صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تسهیلات مسکن پاسخ‌گوی نیاز‌های جامعه نیست/ افزایش تمایل مردم به خرید خانه‌های چندسال‌ ساخت

۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸:۴۶
کد خبر: ۴۷۹۵۹۳۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
بازار مسکن در سال‌های اخیر با رکود مواجه شده است؛ نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید کاهش توان مالی افراد، کافی‌نبودن تسهیلات خرید مسکن و بالابودن رقم اقساط تسهیلات از عواملی است که باعث رکود در بازار مسکن شده و مردم به‌جای خرید خانه نوساز به سمت خانه‌های قدیمی روی آورده‌اند.

خبرگزاری میزان – مسکن از جمله نیاز‌های اساسی افراد برای تشکیل خانواده است و داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی محسوب می‌شود. 
 
در سال‌های اخیر قیمت مسکن با افزایش قابل توجهی مواجه شده و این موضوع روند خانه‌دار شدن بسیاری از افراد جامعه را طولانی کرده و حتی به‌طور کلی برخی را نسبت به خرید خانه دلسرد کرده است. 
 
در همین راستا داود بیگی‌نژاد، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با میزان در رابطه با وضعیت بازار مسکن گفت: بررسی آمار‌های مربوط به انعقاد قرارداد‌ها در معاملات مسکن حاکی از آن است که ما درحال حاضر در رکود تورمی قرار داریم و تعداد قرارداد‌ها متناسب با نیاز افراد جامعه نیست. 

وی در ادامه اظهار کرد: مردم به خرید ملک تمایل دارند، اما این تمایل کافی نیست و باید توانمندی افراد نیز اجازه خرید ملک به افراد را بدهد. 

به گفته بیگی‌نژاد در کنار دلایل اقتصادی، بلاتکلیفی مشاوران املاک در رکود بازار مسکن تاثیرگذار بوده و متاسفانه بازار مسکن به سمت‌و‌سوی مناسبی حرکت نکرده است. 
 
نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه تسهیلات مسکن برای تامین نیاز خانوار کافی نیست، عنوان کرد: درحال حاضر بخش قابل توجهی از تسهیلات مسکنی که به عموم افراد جامعه پرداخت می‌شود برای خرید اوراق و هزینه‌های دیگر کسر می‌شود و در نهایت رقم اقساط این تسهیلات نیز در توان اکثر افراد جامعه نیست. 
 
وی با تاکید بر اینکه با تسهیلات پرداختی در بخش مسکن، نمی‌توان متراژ زیادی خریداری کرد، گفت: با این تسهیلات نیاز افراد جامعه مرتفع نمی‌شود؛ عملا افرادی که می‌خواهند ملکی تهیه کنند یا باید از شرایط تهاتری یعنی تبدیل ملک کوچک به بزرگ استفاده کنند یا با آورده مناسب ملکی را تهیه کنند. 

تغییر رفتار مردم در خرید خانه خطری برای ساخت‌وساز مسکن 

بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه مردم در مدت اخیر باتوجه به توانایی خود بیشتر به خرید آپارتمان‌های چندسال ساخت تمایل پیدا کرده‌اند، افزود: این تغییر رفتار از بررسی‌های معاملات مسکن در مناطق مختلف شهر تهران کاملا مشهود است. 
 
نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است که افزایش تمایل افراد به آپارتمان‌های قدیمی و دوری مردم از آپارتمان‌های نوساز باعث می‌شود سرمایه‌ای در اختیار سازنده‌ها قرار نگیرد که خطری برای ساخت‌وساز مسکن محسوب می‌شود.

شرایط سخت اجاره‌نشین‌ها

در این میان اجاره‌نشین‌ها نیز شرایط سختی را سپری می‌کنند و کاهش توان مالی، نه تنها خانه‌دارشدن را برای آن‌ها به رویا تبدیل کرده بلکه هرسال با نزدیک‌شدن به موعد قراردادشان دغدغه یافتن مسکن با قیمت مناسب دارند. 

به گفته بیگی‌نژاد برخی از خانوار‌های اجاره‌نشین در سال‌های اخیر به‌دلیل کاهش توان مالی مجبور شدند به مناطق پایین‌تر شهر بروند یا با محدودکردن متراژ خانه، شرایط سکونت خود را فراهم کنند. 
 

انتهای پیام/


برچسب ها: بازار مسکن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *