صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

اقدامات رژیم صهیونیستی در ضاحیه لبنان؛ نقض آشکار تعهدات بین‌المللی

۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۵۵۵۹
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
تشدید حمله‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان و مناطق مسکونی در لبنان به‌ویژه در مناطق جنوبی آن منجر شد تا شمار شهدا به حداقل ۵۰۰ نفر برسد؛ جنایتی که علنا گذشتن از قواعد و قوانین بین‌المللی و زیرپا گذاشتن تمام اصول انسانی و بشری است.

مجید قاسم کردی، حقوقدان در گفت‌وگو با میزان با اشاره به حملات گسترده رژیم صهیونیستی به بیروت به ویژه ضاحیه، می‌گوید: اقدامات جنایت‌کارانه رژیم غاصب اسرائیل در طول سال‌های گذشته موضوع تازه‌ای نیست و هدف قراردادن غیرنظامیان و مراکز غیرنظامی به موجب قواعد حقوق بین‌الملل، نقض قوانین محسوب می‌شود.

وی با اشاره به آخرین گزارش‌هایی که از نتیجه این بمباران منتشر شده است که «جمعیت قابل توجهی» از مردم لبنان به شهادت رسیده‌اند و تعداد ده‌ها ساختمان ویران شده است، اظهار کرد: بسیاری از این ساختمان‌ها مسکونی و غیرنظامی بوده‌اند لذا براساس اصل تفکیک، به همراه اصل حمایت از غیرنظامیان، که نقش بنیادی در حقوق بین‌المللی بشردوستانه دارند حمله به غیرنظامیان، حمله به اشیاء غیرنظامی (خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، اماکن زیارتی، ابنیه فرهنگی یا تاریخی، غیره) و استفاده از سلاح‌هایی که غیرنظامیان یا اشیاء غیرنظامی را از اهداف نظامی تمیز نمی‌دهند، ممنوع است؛ لذا این بمباران برگ دیگری از جنایات رژیم صهیونیستی در خاورمیانه است که نشان‌دهنده اقدامات ضدبشری و جنایات جنگی آشکار و نقض آشکار تعهدات بین المللی است.

این حقوقدان، بیان کرد: تاریخ نشان داده است که سازوکار‌های حقوقی و کیفری می‌تواند باعث کاهش کشتار دسته جمعی و نقض آشکار حقوق بشر شود چراکه مبتنی بر کنوانسیون چهارم ژنو وظایف طرف‌های متخاصم برای تضمین امنیت و رفاه غیرنظامیان غیرمسلح مشخص است. ناکامی در حفاظت از این مناطق، پرسش‌های حقوقی و اخلاقی جدی را در مورد اجرای عملیات نظامی و تعهد واقعی به اصول بشردوستانه ایجاد می‌کند و این در حالی است که مسئولیت اصلی جست‌وجو و تحت پیگرد قراردادن مرتکبان جرایم بین‌المللی با دولت‌هاست.

وی افزود: حمله شدید رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف بیروت، به‌ویژه ضاحیه تجاوز جدی و شدید علیه افراد بشر قلمداد می‌شود؛ اقداماتی که نقض فاحش کنوانسیون چهارگانه ژنو، پروتکل الحاقی و به‌طور کلی قوانین بین‌‎المللی بشردوستانه است.

قاسم کردی، ادامه داد: حقوق بین‌الملل کیفری به عنوان ابزار حمایت از حقوق بشر به نقض‌های گسترده حقوق اساسی بشر واکنش نشان داده است و کنوانـسیون ۱۹۴۸ دربـاره منـع و مجازات نسل‌کشی یکی از کنوانسیون‌های بین‌المللی است که حقوق بشر را تـضمین مـی‌کنند و نـاظر بـر حقوق بین‌الملل کیفری هستند.

وی تصریح کرد: در جریان درگیری‌های مسلحانه، طرفین درگیر مکلف به رعایت حقوق بشر هستند. حال اینکه جنگی صورته نگرفته است که ارتش رژیم صهیونیستی با زیرپا گذاشتن اخلاق و انسانیت با بمباران گسترده و شدید بیروت بار دیگر بر اقدامات ضدبشری و نقض فاحش حقوق انسانی مردم این شهر، دست زده است. بمباران راهبردی مراکز جمعیتی و تأسیسات صنعتی و ارتباطی غیرنظامی یکی از روش‌هایی است که در جنگ‌های قرن بیستم به‌طور گسترده توسط طرف‌های درگیر مورد استفاده قرار گرفته است. این راهبرد که هدف از آن از بین بردن توان اقتصادی و روحیه مردم کشور مقابل برای ادامه جنگ است در تعارض با اصول حقوق بشردوستانه برای تفکیک بین مبارزان و غیرمبارزان قرار دارد.

قاسم کردی با بیان اینکه رژیم اشغالگر با نقض آشکار و گسترده قوانین بین‌المللی بشردوستانه، مجدد تکرار نسل‌کشی را در کشور دیگر در منظر جامعه جهانی انجام داده است، گفت این موارد بی‌اعتنایی آشکار مقامات اسرائیل را در عمل به کنوانسیون چهارگانه ژنو، پروتکل‌های الحاقی به آن و نیز معاهده عدم تجاوز نشان می‌دهد حال با این وجود و نیز امتناع از پذیرش صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی، اینک ضرورت اقدام فوری دولت‌ها، سازمان‌های حقوق بشری و مردم جهان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، چراکه رژیم اسرائیل مسئولیت بین‌المللی خود را در قبال این جنایات از دست نمی‌دهد لذا برای تضمین حقوق انسانی و جلوگیری از اقدامات خشونت‌آمیز اسرائیل موضع‌گیری درست و به‌موقع مجامع بین‌المللی و اعمال فشار بر این رژیم جهت توقف فوری جنایت‌های ضد بشری و ممانعت از تشدید تنش‌ها در منطقه از ضروریات است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *