صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

میدری: بیش از یک میلیارد تومان به خانواده جان‎باختگان معدن طبس پرداخت می‎شود

۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴:۰۳
کد خبر: ۴۷۹۵۳۴۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: جان‎باختگان حادثه معدن طبس بیمه حوادث بودند و به هر خانواده بیش از یک میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

خبرگزاری میزان - احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه صف اول در خصوص تعداد مصدومان حادثه معدن معدنجوی طبس گفت: در ابتدای حادثه ۱۶ نفر بستری شدند که ۴ نفر از آن‌ها همچنان در بیمارستان بستری هستند و اقدامات لازم برای بهبود این عزیزان در حال انجام است.

وی ادامه داد: از این ۴ نفر یک نفر برای اهدای عضو به یزد اعزام شده است و یکی دیگر از این عزیزان هم حال مساعدی ندارد و در کما به سر می‌برد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارزیابی حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس بیان داشت: ما از سال ۷۶ تقریباً با حوادث معدن زغال سنگ در کشور روبرو بودیم، اما در هیچکدام از این حوادثی که در معادن زغال سنگ رخ داده بود به این اندازه جانباخته و شهید کارگری نداشتیم و ابعاد این مصیبت خیلی گسترده‌تر از مابقی حوادث بوده است.

میدری در پاسخ به این پرسش که آیا نکات ایمنی در این معدن لحاظ شده بود یا خیر، اظهار داشت: باید دو مسئله را از هم جدا کرد؛ یکی تقصیر‌ها و قصور‌های فردی و دیگری خطا‌های سیاستی و فرآیندی است که در حال تکرار شدن است. 

وی تصریح داشت: ما عموماً در این حوادث بر مسائل فردی تاکید می‌کنیم که باید مورد کاووش قرار گیرد و با تشکیل کمیته‌های حقیقت یاب علت حادثه روشن شود. در مورد این حادثه نیز بنده پیشنهاد دادم که سران سه قوه یک کمیته مشترک تشکیل دهند تا این پدیده به درستی مورد بررسی قرار گیرد، اما آنچیزی که مورد غفلت قرار می‌گیرد این است که چرا ما از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۱ حدود ۳۲ جانباخته داریم، ولی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۳ چیزی بیش از ۱۱۴ نفر در این حوادث جانباختند.

میدری اذعان داشت: یک علت این است که ما وارد لایه‌های زیرین و عمیق‌تر معادن زغال سنگ شدیم، معادن زغال سنگ در عموم نقاط کشور و جهان با گاز متان همراه هستند، گاز متان باعث انفجار‌هایی می‌شود که شیوه‌هایی برای ایمنی آن وجود دارد، اما اینکه تا چه اندازه خطا‌های فردی در این حادثه دخیل بوده است باید ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: هیچ شهری در ایران به اندازه طبس حجم کار‌های معدنی در آن وجود ندارد، شهر طبس ۴۰ هزار جمعیت و ۱۴ هزار کارگر معدن دارد و در واقع اقتصاد طبس فقط روی معادن ایجاد شده است و بازرسانی که چه از سوی وزارت کار و چه از سوی وزارت صمت به این معادن مراجعه می‌کنند به طور تخصصی روی این حوزه کار کرده اند لذا بعید می‌دانم که از طرف سیستم‌های نظارتی ما غفلتی صورت گرفته باشد.

معدن زغال سنگ طبس جزء معادن غیرمکانیزه بوده است

وی با بیان اینکه معادن زغال سنگ ما عموماً سنتی هستند گفت: معدن زغال سنگ طبس جزء معادن غیرمکانیزه بوده است. در سیستم معدن معدنجو، مسئول ایمنی در هر تغییر شیفت، وارد می‌شوند ابتدا میزان گاز را چک می‌کند و پس از آنکه میزان گاز پایین بود افراد اجازه ورود خواهند داشت.

میدری گفت: بر اساس اطلاعاتی که به من داده شده اگر گاز متان به میزان ۵ درصد در هوا باشد فرد فوت می‌کند. این گاز بسیار کشنده است و اینکه آیا تجهیزات درست عمل می‌کرده یا نه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اینکه کارگران از قبل از وقوع حادثه متوجه بویی از گاز متان شده بودند، اظهار داشت: بر اساس دیدگاه کارشناسان گاز متان بو ندارد بنابراین نمی‌شود که کسی بوی خاصی را استنشاق کرده باشد. ۲۰۰ نفر از کسانی که در معدن در زمان وقوع حادثه کار می‌کردند سالم بیرون آمدند بنابراین آن‌ها می‌توانند شاهدان خوبی باشند که با تک تک آن‌ها مصاحبه خواهد شد و صحت این خبر سنجیده می‌شود ضمن آنکه اخبار دیگری مبنی بر اینکه به خانواده‌هایی که اعلام رضایت نکردند چک داده شده تا رضایت دهند نیز وجود دارد که باید راستی آزمایی شود.

وی اذعان داشت: بر اساس تماسی که امروز با استاندار خراسان جنوبی داشتم، مبالغی که قرار بوده به عنوان کمک به این خانواده‌ها پرداخت شود به حساب دادستانی واریز شده است. برای هر خانواده به صورت علی الحساب ۲۰۰ میلیون تومان واریز شده که از فردا پرداخت خواهد شد ضمن آنکه جانباختگان این حادثه بیمه حوادث بودند و به هر خانواده‌ای بیش از ۱ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

میدری با بیان اینکه بر اساس قانون، وزارت کار، وزارت صمت و کانون نظام مهندسی معدن هر کدام از یک زاویه خاص به مسئله ایمنی معادن ورود می‌کنند گفت: یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد تا بتوان تعداد حوادث ناشی از کار را کاهش داد یکپارچه سازی دستگاه‌های نظارتی است. در سراسر کشور ۲۰۰ معدن زغال سنگ داریم که تنها یک مورد از آن‌ها مکانیزه است. البته مکانیزه نبودن چند علت دارد؛ برخی از معادن به دلیل لایه‌ها و اشکالی که در معادن وجود دارد به هیچ عنوان قابل مکانیزه شدن نیستند.

وی افزود: اقدام دیگری که باید انجام داد تا بتوانیم حوادث کمتری داشته باشیم این است که چگونه می‌توانیم مکانیزاسیون را در معادن کشور افزایش دهیم. 

میدری در پایان خاطر نشان کرد: ما داوطلب هستیم که هر سه ماه یکبار در خصوص بهبود ایمنی معادن زغال سنگ به ویژه شهر طبس به مردم گزارش دهیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *