صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

طوفان هلن در آمریکا؛ پس‎لرزه‎های فاجعه آب‎وهوایی برای بایدن و هریس

۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵:۴۷
کد خبر: ۴۷۹۶۸۴۳
مردم سیل‎زده در آمریکا معتقدند که دولت این کشور، جنگ‌های خارجی را در اولویت قرار داده است.

خبرگزاری میزان - طوفان هلن پس از طوفان کاترینا، کشنده‌ترین فاجعه آب‌و‌هوایی در قرن ۲۱ در آمریکا بوده است.

کارشناسان تخمین می‌زنند طوفان هلن، خسارت ۱۶۰ میلیارد دلاری را به‌همراه داشته است؛ هلن در مسیر خرابی‌های خود از ایالت فلوریدا تا ویرجینیا، بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۰۰ مفقودی تاکنون برجای گذاشته است.

بیشتر خسارت‎های مالی در شهرهای بزرگ از جمله تمپابی و اشویل مشاهده می‌شود، اما برخی از شهرهای کوچک نظیر چیمنی راک، تماما نابود شده است.

طوفان هلن و رگبارهای پراکنده، در حدود ۱۶۲ میلیارد متر مکعب آب را روی جنوب شرقی آمریکا ریخته و وب‌سایت آب‌و‌هوایی AccuWeather در گزارش خود می‌گوید که بیشتر خسارت‎ها، به‌علت سیلاب‌ها بوده است.

 

 

اما پوشش رسانه‌ای چنین فاجعه‌ای، در رسانه‌های جریان اصلی آمریکا، به‌ویژه در شبکه‌های خبری دموکرات‎ها خالی بوده است.

دولت آمریکا پول کافی برای رسیدگی به خسارات طوفان هلن ندارد

اتفاقات بسیار عجیبی در واکنش‌های مراجع دولتی آمریکا به این بحران رخ داده است؛ سازمان مدیریت بحران آمریکا (زیر مجموعه وزارت امنیت ملی)، در بیانیه خود اعلام کرد که تنها ۶۷۰ میلیون دلار بودجه برای رسیدگی به بحرانی که بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار خسارت روی دست مردم مناطق آسیب‎دیده گذاشته است، در اختیار دارد.

آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت ملی آمریکا در کنفراس خبری رسیدگی به طوفان هلن، گفت آمریکا پول کافی برای رسیدگی به خسارت‎‌ها ندارد.

 

 

تیم کندی یکی از نظامیان بازنشسته ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز اظهار کرد: ما برای نجات سیل‌زدگان به کارولینای شمالی رفته بودیم، اما با فجایعی باورنکردنی روبرو شدیم... ما به‌عنوان یک آمریکایی، باید به یکدیگر کمک کنیم، اما نباید کار به جایی برسد که در خاک آمریکا نیاز به گروه‌های امدادی مردمی باشد. چرا مسئولان دولتی به یاری مردم نمی‌شتابند؟... ماموران سازمان مدیریت بحران، فقط حضور فیزیکی در محل‌های ویران شده دارند؛ آن‌ها نه تنها کمک خاصی نمی‌کنند، جلوی کمک‌کردن ما را نیز می‌گیرند... من دیشب دو تن از نجات‌یافتگان را به هتلی بردم، اما نگهبان لابی هتل، گفت «تمام اتاق‌ها، رزرو شده است. تمام اتاق‌ها را ماموران دولتی رزرو کرده‌اند.» من به او گفتم که دو نفر را از سیل نجات دادم، ولی شما می‌گویید اتاق ندارید چون ماموران دولتی این اتاق‌ها را رزرو کرده‌اند؟... خرابی‌های این سیل در سطح مصیبت‌های ذکر شده در تورات است.

 

 

ایلان ماسک نیز در چند توییت اشاره کرد که سازمان مدریت بحران، «سیار بی‌کفایت بوده و فقط جلوی امدادرسانی داوطلبان را می‌گیرد.»

تعدادی از نمایندگان مجلس کنگره نیز خواستار استعفای رئیس سازمان مدیریت بحران آمریکا شده‌اند.

برخی دیگر نیز می‌گویند که چرا کشور آمریکا، بیش از ۴۰ میلیارد دلار را برای جنگ‌های دیگر کشورها، هزینه کرده است.

بحث طوفان هلن در مناظره ونس و والز، معاونان ترامپ و هریس نیز مطرح شد، اما با توجه به اینکه این بحران در دولت بایدن/هریس رخ داده است، مجریان مناظره به‌جای پرسش سوال درباره نحوه واکنش ماموران دولتی به نجات و یاری‌رسانی به سیل‌زدگان، طوفان هلین را به «بحران» تغییرات آب‌و‌هوایی گره زدند.

فجایع طبیعی همیشه موضوعی ملتهب در فضای سیاسی آمریکا بوده و سیاست‌مداران حتی از چنین مصیبت‌هایی نیز بهره‌برداری سیاسی می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *