صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

لبنان؛ کانون جدید نقض سیستماتیک حقوق بشر ازسوی رژیم صهیونیستی

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۵:۰۲
کد خبر: ۴۷۹۶۱۶۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تشریح قوانین نقض شده از سوی رژیم صهیونیستی، می‌گوید که بی‌عملی و ناتوانی شورای امنیت و حمایت‌های کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکا، سران جنگ‌طلب رژیم جنایت‌کار صهیونیستی را برای ارتکاب جنایت جری‌تر کرده است.

خبرگزاری میزان - جامعه جهانی طی ماه‌های گذشته شاهد نقض سیستماتیک حقوق و قوانین بین‌الملل و نقض آشکار حقوق بشر در نوار غزه و لبنان از سوی رژیم صهیونیستی بوده‌اند. 

رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین جنایت خود حمله‌ای تروریستی را در جمعه شب، ۶ مهرماه ۱۴۰۳ به ضاحیه لبنان انجام داد که بر اثر آن شخصیت‌های برجسته مقاومت و در راس آنها سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان را به شهادت رساند.

رژیم صهیونیستی کلکسیونی از جرایم بین‌المللی و نقض معاهده‌ها است

در همین رابطه، عباسعلی رهبر، کارشناس علوم سیاسی و مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با میزان با اشاره به نقض قوانین بین‌المللی ازسوی رژیم صهیونیستی در حمله به لبنان، گفت: شهید سیدحسن نصرالله، رهبر کم‌نظیر جبهه مقاومت، ادامه دهنده راه درخشان فرماندهان برجسته مقاومت بود و ذکاوت و هوش سرشار همراه با شجاعت و شهامت، او را به رهبری با بصیرت و مبارزی دلیر و شجاع تبدیل کرد که سخنان و اقدام‌هایش لرزه بر تن سران جنایت‌کار صهیونیست می‌انداخت. 

 

رهبر با بیان اینکه جهان بار دیگر شاهد فاجعه‌ای انسانی در نوار غزه و لبنان است، اظهار کرد: رژیم نامشروع صهیونیستی، کلکسیونی از جرایم بین‌المللی و نقض معاهده‌ها و عرف بین‌المللی را در کارنامه خود دارد و این بار هم با گسترش کمّی و کیفی جنایت‌های خود چهره حقیقی‌اش را بار دیگر به مردم جهان نشان داد.

وی تاکید کرد: شهرک‌سازی‌های غیرقانونی، بمباران مناطق غیرنظامی، ترور سازمان‌یافته و دولتی، تامین مالی و تسلیحاتی تروریسم و غیره، همگی ذره‌ای از جنایت‌های رژیم صهیونیستی است که در دهه‌های اخیر شاهد آن بودیم.

جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه رژیم اشغالگر آپارتاید صهیونیستی جنگ تجاوزکارانه و همه‌جانبه‌ای را علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین، غزه و لبنان به‌راه انداخته است، می‌گوید: غیرنظامیان، عمدتا زنان، کودکان و افراد مسن را هدف قرار داده و به زیرساخت‌های غیرنظامی حمله کرده است.

وی درباره قوانینی که از سوی رژیم صهیونیستی نادیده گرفته شده، گفت: براساس ماده ۸ اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی که منطبق بر کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و سایر مقررات و عرف جنگی است، اعمالی مانند تخریب گسترده اموال، حمله به مناطق و افراد غیرنظامی و بمباران آن‌ها، حمله به ساختمان‌های مذهبی و علمی، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

این کارشناس، تاکید کرد: ما در این روزها به شکل متعدد شاهد آن بودیم که رژیم صهیونیستی برخلاف این ماده از اساس‌نامه دادگاه کیفری بین‌المللی عمل کرده است.

 

 

استفاده از فسفر سفید نمونه دیگری از نقض قوانین از سوی اشغالگران است 

رهبر همچنین در ادامه با اشاره به استفاده رژیم صهیونیستی از تسلیحات ممنوعه در لبنان، گفت: فسفر سفید ماده‌ای هواسوز است که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد شروع به سوختن می‌کند و دود سفیدی دارد. این ماده با آب خاموش نمی‌شود و همچنان در دل آب می‌سوزد. اگر این ماده روی اعضای بدن جانداری بریزد، تا عمق بدن آن را می‌سوزاند و هرگز خاموش نمی‌شود و حتی استخوان را هم می‌سوزاند. 

وی با اشاره به اینکه همچنین بمب فسفری جزو رده تسلیحات کشتار جمعی قرار دارد، عنوان کرد: از دیگر جنایت‌ها و تعدی‌های رژیم صهیونیستی از قواعد جنگ، استفاده از بمب فسفری یا بمب فسفر سفید است.

به گفته کارشناس مسائل بین‌الملل، استفاده از بمب فسفر سفید در سطح بین‌الملل ممنوع است، اما تصاویر متعددی اثبات می‌کند که رژیم صهیونیستی از این بمب همواره در بمباران غیرنظامی‌ها استفاده می‌کند. براساس توافقنامه ژنو در سال ۱۹۸۰ که بر ممنوعیت استفاده از فسفر سفید به‌عنوان سلاحی آتش‌زا علیه انسان و محیط زیست دلالت دارد، بمب‌های فسفری یک اسلحه ممنوعه بین‌المللی است.

 

 

فشار بر روی غیرنظامیان از حربه‌های رژیم صهیونیستی است

کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه با توجه به آنچه که درمورد جنایت علیه بشریت گفته شد، یکی از حربه‌های اصلی اسرائیل در جنگ‌های خود فشار بر روی غیرنظامیان، آن هم به شدیدترین حالت ممکن است، اضافه کرد: از لحاظ شرایط تحقق جنایت‌های علیه بشریت نیز چون حمله‌های رژیم صهیونیستی در سازماندهی و چهارچوب یک حمله گسترده و شدید از سوی یک رژیم انجام گرفته و موجب بروز نتایجی، چون قتل، نابودسازی، اخراج یا انتقال جمعیت و اذیت و آزار غیرنظامیان می‌شود، می‌تواند تحت این عنوان که در ماده ۷ اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی ذکر شده، طبقه‌بندی شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل، ادامه داد: براساس ماده دوم کنوانسیون منع و مجازات جنایت نسل‌کشی مصوبه ۱۹۴۸، نسل‌کشی عبارت است از ارتکاب هر یک از اعمال مشروحه زیر علیه یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی که به قصد نابود کردن کلی یا جزیی آن‌ها به دلیل دارا بودن این اوصاف، صورت می‌گیرد:

الف: کشتار اعضای گروه.
ب: ایراد آسیب جسمی یا روانی جدی به اعضای یک گروه؛
ج: قرار دادن عمدی یک گروه در معرض شرایط نامساعد زندگی، به انتظار نابودی فزیکی کلی یا جزیی آن گروه.
د: تحمیل تدابیری به قصد جلوگیری از زاد و ولد در یک گروه.
ه: انتقال اجباری کودکان یک گروه به گروه دیگر.

 

وی توضیح داد: با توجه به تعریف بالا، این روز‌ها در غزه و لبنان ما بارزترین نمونه‌های نسل‌کشی را شاهد هستیم و دردآورترین نوع آن کشتن کودکانی است که احتمال می‌رود اگر بزرگ شوند برای اسرائیل خطرساز شده و امنیت شهرک‌های اشغالی را به خطر می‌اندازند. به تعبیری رژیم صهیونیستی با بمباران کودکان فلسطینی امنیت و آسایش خود در آینده را می‌خواهد تضمین و تأمین کند

سکوت و بی‌عملی دولت‌ها و نهاد‌های بین‌المللی

رهبر با اشاره به خاموش بودن جامعه جهانی در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: سکوت و بی‌عملی دولت‌ها و نهاد‌های حقوق بشری و شورای امنیت سازمان ملل به‌دلیل حمایت‌های بی‌چون‌وچرای آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی از رژیم صهیونیستی فاقد کارآمدی لازم بوده و حتی از صدور یک قطعنامه محکومیت علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی نیز ناتوان بوده است. 

کارشناس علوم سیاسی و مسائل بین‌الملل در پایان گفت: بی‌عملی و ناتوانی شورای امنیت و حمایت‌های کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکا، سران جنگ‌طلب رژیم جنایت‌کار صهیونیستی و نخست‌وزیر بدنام آن، که دیوان کیفری بین‌المللی درخواست صدور حکم بازداشت او را به اتهام جنایت‌های جنگی صادر کرده، برای نسل‌زدایی فلسطینیان و گسترش دامنه جنگ و کشتار و ترور در سراسر منطقه جری‌تر کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *