صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

روز جهانی مهاجران و پناهندگان؛ هشدار‌ها درباره افزایش آوارگی اجباری

۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸:۰۳
کد خبر: ۴۷۹۵۶۹۵
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
آمار‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۱۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان با آوارگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این وضعیت طی سال‌های آینده وخیم‌تر خواهد شد.

خبرگزاری میزان - بسیاری از کشور‌های غربی امروزه با پناهجویان و مهاجران دشمنی دارند. این تعجب‌آور نیست؛ بسیاری از مردم این کشور‌ها به دلیل تاثیر‌هایی که از دولت‌های پذیرفته‌اند، مهاجران و پناهجویان را به‌عنوان تهدیدی برای خود می‌بینند. 

رفتار سیاستمداران و ایدئولوگ‌هایی با انتشار شایعه‌های نادرست علیه مردم فرهنگ‌های دیگر خشونت علیه این افراد را برمی‌انگیزند و پناهندگان و مهاجران را به‌عنوان افرادی خطرناک نشان می‌دهند که این موضوع قابل درک و بخشش نیست. 

سیاستمداران غربی از واژه‌های تحقیرآمیز به‌عنوان برچسب‌هایی استفاده می‌کنند که تلاش می‌کنند با آن مهاجران و پناهجویان را به‌عنوان موجوداتی که کمتر از انسان هستند، نشان دهند؛ در اروپا و آمریکا دیده‌ایم که این رفتار چقدر خطرناک است، چگونه می‌تواند از سوی سیاستمداران و رسانه‌های اجتماعی ملتهب شود و چگونه صلح و نظم را تهدید کند.

 

روز جهانی مهاجران و پناهندگان 

روز جهانی مهاجران و پناهندگان هر سال در آخرین یکشنبه سپتامبر برگزار می‌شود که این روز امسال مصادف با روز یکشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۳ (۲۹ سپتامبر ۲۰۲۴) است. شعار این روز در سال جاری «خدا همراه مردمش است» تعیین شد. 

براساس آمار‌های موجود تا پایان سال ۲۰۲۳، ۱۱۷.۳ میلیون آواره اجباری در سطح جهان وجود داشت؛ به عبارتی دیگر از هر ۶۹ نفر در جهان یک نفر (۱.۵ درصد از کل جمعیت جهان) آوارگی اجباری را تجربه می‌کنند. 

تخمین زده می‌شود که آوارگی اجباری که از سوی درگیری‌های طولانی و حل‌نشده مختلف و بحران‌های بشردوستانه تشدید شده، تا پایان سال ۲۰۲۴ بیشتر شود. 

افزایش نابرابری‌ها و بیگانه‌هراسی که از سوی برنامه‌های سیاسی همراه با انفعال مستمر جامعه بین‌المللی برای حل‌وفصل مناقشه‌ها و وضعیت اضطراری آب‌وهوایی تقویت می‌شود، چشم‌انداز آوارگی جهانی را در سال ۲۰۲۵ تیره‌وتار می‌کند. 

به دلیل این دلایل به هم پیوسته، میلیون‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌ها، سرزمین‌ها، عمیق‌ترین روابط خود در جست‌وجوی امنیت، کار و فرصت‌هایی برای به‌دست آوردن حق زندگی شرافتمندانه خود هستند. 

رویکرد غربی‌ها در قبال مهاجران و پناهندگان

رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل به‌تازگی از سران جهان خواسته بود که وظیفه خود را در حفاظت از پناهندگان و مهاجران انجام دهند.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، خاطرنشان کرد که آمار درحال افزایش پناهندگان و آوارگان در سراسر جهان اکنون به ۱۲۰ میلیون نفر رسیده است. او به درگیری‌ها در اوکراین، غزه و سودان و ناآرامی‌ها در برخی کشور‌های دیگر اشاره کرد.

گراندی گفت: وقتی به بحث‌هایی که درمورد مسائل صلح و امنیت نگاه می‌کنید، می‌بینید که متاسفانه از این منظر آینده چندان خوب به نظر نمی‌رسد.

وی نگرانی خود را درباره این موضوع ابراز کرد که سخنان و رفتار‌های تبعیض‌آمیزی در آمریکا به چشم می‌خورد که رفتار‌های جهانی را در پذیرش پناهندگان و مهاجران هدایت کرده است.

گراندی گفت: من فکر می‌کنم که تحقیر مهاجران و پناهندگان، مسخره کردن آن‌ها به بدترین شکل، تهمت‌زدن و جداکردن آن‌ها بسیار خطرناک است. 

وی اضافه کرد: زمانی که جمعیت خارجی زیادی در یک جامعه وجود دارد، باید به یافتن راه‌هایی مناسب برای ادغام آن‌ها با جامعه میزبان دست پیدا کرد.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت که این وظیفه سران جهان است که از پناهندگان و مهاجران در برابر شرایط دشوار در کشورهایشان میزبانی و محافظت کنند تا بتوانند به سرمایه‌ای برای جامعه تبدیل شوند. 

رویکرد ضدمهاجرتی دولت‌های غربی

یکی از کشور‌های اصلی که سیاستمداران آن در رفتار‌های ضدمهاجران با یکدیگر رقابت می‌کنند، آمریکا است. 

برای درک این موضوع می‌توان به اظهارات و سیاست‌های مهاجرستیزانه ۲ نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توجه داشت. 

در طرف دیگر، یعنی اروپا نیز وضعیت تفاوتی ندارد؛ اتحادیه اروپا در ادامه سیاست‌های ضدمهاجرتی خود به‌تازگی قوانین کنترل مرزی سخت‌تر را اجرا کرده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *