صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

نکات طلایی برای حفظ سلامت قلب/ توضیحاتی در مورد رژیم غذایی مدیترانه‌ای

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶:۴۵
کد خبر: ۴۷۹۶۶۹۸
یک متخصص قلب و عروق به بیان نکاتی برای حفظ سلامت قلب پرداخت و گفت: استفاده از رژیم‌های غذایی سالم مثل رژیم مدیترانه‌ای و ورزش می‌تواند به این مسئله کمک کند. اساس رژیم‌های غذایی که مدیترانه‌ای استفاده از محصولات گیاهی، سبزیجات، میوه‌جات، حبوبات و غلات است. 

 امید آمالی در گفت‌وگو با میزان درباره راهکار‌های حفظ سلامت قلب گفت: ۲۹ سمپتامبر روز جهانی قلب است و هر سال برای افزایش آگاهی مردم در مورد اهمیت سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بیماری‌های قلبی شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود. شعار امسال روز جهانی قلب این است که همانطور که از قلب خودتان استفاده می‌کنید قلب خودتان را بشناسید.

یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ زودرس حملات قلبی و سکته‌هلی قلبی هستند 

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ زودرس حملات قلبی و سکته‌هلی قلبی هستند که البته قابل پیشگیری‌اند، ادامه داد: این روز برای آگاهی مردم، فرهنگ‌سازی و حمایت از سیاست‌های بهداشتی کشور نام‌گذاری شده است و به همین مناسبت در مورد مسائلی صحبت می‌کنیم که بتوانیم سلامت قلب را تنظیم کنیم.  

 ورزش را هرگز را فراموش نکنیم

این متخصص قلب و عروق با اشاره به شعار ورزش را هرگز را فراموش نکنیم، افزود: قلب مانند تمام ماهیچه‌های دیگر نیاز به ورزش دارد و با انجام ورزش می‌توان این عضو را تقویت کرد. تقویت قلب موجب می‌شود که روزانه ضربان قلب منظمی داشته باشیم. نوع ورزشی که برای قلب اثربخشی بهتری دارد فعالیت‌های هوازی است، توصیه می‌شود حداقل ۵ روز در هفته ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی داشته باشید. در مورد ورزش‌های مقاومتی نیز توصیه می‌شود ۲ روز در هفته و با شدت متوسط انجام شود.

 عدم از استفاده از سیگار و دخانیات

آمالی با بیان اینکه نکته بعدی عدم از استفاده از سیگار و دخانیات است، توضیح داد: اگر سیگار نمی‌کشید توصیه می‌شود انجام این کار را آغاز نکنید و اگر سیگار می‌کشید باید آن را ترک کنید چرا که بیشتر حمله‌ها و  قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی با افزایش مصرف سیگار بروز پیدا می‌کنند. عده‌ای از مردم از آنجایی که افرادی را می‌شناسند که مدت زیادی سیگار می‌کشیدند و مشکلی نداشتند گمان می‌کنند که برای آن‌ها نیز مشکلی به وجود نمی‌آید و این در حالیست که باید بدانیم که همیشه استثنا وجود دارد و در اغلب انسان‌ها کشیدن سیگار موجب بروز مشکل در کارکرد قلبشان می‌شود.

کاهش وزن و استفاده از رژیم‌های غذایی سالم 

وی ضمن بیان اینکه نکته دیگر کاهش وزن و استفاده از رژیم‌های غذایی سالم است، عنوان کرد: کاهش وزن موجب می‌شود تا بتوانیم به مقدار قابل توجهی فشار خون، کلسترول و دیابت را کنترل کنیم البته این نکته بسیار اهمیت دارد که کاهش به وزن به شیوه‌های درستی صورت گیرد. استفاده از رژیم‌های غذایی سالم مثل رژیم مدیترانه‌ای و ورزش می‌تواند به این مسئله کمک کند. اساس رژیم‌های غذایی که مدیترانه‌ای استفاده از محصولات گیاهی، سبزیجات، میوه‌جات، حبوبات و غلات است.  

این متخصص قلب و عروق ضمن اشاره به اینکه در این رژیم مصرف مواد غذایی دریایی و ماهی توصیه و از روغن زیتون به عنوان منبع روغن استفاده می‌شود و انواع ادویه‌جات مثل زعفران، سیر، رزمازی، دارچین، میخک، فلفل قرمز، پاپریکا و زیره نیز در رژیم‌های مدیترانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: در این رژیم غذایی مواد غذایی به ۴ دسته غذاهای مجاز، مواد غذایی که باید در حد اعتدال مصرف شود، غذا‌های محدود و غذا‌های ممنوع تقسیم می‌شوند.  

آمالی گفت: مواد غذایی مجاز همان خوراکی‌هایی  است که عنوان شد. مهم‌ترین مواد غذایی که باید در حد اعتدال استفاده شود گوشت قرمز و مرغ است. غذا‌های محدود که باید مصرفشان به حداقل برسد نیز مواد غذایی فرآوری شده نظیر سوسیس، کالباس، آب نبات و مواد غذایی بسته شده هستند. در مورد مواد غذایی غیر مجاز نیز توصیه می‌شود از نوشیدنی‌های قندی در حد معقول و از نوشابه‌ها کمتر استفاده شود. در مورد نحوه طبخ غذا نیز توصیه می‌شود از روش‌های کباب و گریل کردن استفاده شود و حداقل مقدار روغن مورد استفاده قرار گیرد و تا جایی که ممکن است از روغن‌های زیتون، کنجد و کتان استفاده شود.

وی افزود: بهتر است تعداد وعده‌های غذایی افزایش یابد و و از مصرف مقدار زیادی مواد غذایی در یک وعده پرهیز شود چرا که با استفاده یکباره از مواد غذایی مقدار زیادی خون به سمت دستگاه گوارش می‌رود و این امر موجب می‌شود قلب ضربان سریع‌تر و گاهی نامنظم‌تری داشته باشید که می‌تواند به حمله‌های قلبی کمک کند. یکی از مواردی که بسیار با آن مواجه هستیم بیمارانی هستند که پس از مصرف مواد غذایی سنگین و چرب با سکته قلبی با اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند.

 پرهیز از قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس زا

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه پرهیز از قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس زا یکی دیگر از مواردی است که به سلامت بیشتر قلب کمک می‌کند، توضیح داد: استرس می‌تواند موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب شود و نکته مهم این است که بتوانیم از راه‌های سالم نظیر ورزش، مدیتیشن و درمان‌های شناختی و رفتاری برای مدیریت استرس استفاده کنیم.  

آمالی با اشاره به اینکه با انجام این اقدامات می‌توان تا حد زیادی از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد، بیان کرد: رژیم غذایی به بیمارانی که با این بیماری‌ها مواجه هستند نیز می‌تواند کمک کند، نکته مهم در مورد بیماران این است که بتوانیم فشار خونشان را کنترل کنیم، فشار خون این افراد باید از ۱۲ روی ۸ تا حداکثر ۱۳ روی ۹ باشد  که این امر می‌تواند با استفاده از داروهای مناسب، رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن مسیر شود. در بیمارانی که با مشکل قند و یا افزایش چربی خون مواجه هستند نیز می‌توانیم با استفاده از داروهای مناسب این موارد رل کنترل کنیم. همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن نیز می‌تواند در کنترل این موارد موثر باشد.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *