صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کارگردان فیلم کوتاه «سهمیه»: حمایت مالی انجمن سینمای جوان، حتی ۵ درصد تولید یک فیلم کوتاه نیست/ داوری و انتخاب آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران توصیه‌پذیر و سلیقه‌گرا است

۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵:۲۷
کد خبر: ۴۷۹۷۰۱۳
کارگردان فیلم کوتاه «سهمیه» ضمن بیان اینکه حمایت مالی انجمن سینمای جوان، حتی ۵ درصد هزینه تولید یک فیلم کوتاه هم نیست، گفت: داوری و انتخاب آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران توصیه‌پذیر و سلیقه‌گرا است.

خبرگزاری میزان - اشکان درویشی نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما که سابقه ساخت فیلم کوتاه را هم دارد، در گفت‌وگو با میزان و درباره عملکرد انجمن سینمای جوان در دوره مدیریت این انجمن در دولت سیزدهم اظهار کرد: تصور می‌کنم روندی رو به جلو در انجمن سینمای جوان را در ۳سال گذشته تجربه کردیم. مصداق این حرف و روندی که فیلم کوتاه داشته است، حضور گسترده در جشنواره‌های جهانی و درخشش آثار برگزیده جشنواره «فیلم کوتاه تهران» در رویدادها و جشنواره‌های بین‌المللی است. 

وی افزود: متاسفانه در چند سال اخیر نه تنها فیلم کوتاه بلکه اساسا سینمای کشور با نوعی بحران روبه‌رو بود، اما به مرور این بحران‌ها برطرف شده و سینمای ایران تا حد زیادی به روند عادی گذشته خود بازگشته است. 

این کارگردان تئاتر ادامه داد: طی این سال‌ها و در نوع کلان خود نوعی بحران بر ایران تحمیل شده بود و سعی مدیران سینمایی، روشن نگه داشتن چراغ فرهنگ و هنر در کشور بود. 

درویشی استعدادیابی را از جمله نکات مثبت این دوره انجمن سینمای جوان به ویژه در سطح شهرستان‌های سراسر کشور عنوان کرد و گفت: اینکه ما در این دوره همواره شاهد اسامی ناآشنا و اولین‌ها در هر شاخه و گرایشی بودیم، خود گواه این مدعی است. 

وی ادامه داد: در پی همین استعدادیابی بود که خیلی از علاقه‌مندان فیلم کوتاه سرانجام توانستند وارد عرصه فیلمسازی شده و تجربه ساخت فیلمسازی در اقصی نقاط کشور حتی مناطق دور و کم برخوردار را تجربه کنند. 

درویشی با انتقاد از لیست آثار راه یافته به چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، بیان کرد: اینکه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد آثار راه یافته در جشنواره فیلم کوتاه تهران متعلق به فیلمسازان تهرانی است، دو رویکرد دارد؛ نخست اینکه مسیرهای ورود به جشنواره برای علاقه‌مندان و هنرمندان شهرستانی سخت است و دوم اینکه در خیلی از مواقع هیئت انتخاب توصیه‌پذیر است و بنا به توصیه‌ای که می‌شود عمل می‌کند. 

وی ادامه داد: متاسفانه به عینه شاهد بودم که دو فیلم با یک موضوع به جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال شده است و اثری که در پایتخت تولید شده بود به جشنواره راه یافت، اما اثری که در شهرستان تولید شده بود، علی‌رغم دارا بودن کیفیت بهتر، از حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران باز ماند. 

کارگردان فیلم کوتاه «سهمیه» درباره حمایت‌های مالی انجمن سینمای جوان توضیح داد: آنچه امروز تحت عنوان حمایت مالی از سوی انجمن پرداخت می‌شود، حتی ۵ درصد هزینه‌های تولید یک اثر کوتاه هم نیست و به شخصه ترجیح می‌دهم بدون کمک انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم مستقل بسازم و بعد آن را برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران و دیگر جشنواره‌ها عرضه کنم. 

درویشی در پایان به سطح آموزش دفاتر مختلف انجمن سینمای جوان در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حوزه آموزش نیز سطح علمی دفاتر تهران با شهرستان‌ها به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و در دفاتر شهرستان در همه حوزه‌ها با ضعف امکانات و اساتید روبه‌رو هستیم. 

انتهای پیام/َ



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *