صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

پای صحبت یک جوان نخبه؛ وقتی پروژه‌های علمی به دلیل نبود منابع مالی نیمه‌کاره رها می‌شوند 

۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹:۳۷
کد خبر: ۴۷۹۶۷۸۲
مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان به بیان توضیحاتی در مورد چالش‌های نخبگان در کشور پرداخت و گفت: بسیاری از پروژه‌ها به دلیل منابع مالی کم زخمی شده و نیمه کاره رها می‌شوند و در نهایت نیز نمی‌توانند به ثروت تبدیل شوند و لازم است به این پروژه‌ها رسیدگی شود و در رابطه با رهاشدنشان علت یابی صورت گیرد.

خبرگزاری میزان - محدثه حاجی عبدالوهاب، دارای مدرک دکتری بیوتکنولوژی دارویی از دانشگاه اوترخت هلند، پسا دکتری طراحی دارو از دانشگاه رادبود هلند، پسا دکتری بیوانفورماتیک از دانشگاه تربیت مدرس و دکتری حرفه‌ای مدیریت کسب و کار از دانشگاه تهران و همچنین، پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از جوانان نخبه کشور است که در گفت‌وگو با میزان به بیان توضیحاتی در مورد چالش‌های نخبگان در کشور پرداخت.

مهم‌ترین نیاز جامعه نخبگان کشور بر طرف شدن نیاز‌های اولیه از جمله نیاز‌های مالی است

حاجی عبدالوهاب گفت: مهم‌ترین نیاز جامعه نخبگان کشور بر طرف شدن نیاز‌های اولیه از جمله نیاز‌های مالی است، نخبگان این انتظار را دارند که حقوقی برای گذران زندگیشان داشته باشند و این در حالیست که این چنین نیست. اگر بخواهند کسب و کاری را راه‌اندازی کنند نیز نیاز به سرمایه اولیه دارند البته معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد‌ها در این مورد حمایت‌هایی را از نخبگان انجام می‌دهند، اما این کمک‌ها واقعا کم است و کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد.

لزوم استفاده از علم و تجربه‌ نخبگان در جامعه

وی ضمن اشاره به اینکه دیگر نیاز مهم نخبگان تامین رفاه اجتماعی از جمله مسکن و نیاز‌های اولیه‌ است، ادامه داد: نیاز دیگر نخبگان پذیرفته شدن در جامعه است. بر اساس فرمایش رهبر انقلاب که بیان کردند نخبگان باید تاثیرگذار باشند لازم است از این افراد در جامعه استفاده و از علم و تجربه‌شان بهره‌برداری شود و اگر در جامعه از آن‌ها استفاده نکنیم ترجیح می‌دهند در جای دیگری از توانمندی‌هایشان استفاده کنند. بهتر است در حوزه دانش‌هایی که در پروژه‌های کلان ملی مورد نیاز کشور کاربرد دارند و می‌توانند مشکلات اقتصادی کشور را بر طرف کند دولت از نخبگان حمایت و در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کند و به نخبه‌ای که چنین فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد حقوق مناسب دهد و گروهی را برای این کار در نظر بگیرد تا موازی‌کاری انجام نشود.

 بسیاری از پروژه‌ها به دلیل منابع مالی کم زخمی شده و نیمه‌کاره رها می‌شوند 

این بانوی نخبه با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌ها به دلیل منابع مالی کم زخمی شده و نیمه کاره رها می‌شوند و در نهایت نیز نمی‌توانند به ثروت تبدیل شوند، افزود: لازم است به این پروژه‌ها رسیدگی شود و در رابطه با رهاشدنشان علت یابی صورت گیرد. همچنین لازم است پل میان دانشگاه و صنعت تقویب شود البته اقدام‌هایی در این مورد که دانشجویان در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به کار شوند انجام شده، اما باید تقویت شود. همچنین باید یک‌سری شروطی که برای دریافت تسهیلات وجود دارد برداشته شود برای مثال برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان وام‌های قرض‌الحسنه اعطا می‌شود، اما شرطش این است که تعداد کارکنان شرکت تا سال بعد باید ۱۰ نفر شود و این در حالیست که در هیچ کجای دنیا ملاک سنجش شرکت تعداد کارکنان نیست و همه دنیا به سمت کم کردن کارکنان و اتومیشن(خودکارسازی) هستند، بزرگ شدن همه شرکت‌ها لزوما به تعداد کارکانشان بستگی ندارد سودآوری باید ملاک رشد در نظر گرفته شود.

مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در خرید مواد اولیه 

عبدالوهاب با اشاره به وجود مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در خرید مواد اولیه بیان کرد: برخی از مواد اولیه مورد نیاز ما در گمرک گیر می‌کند و این در حالیست که کارکنان آنجا نمی‌دادند این ماده اولیه چیست و ارزشمند و گران قیمت است و در مواردی اگر درش باز شود خراب می‌شود. چنانچه این مواد اولیه در پارک علم و فناوری ترخیص شوند و زیر نظر کاگروه تخصصی باشد ماده اولیه آسیب نمی‌بیند. همچنین لازم است در رابطه با روند تولید برای دانش‌بنیان‌ها نیز تسهیلگری صورت گیرد. 

وی ضمن بیان اینکه بهتر است در محیط دانشگاهی نیز استادان به سمت تولید محصولاتی که وارد بازار می‌شود سوق داده شوند، توضیح داد: یکی از مشکلات ما در حوزه دانشگاه دسترسی به سایت‌های علمی است، برای ما دشوار است که مقاله‌های بروز را دنلود کنیم و دانشگاه‌ها باید به این سایت‌ها حق عضویت پرداخت کنند که این مبلغ را در اختیار ندارند.

این مدیر عامل شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به اینکه دانش فناوری‌محور که بتواند به ثروت تبدیل شود نیاز به زیرساخت و تسهیلگری در پروسه‌های طولانی مدت دارد، عنوان کرد: هنگامی که دولت‌ها عوض می‌شوند، روسا تغییر می‌کنند و قانون‌ها عوض می‌شوند، متاسفانه در روند کار چند ماه رکود به وجود می‌آید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *