صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

انقلاب خارجی‌ها در اردوگاه سرخ‌ها/ بی‌کیفیت‌ها دیگر جایی در پرسپولیس ندارند

۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵:۴۹
کد خبر: ۴۷۹۶۵۴۱
دسته بندی‌: ورزشی ، فوتبال
مدیران باشگاه پرسپولیس در چند سال اخیر نشان داده‌اند که در خرید بازیکن خارجی باکیفیت تبحر خوبی دارند.

خبرگزاری میزان - جذب بازیکن خارجی با کیفیت همیشه یکی از چالش‌های مهم تیم‌های فوتبال در ایران خصوصاً استقلال و پرسپولیس بوده به طوری که همین ۲ تیم سالیان گذشته با جذب بازیکنان بی کیفیت نه‌تنها نتایج خوبی کسب نمی‌کردند، بلکه هزینه‌های هنگفت و بدهی‌های بزرگی به بار می‌آوردند که باعث محرومیت آنها از سوی مراجع بین‌المللی هم می‌شد.

پرسپولیس طی فصول گذشته میان انبوهی از بازیکنان خارجی بی کیفیت تعداد انگشت شماری بازیکن باکیفیت جذب کرده بود که تقریباً تمام طرفداران فوتبال با آن‌ها خاطره دارند. تا به امروز با جذب ژوائو، پرسپولیس ۶۶ بازیکن خارجی جذب کرده که در میان آن‌ها آلن ویتل، ابراهیم توره، اشپیتیم آرفی، ایمون زاید، نیلسون کوریا جونیور، بشار رسن و حتی جری بنگتسون ۸ بازیکنی هستند که خاطرات خوبی از خودشان به جای گذاشتند و با بازی‌های خوبشان نشان از یک خرید موفق برای باشگاه پرسپولیس بودند.

حال در این بین بازیکنان زیادی هم بودند که مورد غضب هواداران قرار گرفتند و با اخراجشان بدهی‌های سنگینی روی دست باشگاه گذاشتند که معروف‌ترین آن‌ها آنتونی گولچ استرالیایی بود که سال ۹۵ به جمع سرخ پوشان پیوست و بدون حتی یک دقیقه بازی از این تیم جدا شد و اتفاقات تلخ زیادی برای پرسپولیس از جمله بسته شدن پنجره نقل و انتقالات رخ داد.  

اولکسی پولیانسکی، جونیور براندائو، کریستین اوساگونا، نبیل باهویی و لئاندرو پریرا از دیگر بازیکنانی بودند که با وجود هزینه‌های زیاد نتوانستند در حد و اندازه‌های تیم پرسپولیس ظاهر شوند.

حال پس از گذشت مدت‌ها، پرسپولیس از سال ۱۴۰۰ و طی ۳ سال اخیر خارجی‌های باکیفیتی جذب کرد. دوران مدیریتی رضا درویش هرچند فراز و نشیب‌های زیادی داشت و تحت تأثیر حواشی لیگ؛ هواداران او را تحت فشار قرار می‌دادند، اما در دوران او از ۱۰ بازیکن خارجی که جذب شدند ۸ نفر از آن‌ها فوق‌العاده ظاهر شدند. در ۳ سال گذشته یورگن لوکادیا، شیخ دیاباته و عبدالکریم حسن بازیکنانی بودند که علی رغم اینکه مدت زیادی در تیم نماندند، اما عملکرد مطلوبی از خود ثبت کردند.

حال می‌پردازیم به خارجی‌هایی که این فصل در پرسپولیس حضور دارند و تا به اینجا باکیفیت و بعضاً امیدوار کننده پیش رفتند.

گئورگی گولسیانی

گئورکی‌ گولسیانی، مدافع گرجستانی تیم فوتبال پرسپولیس تا به اینجا در ۷۰ بازی برای سرخ پوشان به میدان رفته و به عنوان مدافع ۱۶ گل برای این تیم به ثبت رسانده است که خیلی از آنها فراتر از یک گل‌ ارزش دارند مانند گل‌ هفته پایانی فصل گذشته به مس رفسنجان که قهرمانی سرخپوشان پایتخت را رقم زد.

یکی از دلایلی که خط دفاع پرسپولیس قدرتمند نشان داده حضور این بازیکن است. او از سال ۱۴۰۱ به عضویت پرسپولیس درآمد و طی این مدت آمار خوبی از خود به جای گذاشته تا جایی که حتی در این سن و سال برای رقابت‌های جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴،  به تیم ملی گرجستان دعوت شد. قراراداد او تابستان امسال به مدت یک فصل دیگر تمدید شد و باید دید مدیران پرسپولیس برای حفظ او چه تلاشی خواهند کرد.

اوستون اورونوف

طبق آنچه در قرارداد اورونوف و باشگاه پرسپولیس منعقد شده این بازیکن تا تاریخ نهم تیرماه سال ۱۴۰۴ یعنی پایان فصل فوتبالی جاری با این تیم قرارداد دارد و تا آن زمان می‌تواند در این باره تصمیم‌گیری کند که آیا می‌خواهد در پرسپولیس بماند یا نه.

هافبک ازبکستانی تیم فوتبال پرسپولیس نیز ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ به تیم پرسپولیس پیوست و عملکردی خیره کننده از خود به جای گذاشت. او نشان داده که کیفیت فوتبالش ربطی به باشگاه ندارد چراکه در تیم ملی ازبکستان نیز یکی از مهره‌های اصلی این تیم به شمار می‌رود. اورونوف طی حضور در پرسپولیس ۲۱ بازی انجام داده و موفق به ثب ۸ گل و یک پاس گل شده است تا جایی که بسیاری از هواداران نبود او در ترکیب را خوش شانسی حریفان می‌دانند. حال باید دید او با پایان این فصل از رقابت‌های لیگ برتر در پرسپولیس می‌ماند یا خیر، اما چیزی که پیداست که نسبت به برخی شرایط تصمیمش را خواهد گرفت چراکه پیشنهادات فوق‌العاده‌ای از تیم‌های متمول عربی دریافت کرده است که می‌تواند وسوسه کننده باشد. 

ایوب العملود، الکسیس گندوز و لوکاس ژوآئو

۳ بازیکنی که درویش در تابستان امسال جذب کرد تقریباً همه هواداران را به وجد آورده‌ است. گاریدو سرمربی سرخ‌پوشان که نخستین تجربه هدایت یک تیم ایرانی در لیگ برتر را دارد توانست خارجی‌های تیمش را به مهره‌های اصلی سرخ پوشان تبدیل کند.

پس از خروج بیرانوند بسیاری بر این باور بودند که دروازه پرسپولیس امنیت زیادی نخواهد داشت، اما الکسیس گندوز خط بطلانی روی تمام این تصورات کشید تا آشیانه سرخپوشان همچنان امن بماند. گندوز طی ۷ بازی برای پرسپولیس ۳ کلین شیت ثبت کرده است و عملکرد مطلوب داشته تا جایی که کسی دیگر به بیرانوند فکر هم نمی‌کند.

ایوب العملود، مدافع کناری سرخپوشان نیز عملکرد بسیار خوبی داشته است. سرعت، دقت و تکنیک او خیال هواداران را راحت کرده به طوری که در دربی ۱۰۴ تأثیر مستقیم روی موقعیت منجر به پنالتی برای سرخ پوشان بود. او طی ۶ بازی یک گل هم به ثمر رسانده که از این حیث او هم خرید موفقی تا به اینجا بوده.

لوکاس ژوائو هرچند تعداد بازی کمی به او رسیده، اما طی این چند بازی نشان داده که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این مهاجم پرتغالی - آنگولایی تا به اینجا ۴ بازی به صورت نصفه و نیمه بازی کرده که تقریباً رضایت بخش بوده است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد مدیران باشگاه پرسپولیس نسبت به گذشته به جای مشورت با دلالان با استناد به آمار بازیکنان و شرایطشان خارجی‌های باکیفیت جذب می‌کنند و با این وجود دیگر خبری از آن خرید‌های ناموفق نبوده.

رضا درویش با وجود هجمه‌هایی که ابتدای فصل با این مضمون که «در نقل و انتقالات تابستانی شکست خورده» علیه او رخ داد، اما با این آمار و ارقام پاسخ محکمی‌ به منتقدان داد. حال باید دید مأموریت بعدی درویش که حفظ این بازیکنان است به کجا خواهد کشید و اینکه آیا او می‌تواند باز هم به این روال ادامه دهد. چیزی که او را نسبت به مدیران دیگر تیم‌های بزرگ متفاوت کرده، آرامش تیمش است به طوری که کمتر حواشی به سمت این باشگاه سرازیر می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *