صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رشد جمعیت زندانیان در فرانسه؛ زندان‌های جزیره‌ای در قلب بحران

۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹:۲۷
کد خبر: ۴۷۹۴۹۹۹
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
زندان‌های فرانسه با بحران‌های پیچیده و درهم‌تنیده‌ بی‌سابقه‌ای مواجه هستند که مشخصه آن افزایش جمعیت است.

خبرگزاری میزان – موضوع ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه بحثی تکراری است و بررسی‌ها نشان می‌دهند که فرانسه یکی از ۱۰ کشور اروپایی است که جمعیت زندانی در آن در حال افزایش است.

یکی از بررسی‌های انجام‌شده در این باره با اشاره به اینکه در پایان سال ۲۰۲۲ ضریب اشغال زندان‌ها در فرانسه تقریبا ۱۴۳ درصد بوده است، آورده است که ازدحام بیش از حد جمعیت زندانی و کمبود کارکنان زندان‌های فرانسه را در معرض تنش‌های روزانه و افزایش خشونت بیشتر قرار می‌دهد.

در حالی که دلایل متعددی برای افزایش جمعیت زندانیان در زندان‌های فرانسه وجود دارد، دولت و برخی از سیاستمداران این کشور تلاش دارند تا با فرافکنی از پذیرش مسئولیت در این زمینه اجتناب کند؛ یکی از بهانه‌هایی که مقام‌های فرانسوی درباره افزایش جمعیت زندان‌ها در این کشور می‌آورند، حضور اتباع خارجی در این مراکز است؛ این در حالی است که بررسی دلایل افزایش جمعیت در زندان‌های فرانسه موارد زیر را نشان می‌دهد:

- افزایش دوران حبس
- افزایش میزان حبس پیش از محاکمه: ۲۷ درصد زندانیان در حال گذراندن دوره بازداشت پیش از محاکمه هستند.
- در نظر گرفتن محکومیت کیفری برای جرایم سبک
- عدم استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس

در عین حال، آمار‌ها نشان می‌دهند که برعکس روند افزایش شمار زندانیان در فرانسه، بزهکاری در این کشور در قیاس با گذشته تشدید چندانی را شاهد نبوده است؛ همین امر سبب شده تا اعتراض‌ها به ناکارآمدی سیستم قضایی فرانسه افزایش یابد.

براساس جدیدترین گزارش‌ها، جمعیت زندانیان در فرانسه در سال جاری میلادی همچنان در حال افزایش است؛ اداره زندان‌های فرانسه پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۲۷ شمار زندانیان در این کشور به نقطه اوج بی‌سابقه و نگران‌کننده‌ای برسد.

 

ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه چالش بزرگی است که این مراکز با آن از یک‌سو و پیامد‌های آن ازسوی دیگر مواجه هستند؛ در حالی که وضعیت ازدحام جمعیت در سیستم زندان‌های فرانسه یک مشکل سراسری است، ضریب اشغال فضای زندان در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های محل نگهداری بازداشت‌شدگان در انتظار محاکمه یا محکومان به مجازات‌های کوتاه‌مدت بالاتر است.

در برخی موارد ضریب اشغال در مراکز یادشده به بیش از ۱۵۱ درصد و در حدود ۱۵ مرکز به بالای ۲۰۰ درصد می‌رسد؛ این در حالی است که این افراد در انتظار محاکمه هستند و در نتیجه بی‌گناه فرض می‌شوند.

این روند در حالی ادامه دارد که گروه‌های و سازمان‌های حقوق بشری متعددی ازجمله دیوان اروپایی حقوق بشر تاکنون بارها در این باره به فرانسه هشدار داده‌اند.

منتقدان دولت فرانسه تاکید دارند که برخلاف آنچه دولت‌های این کشور ساخت زندان‌های جدید را راه‌حل حل‌وفصل بحران جمعیت در زندان‌ها می‌دانند، بحران یادشده فراتر از این موضوع است و این راهکار فقط حرکت در مسیر یک دور باطل است.

دولت فرانسه اعلام کرده که قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱۵ هزار سلول به فضا‌های زندان‌های این کشور می‌افزاید؛ در حالی که دولت فرانسه روی این اقدام حساب ویژه‌ای باز کرده، هدف یادشده با تاخیر در اجرا مواجه شده است.

منتقدان می‌گویند با احتساب افزوده شدن سلول‌های برنامه‌ریزی‌شده برای اضافه شدن به فضا‌های موجود، ارزیابی‌ها درباره افزایش جمعیت زندانیان سبب می‌شود تا این راهکار بی‌نتیجه باشد؛ همین موضوع بر تردید‌ها درباره کارآمدی این راهکار افزوده است.

براساس بررسی ژوئن (خرداد / تیر) شورای اروپا درباره وضعیت زندان‌های فرانسه، این کشور یکی از بدترین عملکرد‌ها را در اروپا از نظر ازدحام جمعیت در زندان‌ها دارد و پس از قبرس و رومانی در رتبه سوم قرار دارد.

ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه به‌عنوان یک بحران جدی پیامد‌های مهمی را درپی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود تجهیزات، تشدید بحران‌های خودکشی و خودزنی و رشد خشونت‌ها اشاره کرد.

خشونت‌های ناشی از ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه در درجه اول نگهبانان این مراکز و در ادامه زندانیان را هدف قرار می‌دهد.

 

زندان‌های جزیره‌ای فرانسه در قلب کانون بحران ازدحام جمعیت در این مراکز قرار دارند؛ فعالان و گروه‌های حقوق بشری درباره ازدحام جمعیت در زندان‌های ریونیون و مایوت به‌عنوان زندان‌های جزیره‌ای فرانسه به موازات بحران کمبود کارکنان هشدار دادند.

ضریب اشغال در زندان ریونیون بیش از ۱۵۰ درصد و زندان مایوت ۲۶۰ درصد است؛ وضعیت در زندان‌های مایوت به‌عنوان قلمرو فراسرزمینی فرانسه هشداردهنده‌تر است.

به‌تازگی اعلام شد که یکی از زندان‌های مایوت دارای ضریب اشغال ۲۹۸.۲ درصد است که یکی از بالاترین نرخ‌های ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه است.

بحران فزاینده ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه در قلمرو‌های فراسرزمینی به سابقه طولانی این کشور در استفاده از جزایر به‌عنوان زندان دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *