صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین: طرح هر مسجد یک حقوقدان آگاهی‌های حقوقی و عمومی جامعه را ارتقا می‌دهد

۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۶۳۵۱
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: هدف ما از حضور در مساجد و اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان به صورت محله محور، ارتقای آگاهی‌های حقوقی و عمومی جامعه است تا مردم را با حقوق و تکالیف‌شان آشنا کنیم و فرهنگ قانونگرایی و پرهیز از قانون گریزی در جامعه ارتقا یابد.

خبرگزاری میزان - علی فولیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در دهمین مرحله از اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان عنوان کرد: یکی از دلایل افزایش جرایم، دعاوی و اختلافات؛ ناآگاهی مردم است که منجر به افزایش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی می‌شود.

فولیان ضمن تشریح اهداف اجرای این طرح که در مسجد صاحب الزمان (عج) شهر بیدستان برگزار شد، گفت: هر چه سطح دانش و آگاهی‌های حقوقی مردم بیشتر باشد، شاهد کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی خواهیم بود و با آگاهی‌بخشی دقیق می‌توان از قضایی شدن بسیاری از موضوعات جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: هدف ما از حضور در مساجد و اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان به صورت محله محور، ارتقای آگاهی‌های حقوقی و عمومی جامعه است تا مردم را با حقوق و تکالیف‌شان آشنا کنیم و فرهنگ قانونگرایی و پرهیز از قانون گریزی در جامعه ارتقا یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در ادامه عنوان کرد: با اجرای این طرح که یک خدمت بزرگ و خداپسندانه بوده و با مشارکت حقوقدانان و مدیران دستگاه‌ها انجام می‌شود، مسائل، مشکلات قضایی و حقوقی محلات شناسایی و پیگیری می‌شود و از شکل‌گیری برخی جرایم و تخلفات و آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌شود.

فولیان ریشه بسیاری از مشکلات و اختلافات را ناشی از فقدان فرهنگ گفت‌وگو محور یا عدم گفتگوی صحیح بین مردم دانست و گفت: ما یا اصلاً گفتگو نمی‌کنیم یا گفتگو‌های ما صحیح نیست و آخر گفتگو منجر به تنش و پرخاشگری می‌شود.

وی ادامه داد: ما اگر بتوانیم خوب با هم گفتگو کنیم و خوب گوش دادن را یاد بگیریم بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین اظهار کرد: بعضاً زوجین مهارت گفت‌وگو ندارند و تنش‌هایی بین آن‌ها پیش می‌آید و، چون مهارت ارتباطی خوب ندارند، این موضوع منجر به طلاق و جدایی آن‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: در دستگاه قضایی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۶۰۰۰ پرونده قضایی داریم که ناشی از همین عدم مهارت ارتباطی و عدم گفتگوی صحیح بین افراد است. جرایمی مثل توهین، تهدید، تهمت، ضرب و جرح، نزاع ناشی از همین موضوع است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین اظهار کرد: در این حوزه پای دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی در میان است، ولی متاسفانه این دستگاه‌ها کوتاهی کرده‌اند و نتوانسته‌اند بحث مهارت کنترل خشم را در مدارس و رسانه‌ها به مردم آموزش بدهند.

وی با تاکید بر کنترل خشم و پرخاشگری و تمرین نیکو صحبت کردن در کاهش زمینه بسیاری ازجرائم گفت: اگر حقی نزد دیگری داریم بدون هرگونه بحث و جدل می‌بایست حقمان را در چارچوب قانون و محترمانه مطالبه کنیم.

فولیان با اشاره به تاثیر پایبندی مردم و مسئولان به تعهدات قانونی و نهادینه سازی احساس مسئولیت پذیری در همه اقشار در ایجاد یک جامعه متعهد و تقویت اعتمادآفرینی و تحقق عدالت در جامعه تصریح کرد: وقتی هر شخصی در هر موقعیتی در جامعه با تعهد و حس مسئولیت پذیری، وظیفه شناسی، پاکدستی و صداقت نسبت به سایر اقشار جامعه رفتار‌کند؛ یکپارچگی، اعتماد و احترام در محیط پیرامون خود به وجود می‌آورد و همین امر از شکل گیری بسیاری از مسائل، معضلات و مشکلاتی که هم اکنون جوامع با آن دست به گریبان هستند و برای رفع آن متحمل صرف هزینه‌های گزاف می‌شوند، بدون هیچ هزینه‌ای پیشگیری می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در ادامه این نشست مردم ضمن ارائه نکات حقوقی به جمع مراجعان تاکید کرد: به منظور پیشگیری از تشکیل بسیاری از پرونده‌ها در دستگاه قضایی می‌بایست برخی نکات پیشگیرانه را رعایت کنید به عنوان مثال هیچ وقت با کسی به صورت شفاهی توافق نکنید و کلیه توافقات بصورت مکتوب انجام شود، بدون هیچ تعارف در هنگام تحویل هر گونه وجه نقد یا کالای ارزشمند به دیگران از آن‌ها رسید دریافت کنید، در رسید‌های بانکی به صورت مکتوب علت پرداخت پول را قید کنید و هیچ کاغذی را نخوانده امضاء نکنید و بر عهد و پیمان خود متعهد باشید.

فولیان در پاسخ به برخی مسائل و مشکلات مطرح از سوی مراجعان به مسجد صاحب الزمان بیدستان از قبیل احیای قنات شهر، وجود تبعه افغان، مشکلات زیرساختی مربوط به کوچه‌ها و خیابان‌های و وضعیت روشنایی این شهر، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، ضعف در بهداشت عمومی، ضرورت حضور مستمر نیروی انتظامی در برخورد با اراذل و اوباش و مواد فروشان و ... ضمن پیگیری موارد مذکور دستورات قضایی لازم را صادر و رفع فوری موارد را از سوی مراجع مسئول پیگیر شد.

وی در خصوص رفع معضل خرده‌فروشان مواد مخدر در این شهر بر اجرای طرح ضربتی دستگیری افراد معتاد در این شهر تصریح کرد و ادامه داد: طرح پاکسازی نقاط آلوده با محوریت پلیس مبارزه با موادمخدر و همکاری یگان‌های انتظامی باید به مرحله اجرا گذاشته شود و شهروندان باید در صورت اطلاع از محل پاتوق مجرمان و معتادان متجاهر مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اعلام کنند.

فولیان با توجه به اعتراض شهروندان به اینکه برخی افراد اقدام به اجاره دادن پیاده‌رو‌ها و کنار خیابان به وانت بار‌ها و دستفروشان می‌کنند، گفت: صحت و سقم این موضوع با قید فوریت مورد بررسی قرار گیرد و افراد متخلف شناسایی شوند، چرا که پیاده راه و خیابان متعلق به عموم مردم و محل رفت آمد رهگذران است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین همچنین در پاسخ به مشکل اوقافی بودن اراضی این شهر نیز عنوان کرد: تا زمانی که سوابق ثبتی نشان از وقفیت دارد؛ اصل وقف را نمی‌توان انکار کرد و هر شهروندی می‌تواند با مراجعه به اداره اوقاف و پرداخت حقوق موقوفه، سند مالکیت اعیانی را بگیرد.

فولیان در پایان با اشاره به صدور مجوز تبدیل به احسن اراضی این شهر تأکید کرد: برای حل مشکل مردم بیدستان در حوزه وقف، نشست تخصصی در مرکز استان برگزار خواهیم کرد و با همکاری مردم و مسئولان این شهر، این معضل چندین ساله حل خواهد شد و تمامی عرصه و اعیانی‌های این شهر دارای سند مالکیت خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *