صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تاکید دانشجویان آمریکایی بر برپایی تجمع‌های اعتراضی در سالگرد جنگ غزه

۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۷۹۵۸۷۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا اعلام کردند که با وجود اعمال محدودیت‌های فراوان در این مراکز، مراسم سالگرد آغاز جنگ غزه را با هدف اعتراض به تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از این رژیم برگزار می‌کنند.

خبرگزاری میزان – دانشگاه‌های آمریکا سال تحصیلی گذشته را در حالی سپری کردند که اعتراض‌های دانشجویی به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و ارتباط‌های نزدیک دانشگاه‌های آمریکا با این رژیم، در تمام دانشگاه‌های سراسر این کشور، به برگزاری رویداد‌های مهمی منجر شدند.

اعتراض‌های دانشگاهی در آمریکا در سال تحصیلی گذشته به‌شدت سرکوب شدند: دانشجویان هدف یورش پلیس ضدشورش قرار گرفته و بازداشت شدند؛ برخی از دانشجویان مشمول تعلیق از تحصیل شدند؛ برخی از روسای دانشگاه‌ها بازجویی و برکنار شدند؛ ...، اما این امر در کنار تشدید محدودیت‌ها و اقدام‌های سرکوبگرانه سبب نشد که اعتراض‌های مشابه در سال جاری تحصیلی با وجود دشواری‌های جدی متوقف شود.

از آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های آمریکا، پلیس با تجهیزات ضدشورش در برخی از این مراکز حضور دارد و معترضان را بازداشت می‌کند؛ این اعتراض‌ها اگرچه به دلایل یادشده به گستردگی سال گذشته برگزار نمی‌شوند، همچنان وجود دارند.

دانشجویان و استاد‌های دانشگاه در آمریکا می‌گویند که محدودیت‌های اعمال‌شده بر اعتراض‌ها به جنگ غزه، حق آزادی بیان را نقض کرده است؛ آن‌ها می‌گویند برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه کالیفرنیای جنوبی درپی اعمال تدابیر امنیتی شدید به قلعه نظامی تبدیل شده‌اند.

 

مقام‌های آمریکایی به‌ویژه روسای دانشگاه‌های آمریکا در آستانه ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، سالگرد آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، در حال سرکوب و تلاش برای جلوگیری از تکرار اعتراض‌های پیشین هستند.

در حالی که دانشگاه‌های آمریکایی مدعی هستند با اعمال تدابیری تلاش می‌کنند مانع برگزاری اعتراض‌های دانشجویی شوند، معترضان و دانشجویان حامی فلسطین تاکید دارند که اعمال محدودیت‌های جدید بر حقوق آن‌ها در برپایی اعتراض‌ها، فقط عزم آن‌ها را جدی‌تر می‌کند.

سازمان ملی دانشجویان برای عدالت در فلسطین، به‌عنوان یکی از گروه‌های اصلی که تظاهرات و اردوگاه‌های همبستگی فلسطین را در سراسر دانشگاه‌های آمریکا طی سال گذشته هدایت می‌کردند اعلام کرد که قصد دارد در سال جاری «هفته خشم» را بین ۷ تا ۱۱ اکتبر (۱۵ تا ۱۹ مهر) برگزار کند.

این گروه اعلام کرد: ما برای پایان دادن به همدستی دانشگاه‌های خود در این نسل‌کشی، برای پایان دادن به استعمار فلسطین و مبارزه برای آزادی کامل فلسطین از رودخانه تا دریا قیام خواهیم کرد.

ائتلافی از گروه‌های صهیونیستی در آمریکا در ماه جولای (تیر) هشدار داد که دانشگاه‌های آمریکا باید تدابیر لازم را پیش‌بینی کنند و اعتراض‌ها به جنگ علیه فلسطین را کنترل کنند؛ یک ماه پس از این هشدار، «عملیات SecureOurCampuses» برای همکاری اطلاعاتی با بیش از ۵۰ کالج و دانشگاه جهت مقابله با اعتراض‌های دانشگاهی راه‌اندازی شد.

برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه مریلند، UCLA و تعدادی دیگر قوانین جدیدی را برای مقابله با اعتراض‌های دانشگاهی در سال گذشته و پیش از سالگرد آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در سال ۲۰۲۴ معرفی کردند؛ برخی زمان‌ها و مکان‌های اعتراضی محدودی دارند و برخی دیگر برپایی اردوگاه‌ها را ممنوع کرده‌اند.

 

دانشگاه‌های مختلف در آمریکا اعلام کردند که از پلیس ضدشورش برای مقابله با اعتراض‌ها استفاده می‌کنند.

با وجود این، دانشجویان و استاد‌های دانشگاه حامی فلسطین در آمریکا تاکید دارند که مراسم سالگرد آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را برگزار می‌کنند؛ آن‌ها می‌گویند که محدودیت‌های اعمال‌شده از مرز قوانین ایمنی عادی عبور کرده و به سرکوب آزادی بیان رسیده است.

دانشجویان آمریکایی در حالی که همچنان با پیامد‌های شرکت در اعتراض‌های سال تحصیلی گذشته دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تاکید دارند که در اعتراض به جنایت‌ها علیه غزه مصمم هستند و محدودیت‌ها و مجازات‌ها نمی‌تواند مانع اعتراض‌های آن‌ها شود.

آن‌ها تاکید کردند: ما راه خود را برای برگزاری اعتراض‌ها پیدا می‌کنیم؛ محدودیت‌ها نمی‌توانند مانع تلاش ما برای اعلام حمایت از مردم فلسطین شوند.

مدیر اجرایی شورای روابط آمریکایی – اسلامی ایالت جورجیا می‌گوید: فضای خفه کننده‌ای در دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد؛ عوامل متعددی ترکیب شدند تا این محیط ظالمانه را ایجاد کنند که هرگونه انتقاد به اسرائیل و هرگونه حمایت از فلسطین را مجازات کند.

 

کارشناسان همصدا با دانشجویان آمریکایی تاکید دارند که اقدام دولت و دانشگاه‌های این کشور برای سرکوب اعتراض‌ها به جنگ غزه از رویکرد ریشه‌دار نژادپرستی در این کشور سرچشمه می‌گیرد؛ از این منظر، نگاهی نژادپرستانه به مسلمانان و اعراب وجود دارد.

شماری از سازمان‌های اسلامی در آمریکا ضمن انتقاد از رویکرد دولت و دانشگاه‌های این کشور در برخورد خشونت‌بار با معترضان به جنگ غزه، تاکید می‌کنند که این تصمیم به منزله نژادپرستی است که حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی سیستم دانشگاهی آمریکا را در برگزاری مراسم اعتراضی به سالگرد آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه هدف قرار می‌دهد؛ این اقدام فقط برای توجیه فاجعه در غزه به‌کار می‌رود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *