صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آزادی ۸۰ زندانی جرایم غیرعمد استان یزد در ۶ ماهه نخست سال جاری/ ۵۵ مددجو همچنان چشم‌انتظار کمک خیران هستند

۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰:۱۷
کد خبر: ۴۷۹۶۳۴۹
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد از آزادی ۸۰ زندانی جرایم غیرعمد استان در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت ۵۵ مددجو با مبلغ بدهی ۱۶۰ میلیارد تومان همچنان چشم انتظار کمک خیران و نیکوکاران استان هستند.

خبرگزاری میزان- گاهی وقوع یک حادثه ناخواسته مثل یک تصادف رانندگی، مهریه نامتعارف و خارج از توان، ناتونی در پرداخت نفقه به همسر به علت بیکاری، بیماری یکی از اعضای خانواده و بدهی مالی پس از آن یا حتی اعتماد بیش از حد به یک نفر و ضمانت او در انجام یک معامله و یا دریافت وام باعث می‌شود افراد آبرومند و بی‌گناهی به علت مشکلات مالی روانه زندان شوند

صرف نظر از صدمات و ضربات روحی و روانی فراوانی که به فرد زندانی وارد می‌شود این اتفاق ناخواسته باعث می‌شود سایر اعضای خانواده نیز گرفتار مشکلات و حتی آسیب‌های اجتماعی فراوان شوند.

سرپرست یک خانواده به دلیل مشکلات مالی روانه زندان می‌شود و مادر خانواده که تاب و توان مقابله با مشکلات زندگی را ندارد به جبر روزگار مجبور به طلاق می‌شود و فرزندان این خانواده‌ها در این طلاطم در معرض انواع آسیب‌های روحی و اجتماعی از قبیل فقر، اعتیاد، فساد اخلاقی و ترک تحصیل می‌شوند و باعث خدشه‌دار شدن هویت جوان ونوجوان در زمان شکل‌گیری شخصیت اجتماعی آنان می‌شود.

هدف از تشکیل ستاد دیه 

به همین منظور ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با هدف کمک به خانواده‌های زندانیان نیازمند و تلاش برای آزادی این زندانیان در سال ۱۳۶۹ با تلاش و همت شهید اسدالله لاجوردی رئیس وقت سازمان زندان‌های کشور تاسیس شد. این ستاد از زمان تاسیس تاکنون توانسته است با بهره‌گیری از کمک خیران و نیکوکاران زمینه آزادی بسیاری از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم کند.

به موجب اساسنامه ستاد دیه فعالیت این نهاد بر عدم استفاده از بودجه‌های دولتی پایه‌گذاری شده و در فعالیت‌های خود متکی به منابع و ظرفیت‌های مردمی و کمک خیران است.

هدف این ستاد آزادسازی زندانیانی است که به دلیل عدم توانایی نسبت به پرداخت دین در جرایم غیرعمد مانند ایراد صدمه بدنی و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی و نیز محکومیت‌های مالی نظیر مهریه معقول و نفقه و چک‌های بلامحل غیر از کلاهبرداری در زندان به سر می‌برند.

رئیس عدلیه: زندانی تلاش کند پس از آزادی دیگر به زندان برنگردد؛ خانواده هم به او کمک کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه شهریور ماه سال جاری در سفر به استان بوشهر و در آیین آزادی ۷۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد این استان، اظهار کرد: توجه به خانواده زندانیان از جمله تاکیدات همیشگی ما خطاب به مسئولان قضایی و مسئولان سازمان زندان‌ها است. در این میان، خانواده زندانیان باید بسیار مراقبت کنند و هوشیار باشند که وقتی عضو زندانی خانواده آن‌ها بواسطه کمک خیّرین یا ارفاقات قانونی از زندان آزاد می‌شود، دیگر خدای‌ناکرده مرتکب جرمی نشود، چرا که درآنصورت دیگر امکان اِعمال مجدد ارفاقات قانونی و کمک مجدد خیّرین سخت و دشوار می‌شود.

قاضی‌القضات در ادامه با اشاره به اهمیت نقش خیّرین در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و رهایی از قصاص محکومین با جلب رضایت اولیای دم، گفت: نقش خیّرین در آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و رهایی از قصاص محکومین با جلب رضایت اولیای دم، بسیار نقش برجسته و اثرگذاری است؛ البته حتما لازم نیست که خیّرین با پول و مال خود سبب آزادی و رهایی یک زندانی و محکوم شوند؛ گاهی برخی با نفوذ کلام و اعتبار اجتماعی و محلی و خانوادگی خود می‌توانند رضایت یک محکوم به قصاص یا زندانی را از اولیای‌دم و شکات آن‌ها بگیرند.

خیرینی که به آزادی زندانیان کمک می‌کنند نزد خداوند مأجور هستند

وی تصریح کرد: خیّرین کشور ما که در کار آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و رهایی محکومین به قصاص هستند، قطعا اجر خود را از خداوند می‌گیرند و نزد پروردگار مأجور هستند.

بر پایه این گزارش؛ نمایندگی ستاد دیه استان یزد نیز همپا با سایر نمایندگی‌ها در سراسر کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری اقدامات ارزشمندی در جهت رهایی زندانیان جرایم غیرعمد از زندان انجام داده است که در این گزارش می‌خوانید.

آزادی ۸۰ زندانی جرایم غیرعمد یزدی در ۶ ماهه نخست سال جاری

سید مسعود عظیمی مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۸۰ زندانی غیر عمد به همت ستاد دیه استان آزاد و به آغوش گرم خانواده خود بازگشتند. وی افزود: مجموع مبلغ بدهی این زندانیان ۱۵۳میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود که فرآیند آزادی این افراد از طریق پذیرش اعسار از سوی مراجع قضایی به مبلغ ۶۶ میلیارد تومان بود.

عظیمی در ادامه با تقدیر و تشکر از شکاتی که برای آزادی این زندانیان از طلب خود گذشت می‌کنند، گفت: شکات نیز در این پرونده‌ها خود به مانند خیر عمل نموده و در ۶ ماهه نخست سال جاری مبلغ ۶۱ میلیارد تومان از طلب‌های خود را گذشت کردند.

وی ادامه داد: مابقی این مبلغ از منابع این ستاد مردمی شامل کمک‌های خیرین و نیکوکاران نوعدوست و تسهیلات بانک‌های عامل و آورده مددجو به مبلغ ۲۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حساب سپرده دادگستری واریز و زمینه آزادی این ۸۰ نفر و بازگشت آن‌ها به آغوش گرم خانواده فراهم شد.

وی با تشریح نوع محکومیت این مددجویان گفت: از این تعداد،۵۱ نفر مددجو مربوط به محکومین مالی، تعداد ۲۰ محکوم مربوط به پرداخت مهریه، تعداد ۷ محکوم مربوط به پرداخت نفقه و تعداد ۱ مددجو محکوم پرداخت دیه حادثه کارگاهی و ۱ مددجو نیز مربوط به دیه تصادفات رانندگی بودند.

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد در ادامه به نقش اعضای کمیته صلح و سازش استان در مختومه شدن پرونده‌ها و آزادی زندانیان جرایم غیر عمد اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۷ مددجو با انجام مشاوره و اصلاح ذات‌البین توسط مددکاران این ستاد و بدون پرداخت هیچ گونه مبلغی و تعداد ۶۳ مددجو با پرداخت مبالغی که تشریح شد از زندان آزاد شدند که در اینجا از زحمات بی‌وقفه و شبانه‌روزی اعضای کمیته صلح و سازش ستاد مردمی دیه استان یزد برای کمک به آزادی این زندانیان تقدیر و تشکر می‌کنم.

۹ مددجوی زن جرایم غیرعمد در استان یزد آزاد شدند

وی ادامه داد: از مجموع زندانیان آزاد شده در نیمه نخست سال جاری ۹ مددجو زن و ۷۱ مددجو نیز مرد بودند.

عظیمی در ادامه با بیان اینکه ستاد مردمی دیه استان یزد در طول سال برنامه‌ها و پویش‌های مختلفی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد برگزار می‌کند، تصریح کرد: در همین راستا از آغاز سال جاری تاکنون تعداد ۲۶ مددجو با اجرای پویش بخشش کریمانه در دهه کرامت، تعداد ۱۰ مددجو با اجرای پویش هر هیئت آزادی یک زندانی در ایام ماه محرم، تعداد ۱۱ مددجو با اجرای پویش قدم قدم تا آزادی ویژه ایام ماه صفرو تعداد ۵ مددجو نیز به مناسبت هفته وحدت از زندان‌های استان آزاد شدند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از خیران و نیکوکاران استان یزد در کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، گفت: مردم دارالعباده یزد همواره و در طول تاریخ به نیکوکاری و نیک‌اندیشی شهرت داشته‌اند و از این رو در طول ایام سال و در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف از قبیل گلریزان‌ها و برنامه‌های فرهنگی در کنار ستاد دیه استان و دستگیر و یاور این زندانیان نیازمند بودند.

اجرای طرح دوشنبه‌های رهایی در ستاد دیه استان یزد

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد همچنین با اشاره به اجرای طرح دوشنبه‌های رهایی در استان یزد با هدف آزادی زندانیان نیازمند، عنوان کرد: خیران و نیکوکاران در قالب این طرح دوشنبه‌های هرهفته در یکی از اماکن تاریخی و فرهنگی استان جمع می‌شوند و مبالغی را برای کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اهدا می‌کنند که این طرح نیز توانسته است کمک بسیار خوبی برای ستاد دیه استان باشد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر مدارس استان نیز در زمینه آزادی جرایم غیرعمد کمک بسیار ارزشمندی به ستاد دیه کرده‌اند و دانش‌آموزان ما نیز پای کار آزادی زندانیان جرایم غیرعمد آمدند که امیدواریم این سنت حسنه در تمامی مدارس استان اجرایی شود. در آخرین مورد دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه فرزانگان حکیم‌زاده، مبلغ ۴۰ میلیون تومان را جهت آزادی یک مادر در بند اهدا کردند.

۵۵ زندانی مشمول کمک ستاد دیه در زندان‌های استان حضور دارند

عظیمی یادآور شد: هم اکنون ۵۵ زندانی مشمول کمک ستاد دیه در زندان‌های استان حضور دارند که برای آزادی این تعداد مددجو ۱۶۰ میلیارد تومان نیاز است. در تلاش هستیم با رایزنی با شکات این پرونده‌ها و گذشت آنان این مبلغ را کاهش دهیم.

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد با تاکید بر اینکه کمک به آزادی زندانیان غیر عمد تنها مربوط به یک روز یا ماه خاص نبوده و نیک اندیشان و نیکوکاران همواره می‌توانند به صورت حضوری و یا غیر حضوری کمک‌های خود را جهت مشارکت در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اهدا کنند، بیان کرد: شماره تلفن ۳۶۲۹۸۲۰۰ روابط عمومی ستاد دیه استان یزد جهت پاسخگویی سوالات عموم خیران و مردم نیکوکار پیش‌بینی شده است که نیکوکاران در صورت تمایل می‌توانند با ستاد دیه استان در ارتباط باشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *