صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ویژه برنامه «با کودکان در موزه» برگزار می‌شود

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲:۵۶
کد خبر: ۴۷۹۶۷۳۹
هم‌زمان با روز ملی کودک، ویژه برنامه «با کودکان در موزه» در ۸ بخش متنوع در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان - ویژه برنامه «با کودکان در موزه» در کتابخانه و موزه ملی ملک به‌مناسبت گرامیداشت هفته ملی کودک (۱۴ تا ۲۰ مهرماه)، با هدف آشنایی کودکان با فرهنگ و تاریخ ایران با حضور جمعی از کودکان پایتخت، دوشنبه، ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳، از ساعت ۹ تا ۱۶، در کتابخانه و موزه ملی ملک، اجرا خواهد شد.

۵ کارشناس از جمله یک قصه‌گو و همچنین تعدادی از کودکان آموزش‌دیده به‌عنوان «همیار موزه»، در اجرای این ویژه برنامه که با محوریت قصه‌گویی، نمایش، بازی و نقاشی، برگزار می‌شود، مشارکت خواهند داشت.

معرفی بخش‌های مختلف برنامه

کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به این‌که قصه‌گویی، همواره جزیی از زندگی بشر است و از آن می‌توان به‌عنوان تجربه مشترک انسان‌ها در تمامی مکان‌ها و اعصار و همچنین یکی از پایه‌های اصلی باور‌ها و آداب و رسوم در تمامی فرهنگ‌ها و اقوام نام برد، بخشی از این ویژه برنامه را به برگزاری برنامه «چمدان قصه‌گویی»، اختصاص داده است.

به‌منظور اجرای این بخش، یک چمدان مملو از شخصیت‌هایی مشترک بر اساس قصه‌ها و افسانه‌های ایران، طراحی شده که قصه‌گو با گشودن درِ این چمدان و استفاده از این شخصیت‌ها، به قصه‌گویی برای کودکان می‌پردازد.

«نمایش عروسکی»، دیگر بخش این ویژه برنامه کتابخانه و موزه ملی ملک است که به‌منظور ایجاد ارتباط مناسب بین کودکان و موزه، برگزار خواهد شد. در این برنامه با استفاده از عروسک کمال‌الملک، کودکان با این هنرمند و آثارش آشنا می‌شوند.

دراین‌راستا، از کودکان حاضر در برنامه نمایش عروسکی خواسته می‌شود تا از تالار «آثار خاندان غفاری و کمال‌الملک» موزه ملی ملک بازدید کرده و آثار نقاشی استاد کمال‌الملک را از نزدیک ببینند. آشنایی با نمایش دستکشی و شنیدن شرح حال زندگی کمال‌الملک از زبان عروسک، از دیگر قسمت‌های این برنامه است.

در ادامه کارشناس برنامه در ارتباط با این آثار و تکنیک‌های مختلف نقاشی، با کودکان گفتگو می‌کند و در یک فضای تعاملی از آنان می‌خواهد تا یکی از شخصیت‌های نقاشی‌های مورد علاقه خود در موزه را انتخاب و از آن نقاشی کنند.

در بخش دیگری از این ویژه برنامه، کودکان مهمان بازی «مار و پله بر اساس کلیله و دمنه»، می‌شوند. در این بخش، کودکان با ۱۰ قصه از کتاب چاپ سنگی کلیله و دمنه موجود در کتابخانه ملی ملک آشنا می‌شوند که در قالب بازی در ۳۶ خانه، طراحی شده است.

از جمله این قصه‌ها می‌توان به «مرد هیزم‌شکن و شتر»، «شیر، الاغ و روباه»، «گربه و موش»، «موش، کلاغ، لاک‌پشت و گوزن»، «جنگ شیر و فیل»، «شیر و خرگوش»، «لاک‌پشت و مرغابی»، «گربه، کبک و خرگوش»، «به دام افتادن زرگر، ببر، مار و میمون» و «دوستی لاک‌پشت و بوزینه»، اشاره کرد.

بازی «گره بر اساس نقشه سکه»، نیز از دیگر بخش‌های ویژه برنامه با کودکان در موزه این موقوفه است که بر اساس نقوش روی سکه‌ها طراحی شده و با هدف افزایش میزان دقت کودکان به این نقوش، برگزار می‌شود.

همچنین در بخشی از این ویژه برنامه، بازی «دبرنا بر اساس نقوش سکه»، اجرا می‌شود. در این بازی، کودکان ضمن تجربه بازی گروهی، با نقوش روی سکه‌های موجود در موزه ملی ملک، آشنا می‌شوند. این بازی را می‌توان با همراهی بزرگسالان با کودکان نیز اجرا کرد.

بخش دیگر ویژه برنامه روز ملی کودک این مجموعه به «نمایش سایه» اختصاص دارد که در آن، ابتدا شخصیت‌های نمایش با همراهی کودکان ساخته شده و سپس با حرکت آن‌ها و استفاده از نور در پشت صحنه، نمایش اجرا می‌شود. بی‌تردید، تعامل کودکان در ساخت شخصیت‌ها و عروسک‌گردانی و همچنین اجرای نمایش سایه، بر شور و شعف کودکان حاضر در این برنامه می‌افزاید.

«نوشتن نامه و ساخت تمبر»، نیز از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه است که در آن کودکان با تالار تمبر موزه ملی ملک آشنا می‌شوند. سپس از آنان درخواست می‌شود تا با نوشتن نامه به موزه، با این مجموعه ارتباط برقرار کنند.

از آنجایی‌که کودکان برای پُست نامه، نیاز به تمبر دارند، می‌توانند تمبر مورد علاقه‎ خود را در این بخش از برنامه طراحی و روی پاکت نامه بچسبانند. موزه ملی ملک نیز برای پاسخ به نامه‌های آنان، پاکت نامه‌ای براساس این موزه، طراحی کرده است.

«چاپ قلمکار» نیز بخش پایانی این ویژه برنامه است که با هدف معرفی هنر چاپ بر روی پارچه، به‌عنوان یکی از هنر‌های کهن ایرانی، اجرا خواهد شد. دراین‌راستا، کتابخانه و موزه ملی ملک، مُهر‌هایی را بر اساس نقوش تالاب‌های ایران طراحی کرده تا کودکان حاضر در برنامه با کمک آن‌ها، یک کارت پستال بسازند و با خود از این کتابخانه و موزه به یادگار ببرند. شرکت در این برنامه‌ها برای کودکان و خانواده‌های همراه آن‌ها رایگان است.

انتهای پیام/


برچسب ها: موزه ملی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *