صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اهتمام دستگاه قضایی در آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه مسائل حقوقی و قضایی/ ارائه بیش از ۱۶ هزار مشاوره حقوقی و قضایی در شهرستان یزد/ ۲۷۴ مراجعه‌کننده به وکیل تسخیری معرفی شدند

۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۴۹۷۸
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
دستگاه قضایی همواره به آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه مسائل حقوقی و قضلیی تاکید دارد و این اصل یکی از اهداف مندرج در سند تحول و تعالی قوه قضاییه نیز به شمار می‌آید. بر همین اساس واحد ارشاد و معاضدت قضایی دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان یزد در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۶ هزار مشاوره حقوقی و قضایی را به مراجعان ارائه کرده است.

خبرگزاری میزان- همه ما برای رسیدگی به امور حقوقی و قضایی خود باید به دستگاه قضایی مراجعه کنیم. اما برای اینکه بتوانیم برای احقاق حق و خواسته خود راه هموارتری را طی کنیم و یا به اصطلاح در پیچ و خم مواد و تبصره‌های قانانی گرفتار نشویم لازم است که درباره درخواست و یا مطالبه حقوقی خود اطلاعات حقوقی و قضایی داشته و تا حدودی با قوانین مربوط به آن آشنا باشیم. یعنی بدانیم سیر مراحل رسیدگی به پرونده ما چگونه است؟ و چه کار‌هایی باید انجام دهیم تا به نتیجه مطلوب برسد؟

به دلیل پیچیدگی‌های فراوان و گستردگی علم حقوق لازم است قبل از مراجعه به دستگاه قضا با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کافی را داشته باشیم، اما بسیاری از مردم به دلیل مشکلات و ناتوانی مالی این امکان را ندارند و نمی‌توانند برای دریافت مشاوره حقوقی هزینه کنند. 

هدف از تشکیل واحدهای ارشاد و معاضدت قضایی

بر پایه این گزارش؛ بر همین اساس اداره ارشاد و معاضـدت قضـایی در راستای اجرای ماده ۱۰ اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۸۱ و ماده ۴۲ آیین‌نامه اجرایی آن در دادگستری‌ها و مجتمع‌های قضایی، زیر نظر رؤسـای حـوزه‌های قضـایی با هدف توانمنـد ساختن مراجعه‌کنندگان به دادگستری و جلب رضایت آنان و رعایت حقوق همه جانبه آن‌ها تشکیل شد. 

این اهداف از طریق راهنمایی و ارشاد مراجعین در راستای اقامه دعوا و پیگیری آن و همچنین بهره‌گیری از وکلای معاضدتی برای مراجعین بی‌بضاعت و امکان وکالت اتفاقی و استفاده از کارشناسان و تجمیع نمایندگان واحد‌های مرتبط با محاکم و دادسرا‌ها در این اداره، در جهت تسهیل امور استعلامات و تعاملات، عینیت خواهد یافت.

وظایف واحد ارشاد و معاضدت قضایی در دادگاه‌های عمومی و انقلاب

وظایف واحد ارشاد و معاضدت قضایی در دادگاه‌های عمومی و انقلاب به شرح زیر است: 

الف- افزایش آگاهی‌های مراجعان درخصوص اهداف، وظایف و تشکیلات قوه قضائیه، نحوه طرح شکایات و دعاوی و چگونگی تنظیم قرارداد‌ها و تعهدات و اعمال حقوقی، راهنمایی و ارائه راه‌های سهل و کوتاه در احقاق حق به مراجعان واحد‌های قضایی، همکاری در ایجاد و گسترش دفاتر خدمات و راهنمایی حقوقی در ادارات، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و شهرداری‌ها و نهاد‌های انقلاب اسلامی و اتحادیه‌های صنفی.

ب ـ راهنمایی و ارشاد نسبت به چگونگی اخذ مشاوره و وکالت اتفاقی و کارشناسی.

ج ـ تعیین وکیل معاضدتی برای اشخاص بی‌بضاعت.

د ـ دلالت مراجعین به رابطان سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با محاکم، در جهت تسریع در اخذ استعلامات و انجام مکاتبات.

در همین راستا اداره ارشاد و معاضدت قضایی دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان یزد اقدامات خوبی را در راستای آگاهی‌بخشی به مردم و مراجعان به دستگاه قضایی انجام داده که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

یدالله جعفری رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان یزد در این رابطه و در گفت‌گو با میزان اظهار کرد: واحد ارشاد و معاضدت قضایی دادگستری شهرستان یزد در راستای نیل به اهداف سند تحول قضایی و تاکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر آگاهی‌بخشی به مردم و مراجعان به دستگاه قضایی برنامه‌های مختلفی را در طول ایام سال به انجام رسانده است.

وی افزود: به همین منظور در برخی موارد که مشاوره‌گیرنده قصد ارائه دادخواست داشته باشد با ارشاد و راهنمایی، توضیح و تشریح تبعات قضایی طرح دعوا و ارائه راهکار‌های غیرقضایی از قبیل ارسال اظهارنامه، عدم اعتراض به قرار و دادنامه‌های بدوی، ارجاع به سامانه تصمیم، مراجعه غیرقضایی، توافق و تامین دلیل از ارائه دادخواست منصرف شدند. 

اجرای برنامه‌های معاضدتی و مشاوره‌ای در طول ایام هفته در شهرستان یزد

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان یزد با اشاره به اجرای برنامه‌های معاضدتی و مشاوره‌ای در طول ایام هفته، تصریح کرد: همواره در روز‌های یکشنبه وکلای ما جهت ارائه مشاوره به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کرده و راهنمای‌هایی‌ها و مشاره‌های حقوقی لازم را به مراجعان به این دستگاه و به ویژه خانواده‌های معظم و معزز شهدا و ایثارگران ارائه می‌کنند.

وی اضافه کرد: روز‌های دوشنبه نیز طرح ارشاد و معاضدت قضایی در اتاق اصناف شهرستان برگزار می‌شود تا اصناف و بازاریان در صورت نیاز بتوانند از مشاوره‌های حقوقی بهره‌مند شوند.

جعفری از حضور وکلای مرکز ارشاد و معاضدت قضایی دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان در ندامتگاه مرکزی یزد خبر داد و گفت: روز‌های سه‌شنبه هر هفته برنامه ارشاد قضایی در این ندامتگاه برگزار و به مددجویان خدمات مشاور‌ای ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین روز پنجشنبه هر هفته خانه کارگر شهرستان یزد پذیرای مراجعان است تا با حضور وکلای ما در این مرکز قشر کارگر ما بتوانند مشکلات حقوقی و قضایی خود را مطرح و برای آن پاسخ مناسب دریافت کنند.

جعفری اضافه کرد: همچنین سامانه تلفنی ۱۲۹ نیز در استان فعال است و مردم دارالعباده یزد می‌توانند از طریق این سامانه نیز خدمات مشاوره حقوقی و قضایی دریافت کنند.

ارائه بیش از ۱۶ هزار مشاوره حقوقی و قضایی در ۶ ماهه نخست سال جاری

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان یزد در ادامه از انجام ۱۶ هزار و ۲۷۲ مورد مشاوره حقوقی و قضایی در ۶ ماهه نخست سال جاری در واحد ارشاد و معاضدت قضایی یزد خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۲ هزار و ۲۲۲ مورد مشاوره حضوری بوده است.

وی افزود: همچنین از تعداد مشاوره‌های انجام شده ۴ هزار و ۵۰ مورد مشاوره تلفنی، ۱۲ هزار و ۵۹۵ مورد مشاوره حقوقی و ۳ هزار و ۶۷۷ مورد مشاوره کیفری بوده است.

جعفری اضافه کرد: در ۲۶۵ مورد نیز با ارائه مشاوره‌های فنی و دقیق حقوقی و ارائه راهکار‌های غیرقضایی انصراف از ارائه دادخواست قضایی توسط مراجعان ثبت شده که موجب جلوکیری از این تعداد پرونده قضایی در استان شده است.

وی یادآور شد: ۲۷۴ مورد از مراجعان نیز در نتیجه این مشاوره‌ها به وکیل تسخیری معرفی شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *