صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تهاجم به لبنان؛ سیاستی که برای صهیونیست‌ها گران تمام می‌شود

۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۵۴۴۳
کارشناسان معتقدند که حمله‌های رژیم صهیونیستی به لبنان و علیه حزب‌الله هیچ دستاوردی، ازجمله تامین امنیت شمال اراضی اشغالی را برای رژیم اشغالگر به‌همراه نخواهد داشت.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی مدعی است که تشدید حمله‌ها به لبنان به‌عنوان بخشی از جنگ گسترده‌تر علیه حزب‌الله، حماس و محور مقاومت، موجه است؛ با این حال، کارشناسان معتقدند که این حمله‌ها کنترل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را بر درگیری تضعیف می‌کند.

رژیم صهیونیستی طی روز‌های گذشته به جنگ فرسایشی علیه حزب‌الله لبنان در جبهه شمال، ادامه داده است. 

زمانی که جنگ غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) آغاز شد، حزب‌الله یک جبهه فشار را برای همبستگی با حماس در مرز لبنان گشود و قصد دارد به حمله‌های موشکی به اراضی اشغالی تا رسیدن به آتش‌بس در غزه ادامه دهد.

آوارگی گسترده شهرک‌نشینان

طی یک سال گذشته، حمله‌های حزب‌الله لبنان به آواره شدن بیش از ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین منجر شده است؛ همچنین حمله‌های رژیم صهیونیستی منطقه مرزی را با فسفر سفید مسموم و برای سال‌ها غیرقابل سکونت کرده است.

پایگاه دِکان‌هرالد در مقاله‌ای تحلیلی نوشت: با این حال، این ایده (سران رژیم صهیونیستی) که می‌توان مرز‌ها را با اقدام نظامی ایمن کرد، یک توهم است.

رژیمی که از تجربه خود درس نمی‌گیرد

رژیم صهیونیستی با استفاده از ترور‌ها و حمله‌های نظامی تلاش کرده تا مقاومت را شکست دهد؛ این رژیم در سال‌های ۱۹۷۸، ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ به لبنان حمله کرد تا یک منطقه مرزی در رودخانه لیتانی را بدون هیچ‌گونه قطعنامه دائمی تامین کند.

مناخیم بگین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ تلاش کرد تا راه‌حلی دائمی برای مشکل امنیت مرزی رژیم صهیونیستی دنبال کند.

در عوض، تهدید‌ها علیه رژیم صهیونیستی با تهدید حزب‌الله که به‌عنوان یک جنبش برای مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها در جنوب لبنان متولد شد، جایگزین شد؛ رژیم صهیونیستی سرانجام در سال ۲۰۰۰ از لبنان خارج شد تا از تلفات بیشتر ارتش خود درپی حمله‌های حزب‌الله جلوگیری کند.

در ادامه، نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۲۰۰۶ هم نتوانست حزب‌الله را از نظر نظامی یا سیاسی تضعیف کند یا امنیتی پایدار را برای این رژیم تضمین کند. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی با وعده تغییر معادله جنگ سال ۲۰۰۶ را آغاز کرده بود. 

هدف رژیم صهیونیستی همواره این بوده که حزب‌الله لبنان را تضعیف کند، اما این جنبش قوی‌تر شد و تسلیحات نظامی خود را به میزان قابل توجهی گسترش داد. 

کارشناسان می‌گویند که رژیم صهیونیستی مناقشه کنونی با حماس و حزب‌الله را یک درگیری وجودی می‌داند.

هشدار جدی برای اشغالگران

دِکان‌هرالد نوشت: اگر کابینه اسرائیل فکر می‌کند که امنیت تنها با ابزار نظامی قابل دستیابی است، تجربه‌اش از جنگ در لبنان باید یک هشدار جدی باشد.

رژیم صهیونیستی با آنچه تبدیل بیروت به غزه‌ای دیگر خوانده، احتمالا با چیزی کاملا متضاد از آنچه برای تامین امنیت درنظر دارد، روبرو خواهد شد. 

مرحله‌ای تازه از درگیری‌ها

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به‌تازگی اعلام کرد که جنگ وارد مرحله تازه‌ای شده و ممکن است به آوارگی بیشتر شهرک‌نشینان صهیونیست منجر شود.

رگبار کنونی موشک‌های حزب‌الله ده‌ها هزار نفر از ساکنان چندین شهر و منطقه را در اراضی اشغالی به جست‌وجوی سرپناه سوق داده است. مدارس نیز تعطیل شده و براساس گزارش‌ها به بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی دستور داده شده که زخمی‌های خود را به مخفیگاه‌های زیرزمینی منتقل کنند.

میزان خسارات وارده به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی به‌دلیل ممنوعیت شدید اعمال شده از سوی کابینه نتانیاهو مشخص نیست؛ اما این واقعیت که این پایگاه‌ها در محدوده آتش حزب‌الله قرار دارند و گنبد آهنین بسیار مشهور رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌های مقاومت لبنان ناتوان است، بازدارندگی رژیم صهیونیستی را بیش از پیش از بین می‌برد.

همچنین تهاجم زمینی به لبنان، نیرو‌های صهیونیست را در تیررس نیرو‌های حزب‌الله قرار خواهد داد و از شهرک‌های شمالی در برابر موشک‌های حزب‌الله محافظت نخواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *