صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

۳ مرحله حساس برای ناشنوایان/ نشست رئیس قوه قضاییه با فعالان حوزه ناشنوایان چه نتایجی داشت؟

۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳:۰۳
کد خبر: ۴۷۹۵۵۰۱
یک فعال حوزه ناشنوایان ضمن تاکید به لزوم فرهنگ‌سازی برای برخورد با ناشنوایان گفت:ریاست محترم قوه قضاییه نشستی را با فعالان حوزه ناشنوایان و مدیران تشکل‌های ناشنوایان داشت که نتیجه بسیار خوبی داشت.

 علی رمضانی در گفت‌وگو با میزان در آستانه روز جهانی ناشنوایان در مورد مهم‌ترین دغدغه‌های افراد ناشنوا و خانواده‌هایشان گفت: برای افراد ناشنوا و خانواده‌های آن‌ها چند برهه حساس و استرس‌زا وجود دارد. یکی از این برهه‌ها هنگام تولد و زمانی است که خانواده متوجه می‌شود فرزندش ناشنوا است.

لزوم فرهنگ‌سازی برای برخورد با ناشنوایان 

وی با مطرح کردن این سوال که در جامعه ما تا چه حد خانواده‌ها نسبت به این موضوع آگاهی دارند که در لحظه‌ای که متوجه شدند فرزندشان ناشنوا است چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ ادامه داد: متاسفانه در این مورد فرهنگ‌سازی مناسبی صورت نگرفته است. همه ما حاضریم تمام دار و ندارمان را برای اینکه فرزندمان شنواییش را به دست آورد، هزینه کنیم، اما حاضر نیستیم در کلاسی شرکت کنیم تا نسبت به این موضوع آگاهی به دست آوریم که باید با یک نوزاد ناشنوا چگونه برخورد شود، لازم است از نظر فرهنگی روی این مسئله کار شود و از همان بدو تولد خانواده‌ها را آگاه کرد.

زیر ساخت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان ناشنوا باید فراهم شود

این مترجم رسمی زبان ناشنوایان در قوه قضاییه ضمن اشاره به اینکه دومین برهه استرس‌زا زمانی است که کودک ناشنوا می‌خواهد به مدرسه برود، افزود: لازم است زیر ساخت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان ناشنوا فراهم شود، باید بررسی کنیم که کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های همسایه ما در مورد آموزش ناشنوایان چه اقداماتی را انجام داده‌اند.

این فعال حوزه ناشنوایان با بیان اینکه شاهد این مسئله هستیم که افراد ناشنوا در مقاطع بالایی تحصیل می‌کنند، اما آموزششان کیفیت ندارد، افزود: زمانی باید روز ناشنوایان را جشن گرفت که وضعیت این افراد روز به روز بهتر شود البته اقدام‌های خوبی در سال‌های اخیر انجام شده است.

رمضانی با اشاره به اینکه سومین مرحله حساس و استرس‌زا زمانی است که فرد ناشنوا به سن اشتغال و ازدواج رسیده است، بیان کرد: متاسفانه در کشور ما به افراد ناشنوا به دید افراد ناتوان نگاه می‌شود و این در حالیست که فرد ناشنوا مانند فرد خارجی است که ما زبانش را بلد نیستیم و این مسئله توانایی‌های افراد را زیر سوال نمی‌برد،  باید در مورد این دیدگاه فرهنگ‌سازی صورت گیرد چرا که این افراد توانایی‌هایی بالایی دارند.

وی عنوان کرد: لزوما همه شغل‌ها نیازمند قدرت شنوایی نیستند و  چنانچه در سطح جامعه آگاه سازی صورت گیرد کارفرما‌ها می‌توانند از توانایی ناشنوایان استفاده کنند و مشکل اشتغال، مسکن و ازدوجشان که مانند زنجیزه‌ای به این مسئله گره خورده است حل می‌شود.

رویکرد ما باید از دادن مستمری و سمعک به سمت توانمندسازی واقعی تغییر پیدا کند

این فعال حوزه ناشنوایان ضمن بیان اینکه نهاد‌های مختلف به ویژه سازمان بهزیستی باید نگاه ویژه‌ای به ناشنوایان داشته باشند، توضیح داد: رویکردمان باید از دادن مستمری و سمعک به ناشنوایان به سمت توانمندسازی واقعی این افراد تغییر پیدا کند البته سیاست گذاری این است که اشتغال زایی و توانمند سازی صورت گیرد و به ناشنوایان وام داده شود اما ممکن است فرد ناشنوا وام را در جای دیگری خرج کند و یا اینکه برایش اثربخش نباشد.

این مترجم رسمی زبان ناشنوایان ضمن اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد وام‌ها با هدف اصلی که توانمندسازی و اشتغال زایی است، فاصله دارند، گفت: از این رو لازم است دیدگاهمان را تغییر دهیم و واقعی‌تر به مسئله نگاه کنیم نه اینکه تنها به دنبال اعداد و ارقام باشیم، این‌ها افتخار نیست و افتخار زمانی است که بتوانیم در سال ۵۰ نفر را به صورت واقعی توانمند کنیم، به نحوی که از پوشش خارج شوند و دیگر نیازی به حمایت نداشته باشند.

برگزاری آزمون مترجمان رسمی قوه قضاییه برای اولین بار 

رمضانی بیان کرد: با توجه به مشکلاتی ارتباطی که ناشنوایان به سبب محدودیت‌های شنوایی دارند، در بسیاری از نهاد‌های دولتی و غیردولتی بستر عدالت اجتماعی برایشان فراهم نیست اما خوشبختانه قوه قضاییه طی ۲ سال گذشته تصیم‌های ویژه‌ای در این مورد گرفته و برای اولین بار آزمون مترجمان رسمی قوه قضاییه برگزار شد. در حال حاضر ۱۶ نفر در سطح کشور به عنوان مترجم رسمی شناخته شدند و در حال فعالیت هستند تا چنانچه هر کدام از ناشنوایان در قوه قضاییه دادگاه و یا پرونده‌ای داشتند حقشان ضایع نشود.

وی با بیان اینکه قرار است این آزمون هر سال برگزار شود، ادامه داد: جدیتی را که در تهران در این مورد شاهد هستیم در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها نمی‌بینیم، در خواست ما از قوه قضاییه این است که این مسئله در همه کشور با جدیت دنبال شود و همه استان‌ها در این مورد اطلاعات کافی داشته باشند.

نشست رئیس قوه قضاییه با فعالان حوزه ناشنوایان نتیجه بسیار خوبی داشت

این فعال حوزه ناشنوایان با اشاره به اینکه رئیس قوه قضاییه نشستی را با فعالان حوزه ناشنوایان و مدیران تشکل‌های ناشنوایان داشت که نتیجه بسیار خوبی داشت، افزود: هنگامی که مسئولان با تشکل‌ها جلسه داشته باشند و با دغدغه‌هایشان آشنا شوند و خواسته‌هایشان را در سیاست‌گذاری‌ها اعمال کنند نتیجه بسیار خوبی دارد. شاید عالی نباشد، اما به خواسته‌هایشان نزدیک است و بهتر است تمام دستگاه‌ها این اقدامات انجام دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *