صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

معاون حل اختلاف استان کردستان: دادگاه‌های صلح به‌زودی در مرکز استان و ۴ حوزه قضایی استان افتتاح خواهد شد

۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۷۹۶۳۵۸
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
معاون حل اختلاف دادگستری استان کردستان گفت: تاکنون در حوزه‌های قضایی دیواندره، سقز، دهگلان، کامیاران، بیجار و سروآباد و بخش‌های سریش آباد، حسن آباد کرانی، کلاترزان، موچش و حسین آباد، دادگاه‌های صلح افتتاح و شروع بکار کرده است و بزودی در مرکز استان و ۴ حوزه قضایی استان نیز افتتاح خواهد شد.

خبرگزاری میزان - جلسه توجیهی- تبیینی در خصوص نحوه فعالیت دادگاه‌های صلح با حضور بهادر اسدی معاون حل اختلاف استان کردستان، سرپرست محاکم تجدیدنظر استان و نمایندگان حقوقی ادارات و سازمان‌های استان و اعضای هیئت مدیره کانون و مرکز وکلای دادگستری استان، در سالن جلسات مجتمع قضایی شهید قدوسی سنندج برگزار شد.

معاون حل اختلاف دادگستری استان در این جلسه ضمن تبریک تحقق عملیات وعده صادق (۲) اظهار کرد: شورا‌های حل اختلاف یک نهاد مردمی است که در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش، رفع اختلافات و کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی اقدامات بسیار موثری انجام داده و در کشور تجربیات موفق را کسب کرده است.

وی تصریح کرد: با تشکیل دادگاه‌های صلح رسیدگی قضایی از این نهاد مردمی سلب می‌شود و شورا‌های حل اختلاف صرفا وظیفه صلح و سازش فیمابین طرفین دعوی را بر عهده خواهند داشت.

اسدی افزود: تاکنون در حوزه‌های قضایی دیواندره، سقز، دهگلان، کامیاران، بیجار و سروآباد و بخش‌های سریش آباد، حسن آباد کرانی، کلاترزان، موچش و حسین آباد، دادگاه‌های صلح افتتاح و شروع بکار کرده است و بزودی در مرکز استان و ۴ حوزه قضایی استان نیز افتتاح خواهد شد.

معاون حل اختلاف دادگستری استان کردستان با بیان اینکه بر اساس قانون جدید هرگونه رسیدگی قضایی و صدور رأی به دادگاه‌های صلح واگذار شده است، خاطرنشان کرد: از تمامی ظرفیت‌های شورا‌های حل اختلاف برای کمک به دادگاه صلح در جهت اشاعه صلح و سازش در پرونده‌های قضایی استفاده می‌شود.

اسدی تاکید کرد: قانون جدید شورای حل اختلاف مصوب سال ۱۴۰۲ در ۵ فصل و ۴۶ ماده تصویب شده است و دادگاه صلح رسیدگی به برخی دعاوی حقوقی، خانوادگی و کیفری را مطابق ماده ۱۲ قانون دارد و صلاحیت این دادگاه نسبت به سایر محاکم صلاحیت ذاتی است و حسب بررسی‌های به عمل آمده حدود ۶۰ درصد دعاوی مراجع قضایی به دادگاه صلح ارجاع می‌شوند.

وی اضافه کرد: صلاحیت‌های دادگاه صلح شامل دعاوی مالی تا نصاب یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق، دعاوی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا نصاب مقرر در بند (۱) این ماده. دعاوی و درخواست‌های مربوط به تخلیه عین مستأجره و تعدیل اجاره بها بجز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه، اعسار از پرداخت محکومٌ‌به در صورتی که دادگاه صلح نسبت به اصل دعوا رسیدگی کرده باشد، حصر ورثه، تحریر ترکه است.

اسدی ادامه داد: سایر صلاحیت‌های دادگاه صلح شامل مهر و موم و رفع آن، تأمین دلیل، تقاضای سازش موضوع ماده (۱۸۶) قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب ۲۱ فروردین ۱۳۷۹، جنبه عمومی و خصوصی کلیه جرایم غیرعمدی ناشی از کار یا تصادفات رانندگی، جرایم عمدی تعزیری مستوجب مجازات درجه هفت و هشت، دعاوی اصلاح شناسنامه، استرداد شناسنامه، اصلاح مشخصات مدرک تحصیلی (به استثنای مواردی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است)، الزام به اخذ پایان کار، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه، تصحیح و تغییر نام است.

معاون حل اختلاف استان کردستان افزود: دادگاه صلح می‌تواند در ساعات غیر اداری و یا در روز‌های تعطیل نیز به دعاوی رسیدگی کند و استقرار آن در محل شورای حل اختلاف بلامانع است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *