صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نقش گردشگری در برقراری صلح و کاهش شکاف‌ها به واسطه مراودات فرهنگی

۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴:۱۹
کد خبر: ۴۷۹۵۹۳۳
نشست تخصصی «گردشگری و صلح» با همکاری اداره کل مطالعات و آموزش گردشگری معاونت گردشگری و دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران به‌منظور بررسی و طرح ابعاد مختلف شعار سال سازمان گردشگری ملل متحد برگزار شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نشست تخصصی «گردشگری و صلح» به مناسبت هفته گردشگری با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و جمعی از اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه گردشگری صبح امروز دوشنبه نهم مهرماه ۱۴۰۳ در دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران برگزار شد.

سخنرانان این رویداد با توجه به شعار امسال سازمان گردشگری ملل متحد مبنی بر «گردشگری و صلح» به بررسی و طرح ظرفیت‌های مختلف گردشگری و نقش آن در برقراری صلح و اهمیت پیوند این دو با یکدیگر پرداختند.

در بخشی از این نشست نیز علی‌اصغر شالبافیان با موضوع «نامگذاری روز جهانی گردشگری و صلح» سخنرانی کرد.

معاون گردشگری با بیان اینکه در سه سال گذشته شعار سال گردشگری محور برنامه‌ها قرار گرفته است، بر اهمیت اجرای مفاهیم و موضوع‌های مطرح شده تاکید کرد و از اجرای چندین پروژه با مشارکت دانشگاه با عنوان «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز»، نحوه کاهش مصرف انرژی، مدیریت آب‌های خاکستری، نحوه درگیر کردن بخش خصوصی و سایر دستگاه‌ها به‌عنوان کار‌های اجرایی در طول سال گذشته نام برد.

او به امضای تفاهمنامه با ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) اشاره کرد و افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه تمامی واحد‌های بوم‌گردی امکان استفاده از نیروگاه‌های کوچک مقیاس را پیدا کردند و هفته گذشته اولین واحد در کاشان افتتاح شد و این روند ادامه خواهد داشت.

شالبافیان به اجرای موفقیت‌آمیز طرح بهینه‌سازی مصرف گاز اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح در شهر‌های منتخب اصفهان، مشهد و تبریز بین ۱۶ تا ۲۴ درصد کاهش مصرف گاز را شاهد بودیم.

معاون گردشگری درباره شعار امسال به بیانیه سازمان گردشگری ملل متحد اشاره کرد و افزود: این سازمان صلح با طبیعت و پایداری را مطرح می‌کند و به غیر از لزوم ثبات، آرامش‌های سیاسی و پرهیز از تنش‌های جنگی، صلح با طبیعت را مورد تاکید قرار می‌دهد که در ادامه شعار سال قبل است.

او ادامه داد: این نگاه یعنی چگونه به ابعاد مختلف صلح نگاه کنیم و متناسب با آن دستور کار تعریف کنیم. همچنین در این بیانیه به صلح داخلی و تنوع اقوام، ادیان و ظرفیت‌هایی که به انسجام بین آحاد مختلف کمک می‌کند، اشاره شده است.

شالبافیان همچنین به مشارکت با جامعه دانشگاهی اشاره کرد و انتخاب کندوان به‌عنوان روستای جهانی را مرهون این همکاری عنوان کرد و افزود: امسال نیز یک روستای دیگر از ایران ثبت جهانی می‌شود.

معاون گردشگری با اشاره به اهمیت نگاه عملگرا به مفاهیم مطرح شده و تامین بودجه برای اجرای این برنامه‌ها بیان کرد: در قالب ماده ۷۶ برنامه هفتم توسعه، در اختصاص یک درصد هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی واژه گردشگری را بین سایر موضوع‌ها گنجاندیم که سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است و امیدوارم با اجرای برنامه هفتم توسعه این بودجه برای اجرای برنامه‌ها تامین شود.

او در پایان صحبت‌های خود با طرح این سئوال که برای مقابله با ایران‌هراسی چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟ افزود: این موضوع می‌تواند در پژوهش‌ها و تحقیقات بررسی و راهکار‌های عملیاتی به‌منظور تبلیغ و تشویق گردشگران برای سفر به ایران ارائه شود. مستند کردن تجربه گردشگرانی که به ایران سفر کرده‌اند و پروژه «ایران سلام» از کار‌هایی است که در دستور کار قرار داده‌ایم.

همچنین در این نشست محمد تقی رهنمایی استاد پیشکسوت گردشگری دانشگاه تهران با موضوع «گردشگری و صلح، نمونه‌هایی از تجربه جهانی»، حمید ضرغام بروجنی عضو هیات علمی مدیریت جهانگردی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی درباره «گردشگری، عالی‌ترین ابزار گسترش فرهنگ صلح»، مجتبی مقصودی عضو هیات مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران با موضوع «گام به گام به سوی گردشگری صلح در ایران، بررسی پیش نیاز‌ها و الزامات سیاسی»، مسیح شریف فیلمساز، فعال گردشگری و برگزار کننده رویداد «کمپِ فیلم، صلح و سفر»، ناصر براتی استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره موسسه پژوهشی فرهنگ شهر با موضوع «گردشگری پارسیان درباره (پرشین تاون): یک معماری نمادین برای گفت‌وگوی بین فرهنگی و تحکیم صلح»، حسن قشقاوی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با محویریت «گردشگری و همبستگی ملت‌ها»، زهرا احمدی‌پور استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس با موضوع «گردشگری ابزاری برای صلح»، مجتبی جاودان عضو هیات علمی گروه گردشگری دانشگاه خارزمی با محوریت «گردشگری، صلح و توسعه پایدار» و فابیو کاربون عضو هیات علمی دانشگاه کاونتری انگلیس و مدرس و سفیر موسسه صلح و توریسم در اروپا با موضوع «گردشگران در مقابل مسافران: چه کسی جهان را نجات خواهد داد؟» به ایراد سخنرانی پرداختند. اهمیت تقویت گردشگری در برقراری صلح و کاهش شکاف‌ها به واسطه مراودات فرهنگی از موضوعات مهمی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *