صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ردپای تسلیحات آمریکایی در کارزار جنایت علیه غزه و لبنان

۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱:۱۷
کد خبر: ۴۷۹۵۳۷۶
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا در حالی مدعی تلاش برای پایان دادن به آنچه تنش در غزه و لبنان می‌خواند است که با ارسال مداوم تسلیحات به اراضی اشغالی بر آتش جنگ‌های جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی می‌دمد.

خبرگزاری میزان – همان‌طور که محموله‌های تسلیحاتی بیشتری از آمریکا وارد اراضی اشغالی می‌شوند، شمار بیشتری از فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها قربانی جنگ‌های جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی می‌شوند.

هرچند باید توجه که زرادخانه برنامه‌های جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی فقط با تسلیحات آمریکایی پر نمی‌شود و کشورهای غربی نقش مهمی در این موضوع دارند.

برای بررسی نقش تسلیحات آمریکایی در جنایت‎‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان باید در ابتدا تاریخچه ارسال سلاح از آمریکا به رژیم صهیونیستی را بررسی کرد.

رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا، از زمان تاسیس جعلی در سال ۱۹۴۸، به شدت به آمریکا -از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی- وابسته باقی مانده است؛ تدارکات تسلیحاتی آمریکا که عمدتا به‌صورت رایگان ارائه می‌شود، از طریق تامین مالی نظامی خارجی آمریکا (FMF)، برنامه کمک نظامی (MAP) و مقالات دفاعی اضافی (EDA) ارسال می‌شود.

براساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره (CRS)، آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم بیش از هر کشور دیگری به رژیم صهیونیستی کمک‌های خارجی کرده است؛ موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) مستند کرده که آمریکا ۷۹ درصد از کل تسلیحات انتقال یافته به رژیم صهیونیستی را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ را تامین کرده است.

هیچ کشور دیگری حتی نزدیک این رقم نیز نبوده است؛ نزدیک‌ترین تامین‌کنندگان سلاح رژیم صهیونیستی به آمریکا شامل آلمان با ۲۰ درصد و ایتالیا با تنها ۰.۲ درصد بودند؛ اطلاعاتی که در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر سال گذشته) از سوی دفتر امور سیاسی - نظامی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، گزارش رسمی دقیقی در مورد کمک‌های امنیتی بی‌قیدوشرط آمریکا به رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد.

از زمان ریاست جمهوری هری ترومن، حمایت مستمر از امنیت رژیم صهیونیستی سنگ بنای سیاست خارجی هر دولت آمریکا بوده است.

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، از زمان تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، آمریکا بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار کمک دوجانبه به این رژیم ارائه کرده که بر روی مقابله با تهدیدهای امنیتی جدید و پیچیده، پر کردن شکاف‌های توانایی از طریق کمک‌ها و همکاری‌های امنیتی، افزایش قابلیت همکاری از طریق رزمایش‌های مشترک متمرکز شده است.

اکنون با درک بهتری می‌توان به موضوع استفاده رژیم صهیونیستی از تسلیحات آمریکایی در جنایت علیه فلسطین و لبنان پرداخت.

به گزارش اینترسپت، ارتش رژیم صهیونیستی بمباران گسترده مناطقی از لبنان را آغاز کرد؛ پیش درآمد این بمباران انفجار هزاران وسیله الکترونیکی شخصی در هفته گذشته بود.

بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی به لبنان طی روز‌های گذشته بزرگ‌ترین حمله رژیم صهیونیستی علیه لبنان از زمان تجاوز نظامی سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی علیه این کشور رقم خورده است؛ شمار قربانیان دور جدید حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه لبنان بالاترین رقم از زمان جنگ ۲۰۰۶ است.

رژیم صهیونیستی با آغاز کارزار بمباران لبنان به موازات تشدید و تداوم جنایت‌ها علیه غزه و کرانه باختری، جبهه جدیدی از اعتراض‌ها و انتقاد‌ها را به رویکرد‌های جنایت‌کارانه خود و سیاست آمریکا در قبال این رژیم باز کرد و انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به ورود سیل تسلیحات آمریکایی به اراضی اشغالی تشدید کرد.

رشیده طلیب، نماینده دموکرات آمریکایی در واکنش به پیام سفارت آمریکا در بیروت برای شهروندان خود درپی آغاز حمله رژیم صهیونیستی علیه این کشور، نوشت: توقف فرستادن سلاح به اسرائیل برای انجام جنگ‌های نسل‌کشی آسان‌تر از تخلیه هر آمریکایی در لبنان است.

موسس جنبش مخالف ارسال تسلیحات آمریکایی به اراضی اشغالی که حزب دموکرات و کامالا هریس، نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را به شدت به دلیل تاکید بر حمایت از رژیم صهیونیستی مورد انتقاد قرار داده است، خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد: هر چه سلاح بیشتری بفرستید، غیرنظامیان بیشتری کشته می‌شوند.

پیش از حمله ماه مه (اردیبهشت گذشته) رژیم صهیونیستی به رفح - محل اسکان هزاران آواره فلسطینی درپی جنگ این رژیم علیه غزه - دولت بایدن، مدعی شد که انتقال بمب‌های ۲ هزار پوندی و ۵۰۰ پوندی به اراضی اشغالی را متوقف کرده است؛ این ژست کوتاه‌مدت دولت بایدن در ماه جولای (تیر) رنگ باخت و آمریکا ارسال بمب‌های ۵۰۰ پوندی را به اراضی اشغالی ازسرگرفت.

با وجود اینکه منبع بمب‌ها و موشک‌های مورد استفاده در بمباران‌های اخیر لبنان ازسوی رژیم صهیونیستی هنوز مشخص نشده است، استفان سملر، یکی از موسس‌های مرکز اصلاح سیاست امنیتی که انتقال تسلیحات نظامی از آمریکا به اراضی اشغالی را رصد می‌کند، معتقد است که این احتمال وجود دارد که مهمات ساخت آمریکا در حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه لبنان استفاده شده باشند.

وی با اشاره به اینکه نباید از مشاهده ردپای آمریکا در جنایت علیه لبنان شگفت‌زده شویم، تصریح کرد: با توجه به اتکای اسرائیل به مهمات آمریکا، بار اثبات این واقعیت عملا برداشته شده است؛ به نظر می‌رسد مشاهده استفاده از سلاح غیرآمریکایی علیه جنوب لبنان تکان‌دهنده و عجیب باشد.

این محقق آمریکایی که در اوایل سال جاری فهرستی از موارد استفاده از مهمات آمریکایی در نقض احتمالی قوانین بشردوستانه تهیه کرد، به حمله ماه مارس گذشته (اسفند سال گذشته) رژیم صهیونیستی به روستایی در جنوب لبنان اشاره کرد.

هدف جنایت یادشده ساختمانی بود که نیرو‌های امدادی در آن مستقر بودند؛ براساس بررسی‌های انجام‌شده ازسوی دیده‌بان حقوق بشر، اگرچه بمب ۵۰۰ پوندی مورد استفاده در این حمله ساخت رژیم صهیونیستی بود، اما کیت هدایت مهمات ساخت آمریکا بود.

ازسوی دیگر در اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۲)، ارتش رژیم صهیونیستی گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری پر از فسفر سفید را به سمت یکی دیگر از روستا‌های جنوب لبنان شلیک کرد؛ بر اثر این حمله، ۹ غیرنظامی کشته شدند و اموال غیرنظامیان آسیب‌های گسترده‌ای دیدند.

سازمان عفو بین‌الملل و رسانه آمریکایی واشنگتن‌پست هم در این باره گزارش دادند که شماره سریال درج‌شده روی گلوله‌های توپخانه نشان می‌دهد که آن‌ها ساخت آمریکا بودند.

سملر تاکید کرد که بحران کنونی از جنگ مداوم رژیم صهیونیستی علیه غزه ناشی می‌شود؛ بحرانی که به یک سالگی نزدیک می‌شود و واکنش گروه‌های مقاومتی را در حمایت از غزه به‌دنبال داشته است.

به گفته این محقق آمریکایی، به‌طور کلی، هر کاری که اسرائیل در حال حاضر انجام می‌دهد، بدون آمریکا امکان‌پذیر نیست؛ کنگره آمریکا فقط در سال جاری ۱۸ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل را تصویب کرد؛ دولت بایدن می‌گوید که برای آتش‌بس در غزه تلاش می‌کند، اما همچنان به ارسال سلاح به اسرائیل ادامه می‌دهد و این همان معامله‌ای است که تنش را در خاورمیانه تشدید می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *