صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وضعیت غزه یک سال پس از آغاز جنگ؛ جنایت در باریکه

۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۶۸۲۳
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
جنگ یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه باعث شهادت چندین هزار غیرنظامی و همچنین تخریب بخش گسترده‌ای از زیرساخت‌های این باریکه شده است.

خبرگزاری میزان - شکست کامل جهان در حمایت از غیرنظامیان فلسطینی در غزه در یک سال گذشته، صدمه‌های جبران‌ناپذیری را به قوانین بین‌المللی وارد می‌کند که پیامد‌های وحشتناک جهانی را به همراه دارد.

جهان در طول سال گذشته شاهد نقض قوانین بین‌المللی بوده که هر روز با مصونیت کامل مواجه شده‌اند. حمله‌های بی‌وقفه و مداوم رژیم صهیونیستی باعث شهادت و مجروح شدن مردم غزه با سرعتی بیشتر از هر جای دیگر در این قرن شده است. 

رژیم صهیونیستی همچنان از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی استفاده کرده و مانع از رسیدن غذا به کودکان گرسنه می‌شود. خانواده‌ها درپی دستور‌های تخلیه رژیم صهیونیستی همواره از یک منطقه به منطقه دیگر آواره شده، سپس در مدارس و چادر‌ها پناه می‌گیرند؛ اما سپس هدف بمباران قرار می‌گیرند.

اکنون کل محله‌ها ویران شده‌اند و مدارس، بیمارستان‌ها و اماکن مذهبی همگی مورد حمله بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌اند. 

کارکنان بشردوستانه، پزشکان، معلمان و خبرنگاران در غزه بیش از هر جای دیگری به شهادت رسیده‌اند. 

هشدار‌های مربوط به پاکسازی قومی، نسل‌کشی و جنایت‌های جنگی همچنان از سوی رژیم صهیونیستی نادیده گرفته می‌شود.

حقوق بین‌المللی بشردوستانه (IHL) یا «قانون جنگ» برای محافظت از غیرنظامیان در سراسر جهان در برابر تاثیر درگیری ایجاد شد. اگر این قوانین رعایت نشوند و اجازه داده شود تا این چنین آشکارا نقض شوند، شانس کمتری برای پاسخگویی طرف‌های متخاصم و محافظت از غیرنظامیان در جا‌های دیگر وجود خواهد داشت. 

اکنون با گسترش بحران، گروه‌های حقوق بشری همچنان خواستار آتش‌بس فوری و پایدار در نوار غزه است. دولت‌های بین‌المللی باید از تمام اهرم‌های خود برای پایان دادن به حمله‌های رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان و نقض قوانین بین‌المللی، از جمله پایان دادن به فروش تسلیحاتی که به خشونت دامن می‌زند، استفاده کنند. 

 

کشتار غیرنظامیان و ویرانی زیرساخت‌ها

تحلیل جدید آکسفام نشان می‌دهد که تعداد زنان و کودکانی که در طول سال گذشته در غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، بیشتر از دوره مشابه درگیری‌های دیگر در ۲ دهه گذشته است.

داده‌های جمع‌آوری شده تا ۲۳ سپتامبر (۲ مهر ۱۴۰۲) نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ به‌طور متوسط هر ۳ ساعت یک بار به زیرساخت‌های غیرنظامی در سراسر غزه با سلاح‌های انفجاری حمله می‌کند. 

براساس گزارش‌ها، به غیر از توقف ۶ روزه بشردوستانه درگیری در نوامبر گذشته (آبان/آذر)، تنها ۲ روز در کل این یک سال بمبارانی ثبت نشده است. 

همچنین براساس آمارها، خانه‌ها هر ۴ ساعت یک بار، چادر‌ها و پناهگاه‌های موقت هر ۱۷ ساعت یک بار، مدارس و بیمارستان‌ها هر ۴ روز یک بار و نقاط توزیع کمک هر ۱۵ روز یک بار هدف حمله‌های رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند. 

آکسفام نوشت که رژیم صهیونیستی در طول یک سال گذشته مرتکب نقض جدی حقوق بین‌الملل حقوق بشر در سطحی شده که ممکن است به سطح جنایت علیه بشریت برسد. این شامل سطحی از تخریب مشاهده‌شده بوده که نشان‌دهنده استفاده رژیم صهیونیستی از نیروی نامتناسب و عدم تبعیض بین اهداف نظامی و جمعیت غیرنظامی است.

ارتش رژیم صهیونیستی در این یک سال به‌طور مداوم زیرساخت‌های ضروری را که برای بقای غیرنظامیان ضروری است، هدف قرار داده است. 

غیرنظامیان ده‌ها بار به اجبار به مناطق به‌اصطلاح «امن» آواره شده‌اند؛ این مناطق به‌طور مداوم مورد بمباران یا حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند.

زیرساخت‌های غیرنظامی، ازجمله حدود ۶۸ درصد از زمین‌های زراعی و جاده‌ها یا به‌طور کامل ویران شده یا به‌شدت آسیب دیده‌اند. تنها ۱۷ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان تا حدی فعال هستند و همه از کمبود سوخت، تجهیزات پزشکی و آب سالم رنج می‌برند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *