اشاره به خروج برخی نخبگان از کشور با هدف رشد و استمرار تحقیقات علمی به علت وجود زمینه‌های آن در بعضی کشورها، فراهم کردن امکانات تحقیق و رشد علمی را ضروری خواندند و تاکید کردند: عرصه دیگر نقش‌آفرینی نخبگان تشکیل اندیشکده‌ها به عنوان مجمع نخبگان هر رشته علمی است که در این زمینه نیز معاونت علمی، حلقه وصل آن‌ها با مراکز ذی‌ربط است، ضمن آنکه دیوان‌سالاری‌ها هم که برای روحیه ظریف نخبگان، واقعاً مهلک است باید حذف شوند.

در این دیدار ۷ نفر از نخبگان به ایراد سخنانی در ارتباط با مشکلات نخبگان پرداختند و در حضور رهبر انقلاب و برخی از مقامات دولتی راهکار‌هایی نیز ارائه کردند.

رسول لوایی‌آدریانی، یکی از نخبگان حاضر در دیدار با رهبری در گفت‌وگو با میزان در رابطه با این دیدار و مباحث مطرح‌شده، عنوان کرد: فضای دیدار اخیر رهبر انقلاب با نخبگان فارغ از ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یک بُعد علمی برجسته داشت که برخلاف جوی که حاکی از رفتن نخبگان از کشور است نشان داد نخبگان هنوز پای کار هستند و می‌توانند برای مشکلات کشور گره‌گشایی کنند.

لوایی‌آدریانی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که مقام معظم رهبری تاکید کردند این بود که باید طرح‌ها و برنامه‌های مطرح‌شده در دیدار‌ها به ویژه در دیدار اخیر، به‌صورت پیشنهاد‌های عملی و قابل تحقق به دستگاه‌های مربوطه منتقل شود و به عرصه عمل برسد که این موضوع با پیگیری محقق می‌شود.

وی حفظ و تکثیر نخبگان را مسئله مهم دیگر مطرح‌شده از سوی مقام معظم رهبری دانست و افزود: باید فضای نخبه‌پروری ایجاد شود و نخبه‌ها بدانند که برای کشور مفید هستند و حس تاثیرگذاری در نخبگان تقویت شود.

این کارشناس اقتصادی در مورد برگزاری چنین دیدار‌هایی با حضور دولتمردان اظهار کرد: برگزاری این جلسات باعث می‌شود که نخبگان حس کنند، هنوز فضایی هست که به آن‌ها اهمیت داده می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرند و هنوز برای جامعه مهم هستند و جامعه در عرصه سیاست‌گذاری با یک فضای علمی غریبه نیست.

لوایی‌آدریانی ادامه داد: این جلسات نشان می‌دهد که مقامات کشور نخبگان را باور دارند و این باور داشتن حس خوبی به آن‌ها می‌دهد و باعث می‌شود اثرگذاری و تلاش نخبگان بیشتر شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در این دیدار در مورد مدیریت ضایعات غذا برای کمک به امنیت غذایی کشور موضوعاتی مطرح کردم، گفت: بر این باور هستیم که امنیت غذایی صرفا از طریق تولید محقق نمی‌شود و باید بتوانیم کل زنجیره تامین را مدنظر قرار دهیم و ضایعات را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه منابع ما در کشور محدود است، اظهار کرد: اگر صرفا بخواهیم با تولید، امنیت غذایی را در کشور حاکم کنیم به نتایج مطلوبی نمی‌رسیم چراکه حدود ۱۸ تا ۳۵ درصد در کشور ضایعات غذایی ایجاد می‌شود و اگر این ضایعات به چرخه بازگردد مثل این است که ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید افزایش یافته است.

دیدار اخیر رهبر انقلاب با نخبگان پرثمر بود

همچنین میلاد لطفی، یکی دیگر از نخبگان که در دیدار با رهبری در مورد دیپلماسی علمی کشور صحبت کرد، در گفت‌وگو با میزان گفت: دیدار رهبر معظم انقلاب هرساله با نخبگان برگزار می‌شود و به اشتراک‌گذاشتن ایده‌ها و اندیشه‌های نخبگان در این دیدار یکی از وجوهی است که اهمیت ویژ‌ه‌ای به آن بخشیده است.

وی افزود: وجه تمایز این دیدار با دیدار‌های رهبر انقلاب با دیگر اقشار جامعه این است که ایده‌ها و مباحث مطرح شده از سوی نخبگان مباحث تخصصی و خاص است که به شخص اول مملکت ارائه می‌شود.

این نخبه حاضر در دیدار رهبری اظهار کرد: بعضی از مسائل تخصصی است که باید توسط نخبگان مطرح شود لذا اکثر افرادی که در این دیدار صحبت کردند، از دید تخصصی نظرات خود را مطرح کردند که به نظر من دیدار پرثمری بود.

لطفی ادامه داد: راهبرد‌هایی که مقام معظم رهبری در این دیدار مطرح کردند موضوع مهمی است که اهمیت دیدار رهبری با نخبگان را چندبرابر می‌کند. 

وی با بیان اینکه کار نخبگان شناسایی و کارشناسی است، گفت: نخبه باید اول نقاط ضعف راشناسایی کند، بعد به شناسایی نقاط مطلوب، فرصت‌ها و تهدید‌ها بپردازد و در انتها باید راهکار ارائه دهد و کار اجرای ایده‌ها و راهکار‌ها بر عهده دستگاه‌های اجرایی است.

این نخبه حاضر در دیدار رهبری توجه به ایده‌ها را یکی از درخواست‌هایش عنوان کرد و تصریح کرد: ایده‌ها نباید فقط در مقالات و کتب بماند و در رأس آن معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان باید به این ایده‌ها توجه کنند و جلساتی در این راستا برگزار شود تا نخبه حس تاثیرگذاری داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *