صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

رئیس کل دادگستری فارس: یک محکوم به قصاص با بخشش اولیای‌دم آزاد شد

۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۷۹۵۱۷۶
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری فارس از گذشت و بخشش در یک پرونده قصاص در شهرستان نی‌ریز خبر داد و گفت: با تلاش رئیس، دادستان، امام جمعه و بخشدار این شهرستان، رضایت شکات و اولیای دم در یک پرونده قتل اخذ شد و محکوم این پرونده از قصاص نجات یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی در گفت‌وگو با میزان، بیان اینکه: در پی درگیری خانوادگی در تابستان سال گذشته یک نفر از اعضای خانواده در شهرستان نی‌ریز به قتل رسید، گفت: پس از تشکیل پرونده قضایی و رسیدگی در دادگاه کیفری یک استان و صدور رأی اولیه قصاص برای متهم پرونده و تأیید نهایی دیوان عالی کشور موضوع اجرای حکم در دستور کار قرار گرفت که با ورود شورای حل اختلاف زمینه سازش و رضایت شکات فراهم شد.

وی افزود: در فرصت باقی‌‎مانده تا اجرای حکم، با تلاش رئیس دادگستری، دادستان شهرستان، امام جمعه و بخشدار شهرستان نی ریز و تعدادی از ریش‌سفیدان و بستگان خانواده طرفین پرونده، در چندین نشست با اولیای منتج به نتایج مثبت شد و در نهایت پرونده مذکور به صلح و سازش ختم شد.

رئیس کل دادگستری فارس ضمن تقدیر از عمل انسان دوستانه اولیای دم، با اشاره به آیات ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره بقره اظهار کرد: خداوند در این آیات گذشتن از قصاص و عفو قاتل را امری نیکو پسندیده و «متابعت از معروف» بیان می‌کند و در آیه ۳۲ سوره مائده نیز احیا و زنده کردن یک انسان را به مثابه احیای کل بشریت و انسانیت می‌داند و بدیهی است که یکی از مصادیق احیای بشریت، «عفو و گذشتن از قصاص نفس» است.

وی با اشاره به اینکه این دوازدهمین محکوم به قصاص است که از ابتدای سال جاری در استان، با اعلام رضایت اولیای دم از مجازات قصاص رهایی یافته است، افزود: سال گذشته ۵۲ محکوم به قصاص با گذشت اولیای دم، فرصت زندگی دوباره یافتند.  متهم هم اکنون در حال بازپروری و گذراندن کیفر نسبت به جنبه عمومی جرم است و پس از طی این دوران، آزاد خواهد شد.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: قصاص

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *