صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کمتر از ۱۰ درصد از قیمت تمام شده برق از مشترکان دریافت می‌شود

۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶:۳۳
کد خبر: ۴۷۹۶۹۱۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
یک متخصص صنعت برق با بیان اینکه به دلیل تعرفه‌های پایین، ناترازی مالی صنعت برق ایران تشدید شده است، گفت: قیمت برق در ایران ۲۵ برابر ارزان‌تر از میانگین جهانی است.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت نیرو، رضا عفت‌نژاد گفت: شرکت‌های برق در جهان عمدتاً شرکت‌های پرمنفعت و با اقتصاد پایدار هستند، به طوریکه منابع آنان اجازه تأمین مالی در پروژه‌های سایر کشور‌ها را نیز می‌دهد، اما در ایران به دلیل تعرفه‌های پایین برق، شرکت‌های برقی با مشکلات فراوانی از جمله مشکل تأمین مالی پروژه‌های صنعت برق مواجه هستند.

وی درباره هزینه نهایی تولید برق در ایران اضافه کرد: هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق در ایران با لحاظ کردن قیمت سوخت یارانه‌ای که به نیروگاه‌ها تزریق می‌شود، ۹۵۰۰ ریال است که اگر قیمت سوخت نیروگاه‌ها یعنی ۷۵۰ ریال به ازای هر متر مکعب گاز را به آن اضافه کنیم، قیمت هر کیلووات ساعت برق به بیش از ۳۰هزار ریال می‌رسد، اما صنعت برق به طور میانگین کمتر از ۱۰ درصد قیمت تمام شده (حدود ۲۵۰ تومان) این قیمت را از مشترکان دریافت می‌کند که به تشدید ناترازی مالی صنعت برق منجر شده است.

عفت‌نژاد در ادامه در خصوص قیمت برق در دیگر کشور‌ها افزود: براساس اطلاعات منتشر شده بخش تحقیقات آماری آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) قیمت خرده فروش برق در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳ بطور متوسط ۱۲.۷۲ سنت آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت است و همچنین متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق در سه کشور اروپایی ایتالیا، آلمان و بریتانیا نیز ۴۵ تا ۴۷ سنت است.

این متخصص صنعت برق با اشاره اینکه در کشور چین نیز قیمت هر کیلووات ساعت برق صنعتی حدود ۸.۹ سنت و قیمت هر کیلووات ساعت برق خانگی ۷.۷ سنت است، ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده دومین قیمت بالای برق در جهان مربوط به کشور ایرلند در اتحادیه اروپا با رقم ۴۷ سنت به ازای هر کیلووات ساعت است.

وی اضافه کرد: در حالی میانگین قیمت برق مشترکان در جهان تا ۲۵ سنت برآورد می‌شود که در ایران مشترکان کمتر از یک سنت به طور میانگین به ازای هر کیلووات ساعت برق پرداخت می‌کنند که در واقع باعث شده است ارزان‌ترین برق دنیا به ایران اختصاص داشته باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: باتوجه به اینکه تعرفه برق در ایران به شدت نسبت به اکثر کشور‌های جهان پایین است، این موضوع به یکی از معضلات اساسی در خدمت‌رسانی پایدار در شبکه برق تبدیل شده است که نیازمند یک تغییر پارادایم دارد تا امکان رونق و توسعه پروژه‌های صنعت برق در آینده فراهم شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: صنعت برق

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *