صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

انجمن سینمای جوان در شهر ارومیه ساختمان ندارد

۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۲:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۶۴۲۰
برنده بهترین دستاورد هنری از چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با انتقاد از فقدان امکانات انجمن سینمای جوان در شهرستان‌ها، گفت: دفتر انجمن سینمای جوان در ارومیه حتی یک ساختمان هم ندارد.  

خبرگزاری میزان - بهمن رضایی فیلمساز فیلم کوتاه که چندین دوره در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرده و سال گذشته موفق به دریافت جایزه از این جشنواره شده است، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: مدیریت انجمن سینمای جوان در دولت سیزدهم در بخش‌هایی مثبت و در بخش‌هایی هم ضعیف و رو به افول عمل کرده است. 

وی افزود: با توجه به پیشینه تولیدی مدیریت انجمن سینمای جوان، طی ۳ سال گذشته شاهد رویکرد ویژه انجمن به تولید آثار مختلف بودیم. 

رضایی با اشاره به افزایش ژانرهای سینمایی در بدنه سینمای کوتاه و جشنواره فیلم کوتاه تهران، بیان کرد: در این دوره سازوکاری تعریف شد تا ژانرهای سینمایی در فیلم کوتاه احیا شوند و نهایتا در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز بخشی تحت عنوان هوش مصنوعی تدارک دیده شده است. 

این فیلمساز در ادامه افزود: به طور کلی جناب آذرپندار و تیم جدیدشان تاکید را روی ژانرهای مختلف گذاشته‌اند و در صدد هستند تا شهرستان‌ها را نیز به نسبت پایتخت، پویاتر کنند

رضایی با بیان اینکه حمایت انجمن سینمای جوان از فیلمسازان تنها ۵۰ درصد هزینه‌های تولید یک فیلم کوتاه استاندارد را شامل می‌شود، گفت: با توجه به شعار انجمن سینمای جوان که بر پایه تمرکززدایی در این حوزه از پایتخت بنیان نهاده شده، لازم است بیش از پیش به دفاتر انجمن در شهرستان‌ها توجه شود. 

رضایی ادامه داد: در شهرستان‌ها استعدادهایی وجود دارد که چنانچه امکانات پایتخت‌نشینان را در اختیار داشتند، آثارشان در سطح بین‌المللی قابل رقابت با دیگر فیلم‌های کوتاه خواهد بود. 

این فیلمساز جوان اهل ارومیه درباره امکانات دفتر سینمای جوان این شهر تصریح کرد: متاسفانه از امکانات لجستیکی گرفته تا امکانات نرم‌افزاری و آموزشی به نسبت مراکز استان‌های بزرگی چون تهران قابل مقایسه نیست. متاسفانه باید بگویم که انجمن سینمای جوان در شهر ارومیه یک دفتر برای حضور فیلمسازان و علاقه‌مندان ندارد. این یک واقعیت تلخ است اما باید پذیرفت که تفاوت امکانات در شهر تهران با شهری همچون ارومیه از زمین تا آسمان است. 

رضایی افزود: متاسفانه مسئولان فرهنگی و شهری بارها و بارها و بارها قول اختصاص یک ساختمان برای دایر شدن یک دفتر فیلمسازی در شهر ارومیه را داده‌اند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و خلف وعده شده است. 

تهیه‌کننده فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» با بیان اینکه پیچینگ به ندرت در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که در دفتر تهران هر ماه پیچینگ برگزار می‌شود و همین نکته بیانگر این است که نگاه خاصی به فیلمسازان و استعدادهای شهرستانی وجود ندارد. 

رضایی در بخش دیگری از اظهارات خود به فقر آموزشی در دفاتر شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: سطح علمی و آموزشی کلاس‌های انجمن سینمای جوان در تهران از نظر اساتید به طور کلی قابل قیاس با شهرستان‌ها نیست و بچه‌های شهرستانی علی‌رغم توانایی از آموزش استاندارد بی‌بهره‌اند. 

وی افزود: فیلم کوتاه یک مدیوم است، نه پیش زمینه‌ای برای فیلم بلند، لذا سازوکار تکنیکال ویژه خود را دارد، اما کلاس‌هایی که به شخصه در فیلمنامه‌نویسی گذرانده‌ام، کاملا بی‌ربط به فیلم کوتاه بود و یک دوره آموزش فیلمنامه‌نویسی برای فیلم بلند بود. 

وی در بخشی از اظهاراتش به آثار راه‌یافته به چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و گفت: کافی است به لیست آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران در دوره پیش رو نگاهی کنید تا دریابید بیش از ۷۰-۸۰ درصد فیلمسازان این جشنواره از شهر و دفتر انجمن سینمای جوان تهران هستند؛ این موضوع با شعار مدیران انجمن سینمای جوان منافات دارد که می‌گفتند به شهرستان‌ها و فیلمسازان آن‌ها اهمیت می‌دهند و از آن‌ها حمایت خواهند کرد. 

رضایی در پایان تاکید کرد: این نکته را به مدیر انجمن سینمای جوانان ایران، مهدی آذرپندار نیز منعکس کرده‌ام که پیچینگ باید با نگاه ملی برگزار شود و بعد از آن می‌توان به تغییرات در بدنه، شرایط و کیفیت آثار در فیلم کوتاه امیدوار بود. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *