صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

عراقچی: پایان اشغالگری تنها راه دستیابی به صلح در فلسطین است

۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴:۵۵
کد خبر: ۴۷۹۵۲۶۲
وزیر امور خارجه در نشست کمیته وزیران جنبش عدم تعهد، گفت که صلح و امنیت در منطقه تا زمانی که اشغالگری پایان نیابد و حقوق غیرقابل انکار فلسطینی‌ها، از جمله حق تعیین سرنوشت، به رسمیت شناخته نشود، محقق نخواهد شد؛.

خبرگزاری میزان - سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست کمیته وزیران جنبش عدم تعهد درباره فلسطین، بر ضرورت پایان دادن به اشغالگری و احقاق حقوق مردم فلسطین تاکید کرد و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی در حمایت از مبارزه مشروع این ملت شد.

وی با تشکر از جمهوری اوگاندا برای برگزاری این نشست و تلاش‌های آن در حمایت از آرمان فلسطین، اظهار کرد: در سال گذشته، اقدام‌های خشونت‌آمیز و نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان فلسطینی، از جمله زنان و کودکان، افزایش یافته است؛ تعداد قربانیان به ۴۲ هزار نفر رسیده است که حدود ۷۰ درصد آن‌ها کودکان و زنان بی‌گناه هستند.

عراقچی با اشاره به تحولات اخیر در فلسطین و مقاومت در غزه و کرانه باختری، گفت: این تحولات نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای از بین بردن مقاومت فلسطین و حماس به‌عنوان یک جنبش آزادی‌بخش، نتیجه‌ای نداشته است؛ قصد تشدید درگیری‌ها و گسترش جنگ در منطقه نشان‌دهنده عدم تعهد به صلح و ثبات است.

وی همچنین به نگرانی‌ها درباره وضعیت در لبنان اشاره کرد و افزود: حملات به لبنان و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، نگران‌کننده است و جان غیرنظامیان بی‌گناه را به خطر انداخته است؛ استفاده از روش‌های جدید در درگیری‌ها که جان هزاران نفر را تهدید می‌کند، نیازمند توجه جدی جامعه بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه از کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد خواست تا با ارائه پیشنهادهای و اقدام‌های معنادار، حمایت خود را از مبارزه مشروع ملت فلسطین اعلام کند؛ وی به مواردی، چون درخواست برای آتش‌بس فوری و دائمی در غزه و لبنان، رفع محاصره غزه، آزادی زندانیان فلسطینی و الزام به عقب‌نشینی کامل از غزه اشاره کرد.

عراقچی همچنین بر اعمال تحریم‌های تسلیحاتی و تجاری علیه اسرائیل به‌منظور توقف کامل اقدام‌های نظامی و اجرای تعهدات بین‌المللی تاکید کرد و خواستار پیگیری حقوقی مقام‌های مسئول در نهاد‌های بین‌المللی شد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: صلح و امنیت در منطقه تا زمانی که اشغالگری پایان نیابد و حقوق غیرقابل انکار فلسطینی‌ها، از جمله حق تعیین سرنوشت، به رسمیت شناخته نشود، محقق نخواهد شد؛ پیشنهاد ما این است که تمامی مردم فلسطین، چه در سرزمین خود و چه در خارج از فلسطین، از طریق یک همه‌پرسی درباره آینده خود تصمیم‌گیری کنند؛ ما اطمینان داریم که از طریق این سازوکار می‌توانیم به صلحی پایدار دست یابیم که در آن مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در کنار یکدیگر با آرامش و صلح زندگی کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *