صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خبرگزاری میزان بررسی کرد

ابعاد حقوق بشری جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه؛ از بی‌اعتباری نهادهای بین‌المللی تا عادی‌سازی نسل‎کشی

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۴۹۶۶
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه طی یک‌سال گذشته ابعاد و وجوه حقوقی متعددی دارد که بررسی آن‌ها درک دقیق‌تر و درست‌تری از ماهیت رژیم صهیونیستی به موازات واقعیت عملکرد و رویکرد سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوقی می‌دهد.

هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاریخی مهم نه فقط برای فلسطین و غزه، بلکه برای سراسر منطقه و جهان است؛ در این روز رژیم صهیونیستی جنگی جنایت‌کارانه را علیه نوار غزه تحت محاصره آغاز کرد تا به ادعای خود مقاومت فلسطین به‌ویژه جنبش مقاومت فلسطینی در غزه را هدف قرار دهد.

اکنون یک سال از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد؛ رژیم صهیونیستی طی ۳۶۵ روز گذشته به انجام انواع و اقسام جنایت‌ها علیه جمعیت ساکن متراکم‌ترین منطقه جغرافیایی کره زمین دست زده است و در این مسیر از حمایت تام‌وتمام متحدان و شرکای خود و در راس آن‌ها آمریکا برخوردار بوده است.

این جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به‌عنوان یکی از بدترین و کم‌سابقه‌ترین جنایت‌های ضدبشری، تاکنون بیش از ۴۳ هزار قربانی و ده‎ها هزار مجروح برجای گذاشته است؛ ضمن اینکه سبب شده تا رکورد‌های مختلفی از انواع جنایت‌ها رقم بخورد.

دلیل این امر، حرکت رژیم صهیونیستی در مسیر پیاده کردن استراتژی نابودی فلسطین در زمینه‌های مختلف بوده است: از نسل‌کشی با تمرکز بر قتل‌عام زنان و کودکان تا فرهنگ‌کشی، شهرکشی، سکونت‌کشی، محیط زیست‌کشی، آموزش‌کشی، ...

سالگرد جنگ غزه دستمایه نشستی حقوقی درباره بررسی ابعاد گسترده جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال گذشته با مقدمه‌ای درباره نقش رسانه‌های غربی در توجیه و تطهیر این جنایت‌ها، با حضور سیدمحمدرضا موسوی فرد، استادیار گروه حقوق کیفری و جرم‌شناسی دانشگاه آزاد، میرزاعلی ادابی، استادیار گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی و فرشید بهادر، کارشناس جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در خبرگزاری میزان برگزار شد.

نقش آمریکا در جنگ غزه

این نشست با ارائه توضیحاتی درباره نقش رسانه‌های غربی در پیشبرد اهداف جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه طی یک سال گذشته آغاز شد.

فرشید بهادر با اشاره به اینکه قرن حاضر، قرن رسانه و ورود از جنگ سخت به جنگ نرم است، اظهار کرد: نقش ابزار قدرت که مهم‌ترین آن رسانه‌ها هستند، در این قرن بسیار برجسته است؛ امپراتوری رسانه‌ای غرب، رسانه‌های مختلف از خبرگزاری‌ها تا شبکه‌های اجتماعی را در اختیار دارد و آن‌ها را با استاندارد‌های دوگانه خود مدیریت می‌کند؛ از این رو در بررسی جنایت‌های یک سال گذشته رژیم صهیونیستی علیه غزه، بررسی عملکرد رسانه‌های غربی و در راس آن‌ها رسانه‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌عنوان متحدان اصلی رژیم صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است.

به گفته بهادر، رسانه‌های یادشده طی یک سال گذشته تلاش زیادی کردند تا با وارونه کردن واقعیت‌ها و واژگون نشان دادن اتفاق‌ها، ضمن توجیه نسل‌کشی در جریان علیه ساکنان غزه، فلسطین را به‌عنوان طرف متجاوز و رژیم صهیونیستی را طرفی که در حال دفاع از خود است، نشان دهند.

وی تصریح کرد: رسانه‌های غربی نه فقط واقعیت‌های جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه را وارونه جلوه دادند، بلکه در مواقعی اقدام به دروغ‌سازی و دروغ‌پردازی با هدف تخریب چهره فلسطینی‌ها و ساکنان غزه کردند.

بهادر با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها در اعمال قدرت رژیم صهیونیستی علیه غزه نیز بحثی قابل توجه است، عنوان کرد: در بحث دینامیک و هژمونی قدرت، برخی از دولت‌ها به حمایت از رژیم صهیونیستی وارد عمل می‌شوند و حقوق بین‌الملل را ابزار می‌کنند؛ در این شرایط، آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین حامی رژیم صهیونیستی واقعیت را جوری جلوه می‌دهد که دولت فلسطین و غزه را مقصر نشان دهد، یعنی اساسا اعمال قدرت را نخست از طریق رسانه‌ها و سپس از طریق دادگاه بین‌المللی کیفری در دستور کار قرار می‌دهد.

به گفته وی، این موضوع در حوزه رسانه‌های خصوصی بیشتر دیده می‌شود؛ به این معنا که رسانه‌های خصوصی آمریکایی اساسا واقعیت را نمایش نمی‌دهند یا دست‌کم به گونه‌ای نمایش می‌دهند که غیرواقعیت‌ها به جامعه جهانی تزریق شود.

بهادر با بیان اینکه این در حالی است که براساس قوانین موجود و معیار‌های در نظرگرفته شده برای نسل‌کشی، این جنایت به‌صورت واضح در غزه رخ داده است، اضافه کرد: ضمن اینکه، کودک‌کشی هم در این منطقه رخ داده است؛ با وجود این، رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی در اختیار رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن مدعی هستند که نسل‌کشی در غزه رخ نداده است، بلکه رژیم صهیونیستی طرف متضرر این ماجرا است.

 

 

کارشناس جامعه‌شناسی سیاسی، به تلاش رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های آمریکایی در تحریف و واژگون کردن واقعیت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه درپی طرح شکایت آفریقای جنوبی از این رژیم در دادگاه بین‌المللی دادگستری (لاهه، ICJ) اشاره کرد و گفت: رسانه‌های یادشده یا اساسا وارد این مبحث نشدند یا تلاش کردند که موضوع را به‎گونه‎ای جلوه دهند که گویا اساسا چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی با اشاره به اینکه انتشار اخبار نادرست یا دروغ ازسوی رسانه‌های غربی به‌ویژه آمریکایی در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه طی یک سال گذشته، گفت: نقش رسانه‌ها در جنگ یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه در برخی از برهه‌ها حتی بیشتر و تاثیرگذارتر از جنگ سخت و نظامی بوده است؛ آن‌ها خوراک لازم را برای ادعا‌های خلاف واقع صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در صحنه بین‌المللی فراهم می‌کردند؛ البته نباید از نقش رسانه‌های فارسی‌زبان معاند ایران به‌ویژه برای دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی در فضای مجازی در این رابطه غفلت کرد؛ اگرچه در ادامه این دروغ‌سازی‌ها و دروغ‌پراکنی‌ها رسوا شدند، اما تاثیر منفی خود را گذاشته بودند.

این کارشناس در ادامه این بحث بر لزوم داشتن راهکار‌هایی برای مقابله این روند تاکید کرد و گفت: یکی از این راهکارها، کار کردن روی رسانه‌های خودمان به‌عنوان مجموعه‌ای از رسانه‌های کشور‌های اسلامی است؛ به این معناکه به جنگ نرم بهای بیشتری بدهیم و بپذیریم که دوره جنگ سخت گذشته است؛ داشتن آمادگی و تلاش برای مقابله با ابزار خشونت و سرکوب در دست آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک ابزار مهم، نیز راهکار مهم دیگر است؛ در این چارچوب باید به موضوع فراتر از ظواهر توجه کنیم و به زیرساخت‌های کمی و کیفی توجه کنیم.

بهادر با تاکید بر اینکه ما نباید از نقش رسانه‌های خود به‌عنوان ابزار نمایش قدرت کشور غافل شویم و باید از ابزار رسانه‌های در اختیار خود برای تاکید بر حمایت از فلسطین در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه بین‌المللی استفاده کنیم، اظهار کرد: ضمن اینکه باید مجمعی از رسانه‌ها تشکیل دهیم تا در مقابل خشونت‌‌پراکنی‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی و متحدان آن بایستیم تا آن‌ها را ناکارآمد کرده یا از بین ببریم.

 

 

وی با اشاره به اینکه ما در سال‌های اخیر در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم که آمریکا تلاش دارد خود را در آن به‌عنوان فرمانروا معرفی کند، گفت: آمریکا در این چارچوب در تلاش است تا دیگر کشور‌ها و بازیگران را از جهات مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به تبعیت از خود وادارد و به‌زعم خود فرمانروایی بر دهکده جهانی را تقویت کند؛ آمریکا همچنین تلاش می‌کند تا رژیم صهیونیستی را نیز زیرمجموعه خود کند؛ راه مقابله با این روند و کم‌رنگ کردن آن نیز مشخص است و در بها دادن به نهادها، تشکل‌ها و گروه‌های مختلف از انجمن اسلامی گرفته تا بسیج دانشجویی قرار دارد؛ توانمند شدن این تشکل‌ها و نهاد‌ها در سطح بین‌المللی و جهانی به معنای افزایش نقش و جلوه‌گری‌های ما در سطوح یادشده است.

بهادر با اشاره به بحث نقش رسانه‌ها در توجیه جنایت‌های یک‌ساله رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، بیان کرد: نقش قدرت‌های بزرگ در پیشبرد اهداف هر جامعه بسیار مهم است؛ به این معنا که اساسا نقش آمریکا در جنگ غزه بیشتر از خود رژیم صهیونیستی به‌عنوان شروع‌کننده جنگ است؛ این کشور به‌عنوان یک به‌اصطلاح ابرقدرت با کمک رسانه‌ها و حتی مجله‌های مطرح در سطح بین‌المللی، از دیگر بازیگران جهانی به‌عنوان ابزاری جهت رسیدن به هدف استفاده می‌کند؛ نقش ایران و کشور‌های اسلامی در دفاع از غزه، ما را وارد بحث تقویت رسانه‌ها از جهات کیفی و کمی و بها دادن به تشکل‌ها، گروه‌ها و نهاد‌ها می‌کند؛ برای دفاع مفید و موثر از فلسطین باید بتوانیم در سطح جهانی شناخته شویم و بستر ورود ابزار‌های خود به عرصه بین‌المللی را فراهم کنیم.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه؛ فهرستی بلند از جنایت

ادابی در ادامه این نشست بحث خود را درباره جنایت‌های یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اشاره به تداوم بیش از هفت دهه‌ای جنایت‌های این رژیم علیه مردم فلسطین آغاز کرد و گفت: رژیم صهیونیستی از بیش از ۷۰ سال گذشته درپی غصب و اشغال اراضی فلسطینی طیف گسترده‌ای از جنایت‌ها را علیه مردم فلسطین انجام داده است؛ این جنایت‌ها سطوح، حجم و ابعاد مختلفی دارند، اما نسل‌کشی و قتل‌عام یکی از معمول‌ترین و بی‌پاسخ مانده‌ترین جنایت‌های هفت دهه گذشته رژیم صهیونیستی است.

وی با اشاره به اینکه محاکم بین‌المللی مانند دیوان بین‌المللی دادگستری بر ارتکاب نسل‌کشی ازسوی رژیم صهیونیستی در غزه طی یک سال گذشته مهر تایید زده است، اظهار: این رژیم طی یک سال گذشته در غزه دست به جنایت علیه بشریت، تجاوز، جنایت جنگی و نسل‌کشی زده است؛ حدود ۴۳ هزار نفر از مردم غزه طی یک سال گذشته قتل‌عام شده‌اند.

به گفته ادابی، تداوم جریان تسلیحات از سوی کشور‌های غربی به اراضی اشغالی عامل تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه به‌ویژه در یک سال گذشته بوده است و افزود: آمریکا و کشور‌های غربی حامی رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته بی‌توجه به انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، تسلیحات لازم برای ارتکاب جنایت علیه مردم تحت محاصره غزه فراهم کردند؛ همه این مهمات و تسلیحات سر مردم بی‌دفاع غزه ریخته شد.

این کارشناس حقوقی، بیان کرد: آمریکا به‌عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی و شریک انکارناپذیر آن در جنایت علیه غزه، در برخی مواقع به شکل غیرواقعی و نمادین مدعی قطع روند ارسال و صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود، اما در نهایت تغییری در این روند رخ نمی‌دهد.

ادابی با بیان اینکه ادعای واشنگتن درباره قطع جریان صادرات تسلیحات به اراضی اشغالی در یک سال گذشته صرفا یک ژست سیاسی بوده است، گفت: آمریکا انواع مهمات و بمب‌ها از بمب‌های ممنوعه گرفته تا بمب‌های یک تنی و بالای یک تن را به اراضی اشغالی می‌دهد؛ این بمب‌ها به‌شدت خطرناک و مشکل‌زا هستند.

 

 

وی در بخشی دیگر درباره نقش آمریکا در جنگ یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با وجود حمایت‌های تمام‌عیار تسلیحاتی و غیرتسلیحاتی متحدان خود و در راس آن‌ها آمریکا، نتوانسته است کاری از پیش ببرد و هیچ‌یک از اهداف ادعایی خود را با ارتکاب گسترده جنایت محقق کند؛ آمریکا طی یک سال گذشته بار‌ها اقدام به وتوی قطعنامه‌های توقف جنگ در غزه کرد؛ واشنگتن طی تقریبا ۱۰ ماه از جنگ غزه، حدود ۱۰ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی و برای برقراری آتش‌بس در غزه را رد کرد؛ دولت جو بایدن، با مداخله در روند قطعنامه‌های یادشده، حمایت همه‌جانبه‌ای از رژیم صهیونیستی کرده و تداوم جنایت این رژیم در غزه را تضمین کرد.

ادابی با تاکید بر اینکه آمریکا به دلیل حمایت و پشتیبانی آشکار از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و جنایت‌های متعاقب آن دخالت دارد، گفت: رئیس‌جمهور و مسئولان آمریکا باید تحت تعقیب قرار بگیرند؛ رژیم صهیونیستی در جنایت علیه غزه تنها نیست.

این استاد دانشگاه همچنین به موضوع رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال گذشته در محاکم بین‌المللی اشاره کرد و گفت: اقدام‌های مفیدی در این رابطه صورت گرفته است که شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری از آن جمله است؛ این اقدام آفریقای جنوبی با حمایت کشورهای مختلف و پیوستن به شکایت یادشده تقویت شده است؛ ضمن اینکه در دیوان بین‌المللی کیفری نیز اقدام‌هایی برای صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو و یوآف گالانت، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی انجام شده است؛ اگرچه به دلیل مانع‌تراشی‌ها و کارشکنی‌های متحدان غربی رژیم صهیونیستی امید چندانی درباره به ثمر نشستن این اقدام‌های حقوقی وجود ندارد، می‌توان چنین اقدام‌هایی را برای اثبات جنایت‌کار بودن رژیم صهیونیستی در جامعه بین‌المللی و افکار عمومی مفید دانست.

به گفته ادابی، صادر شدن حکم بازداشت مقام‌های صهیونیست ازسوی دیوان بین‌المللی کیفری اهمیت زیادی دارد و همه حقوقدانان بین‌المللی تاکید دارند که نتانیاهو مرتکب جنایت جنگی در غزه شده و همه اصول و قواعد بنیادین جنگ‌ها و مخاصمات بین‌المللی را زیرپا گذاشته است.

از دیدگاه این حقوقدان، گستاخی مقام‌های صهیونیست و در راس آن‌ها نتانیاهو به قواعد و اصول یادشده پیامد‌های مهمی دارد؛ اینکه نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در مقابل دیدگان اعضای این سازمان با گستاخی منشور سازمان ملل را مورد بی‌اعتنایی و هتاکی قرار می‌دهد و آن را خورد می‌کند، به این معنا است که این رژیم اساسا اهمیتی برای سازمان ملل قائل نیست.

ادابی در ادامه توضیح داد: پنج عضو دائم شورای امنیت در قبال جنایت یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه مسئولیت دارند؛ آمریکا در راس آن‌ها عامل تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه طی یک سال گذشته است و همه جنایت‌های رژیم صهیونیستی با چراغ سبز آمریکا رخ داده‌اند؛ این یک واقعیت غیرقابل انکار است؛ در عین حال، انفعال شورای امنیت در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی گستاخی فزاینده صهیونیست‌ها را درپی  داشته است، تا جایی که آن‌ها حتی به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم توهین کرده و خواستار استعفای وی شدند.

 

 

این کارشناس حقوقی در بخشی دیگر از سخنان خود، ضمن نام بردن از مهم‌ترین جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه طی یک سال گذشته، یکی از بدترین مصادیق آن‌ها را نیز تشریح کرد.

به گفته وی، جنایت جنگی یکی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال گذشته است؛ حمله به بیمارستان‌ها و کشتار غیرنظامیان مستقر در مناطق امن از مهم‌ترین مصادیق این جنایت هستند.

- جنایت علیه بشریت، دیگر جنایتی است که رژیم صهیونیستی علیه غزه انجام داده است و محاصره غزه بزرگ‌ترین مصداق و موید آن است؛ گروگان گرفتن غیرنظامیان درپی محاصره غزه ازسوی رژیم صهیونیستی رخ داده است؛ جنایت علیه بشریت از سوی رژیم صهیونیستی در غزه مصادیق متعددی دارد.

- جنایت تجاوز، دیگر جنایتی است که رژیم صهیونیستی علیه غزه طی یک سال گذشته انجام داده است؛ این رژیم به غزه به‌عنوان سرزمین فلسطینی که از آن پس از یک دوره اشغال خارج شده بود، مجددا تجاوز کرد.

ادابی ضمن نام بردن از نسل‌کشی به‌عنوان بدترین جنایتی که رژیم صهیونیستی علیه غزه طی یک سال گذشته انجام داده است، گفت: کشتار دسته‌جمعی عده‌ای به صورت نژادی، قومی و مذهبی، تعریف دقیق نسل‌کشی است؛ آنچه رژیم صهیونیستی علیه غزه انجام می‌دهد، نسل‌کشی است که خود را در سلاح‌سازی آب و غذا، آواره کردن مردم غزه، ... نشان می‌دهد؛ روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در غزه قربانی می‌شوند و این معنای دیگری غیر از نسل‌کشی ندارد.

نسل‌کشی؛ جنایتی جاری در غزه

موسوی‌فرد دیگر سخنران نشست بررسی ابعاد حقوقی جنایت یک‌ساله رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: در نخستین سالگرد جنایت‌های رژیم صهیونیستی غزه هستیم؛ در دکترین‌های مختلف آرا و عقاید مختلفی درباره این که اقدام‌هایی که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داده است، چه‌طور قابل دسته‌بندی هستند و ذیل کدام یک از رویکرد‌های حقوقی قرار می‌گیرند، وجود دارند؛ کریم‌خان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری، دقیقا در ذیل همین قوانین علیه یوآف گالانت و بنیامین نتانیاهو، وزیر جنگ و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام جرم کرده و از دیوان بین‌المللی کیفری خواسته تا حکم بازداشت آن‌ها را صادر کند.

 

 

وی با بیان اینکه انواع جنایت‌ها تحت عناوین مطرح در حقوق بین‌الملل در غزه جاری و ساری است، گفت: متاسفانه حقوق بین‌الملل هنوز ضمانت اجرایی خاصی به معنای واقعی کلمه به‌ویژه درباره موضوع مورد بحث ندارد؛ در عین حال، سازمان‌های بین‌المللی با استاندارد‌های دوگانه معمولا برخوردی با رژیم صهیونیستی در موضوع ارتکاب جنایت‌ها ندارند؛ به‌عنوان مثال، بعد از اینکه کریم‌خان، دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام جرم کرد، آمریکا اقدام به اعمال تحریم‌هایی علیه قضات این دیوان کرد و اقدام‌های نادرست دیگری هم انجام داد؛ ضمن اینکه فشار‌های دیگری نیز بر اعضای این دیوان وارد شد.

موسوی‌فرد با اشاره به اینکه اعمال فشار‌ها بر نهاد‌های بین‌المللی مانند دیوان بین‌المللی کیفری، منجر به اعتراض برخی از اعضای سازمان‌های بین‌المللی ازجمله شورای امنیت شد، گفت: مبنای این اعتراض‌ها هم خطر از بین رفتن جایگاه نهاد‌های بین‌المللی و آرا و صلاحیت آن‌ها و عادی‌ شدن جنایت‌ها علیه بشریت، تجاوز و نسل‌کشی بود.

به گفته وی، درباره وقوع جرم نسل‌کشی در غزه ازسوی رژیم صهیونیستی تقریبا با قطعیت می‌توانیم بگوییم که ذیل ماده ۸ دیوان بین‌المللی کیفری این جنایت رخ داده است؛ از نظر من هم نسل‌کشی در غزه رخ داده است؛ وقتی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند که فلسطینی‌ها باید به دستور ارتش این رژیم از مناطق شمالی به مناطق جنوبی این باریکه بروند، این مصداق کوچ اجباری و از مصادیق نسل‌کشی است؛ وقتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی کودک‌کشی گسترده در غزه را با ادعای احتمالا بالای پیوستن آن‌ها به مقاومت در آینده و احتمال بروز خطر برای ساکنان اراضی اشغالی توجیه می‌کنند، این به معنای نسل‌کشی است؛ جنایتی که در مدرسه التابعین غزه رخ داد، مصداق نسل‌کشی است و ناظران بین‌المللی هم به این موضوع تاکید کردند.

این استاد دانشگاه، تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود نسل‌کشی در غزه در آستانه وقوع است، حرف کارشناسی نیست، زیرا نسل‌کشی در غزه به معنای واقعی کلمه رخ داده است؛ اگر دادگاه بین‌المللی کیفری و دیگر دادگاه‌های جهانی به این قضیه درست رسیدگی کنند، ارتکاب نسل‌کشی یکی از اتهام‌های قابل رسیدگی مقام‌های صهیونیستی خواهد بود.

وی درباره حمایت کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته، گفت: این امر به معنای مداخله این کشور‌ها در جنایت‌هایی است که رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته در غزه مرتکب شده است؛ کشور‌های یادشده از جهات تسلیحاتی، سیاسی و رسانه‌های از رژیم صهیونیستی تمام‌قد حمایت کرده‌اند؛ از نظر مصادیق حقوق بین‌الملل می‌توان دولتمردان کشور‌های یادشده را تحت تعقیب قرار داد، اما نمی‌توان برای دولت‌های یادشده مسئولیت کیفری قائل شد؛ در وضع موجود حقوق کیفری بین‌المللی، دولت‌ها هیچ مسئولیت مستقیمی ندارند؛ طرحی در سال ۲۰۱۱ مطرح شد که قرار بود براساس آن مسئولیت کیفری در دولت‌ها مورد بازشناسایی قرار بگیرد که متاسفانه با بحث نفوذ سیاسی به شکست منجر شد.

 

 

به گفته وی، در این موضوع تقابل حقوق و سیاست مطرح است و در نظام بین‌الملل یک وضعیت آنارشیک و هرج‌ومرج حاکم است؛ در حال حاضر سیاست بر حقوق غلبه دارد و این واقعیت نظام بین‌الملل است.

موسوی‌فرد، توضیح داد: از نظر راهکار‌های حقوقی در وضع موجود می‌توان همه کشور‌ها و افرادشان را مورد تعقیب قرار داد، ولی در وضع موجود با توجه به قدرتی که آمریکا از نظر سیاسی دارد، عملا این مسئله در حد یک تئوری است؛ کمک آمریکا به رژیم صهیونیستی در اسناد رسمی دولت این کشور وجود دارد؛ این حمایت را نمی‌توان به ادعا‌های رسانه‌ها تقلیل داد، بلکه حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی جزء قالب دکترین دفاع پیش‌دستانه آمریکا است؛ کمک نظامی به رژیم صهیونیستی در بودجه دفاعی این کشور گنجانده شده و جزء رئوس برنامه‌های دولت‌های مختلف آمریکا است.

این حقوقدان با بیان اینکه شاید برخی از حقوقدان‌ها بگویند که آمریکا در حد معاونت در جنایت علیه غزه نقش دارد، گفت: معاونت فقط در بحث‌های ذهنی است؛ آمریکا مستقیما در این جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه مباشرت دارد؛ اگر بخواهیم بمب‌های سنگرشکنی که آمریکا در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است، بررسی کنیم، قطعا و یقینا کیفیت بمب‌های یادشده مباشرت دولت آمریکا را محرز و مسلم می‌کند؛ با وجود این، موضوع یادشده اگرچه در حد فرضیه نیست، از جهت واقعیت‌های میدانی قابل پیگیری نیست.

استادیار گروه حقوق کیفری و جرم‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اقدام‌های رژیم صهیونیستی در ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، گفت: اقدام‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه نقض آشکار کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو در حقوق بشردوستانه است؛ یکی از بحث‌های اصول مخاصمات به همین موضوع بازمی‌گردد؛ وقتی رژیم صهیونیستی اصول سازمان ملل را پذیرفت، قطعا باید به کنوانسیون‌های ژنو هم پایبند باشد؛ بستن مسیر ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، قطعا و یقینا از مصادیق جنایت جنگی است و در دادگاه‌های بین‌المللی هم قابل رسیدگی است.

موسوی‌فرد درباره چشم‌انداز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، گفت: چشم‌انداز این جنگ را نمی‌توان جدای از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و بررسی کرد؛ یکی از تحولاتی که بر چشم‌انداز جنگ غزه تاثیر دارد، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است؛ آمریکا و دیگر متحدان رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ و آتش محدود در منطقه بودند و می‌خواستند ایران را درگیر جنگ منطقه‌ای کنند، اما ایران خیلی هوشمندانه به تله آن‌ها نیفتاد؛ این هوشمندی سبب شد تا آن‌ها مجددا به سراغ سازوکار‌های بین‌المللی دیگر بروند و تاکید مجدد می‌کنم که هر سازوکار مورد نظر آن‌ها اکنون تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از معامله‌هایی که قرار است در سازوکار بین‌المللی در موضوع جنگ غزه انجام شود، این است که کشور‌هایی عربی کنترل اوضاع را در دست بگیرند و بعد کشور فلسطین را به‌عنوان یک کشور در راه‌حل ۲ کشوری به رسمیت بشناسند؛ این ایده اصلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات پیش رو در این کشور است؛ کامالا هریس، معاون بایدن و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هیچ‌گونه موضعی در این باره نداشته است.

وی در بخشی دیگر درباره تصویب پیش‌نویس قطعنامه درباره فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: از نظر ساختار‌های حقوق بین‌الملل قطعنامه‌های مصوب مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل تفاوت دارند؛ اگر قطعنامه مصوب شورای امنیت باشد، ذیل ماده ۷۸ منشور هم می‌تواند سازوکار اجرایی داشته باشد، ولی اگر مصوب مجمع باشد یک نوع مشروعیت جهانی را به دنبال خواهد داشت؛ موضوع مهم این است که فشار افکار عمومی می‌تواند موضوع را به شورای امنیت ببرد و برخی از اعضای دائم این شورا می‌توانند قطعنامه‌ای را در این باره تصویب کنند که الزام‌آور نیز خواهد بود؛ با وجود این، همچنان باید به حق وتوی در اختیار آمریکا به‌عنوان متحد اصلی رژیم صهیونیستی و از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت توجه ویژه داشت.

وی توضیح داد: آمریکا به‌تازگی یکی از قطعنامه‌های ضدصهیونیستی را وتو نکرد، زیرا منافعش در قانع‌سازی و اقناع افکار عمومی بود؛ در موضوع ورود یا ارجاع قطعنامه یادشده به شورای امنیت باید به این موضوع هم توجه داشت که آیا منافع قدرت‌های بزرگ در شورای امنیت ایجاب می‌کند که این قطعنامه را وتو کنند یا نه؛ این موضوعی است که زمان باید پاسخش را بدهد.

بدترین جنایت علیه غزه طی یک سال گذشته چه بوده است؟

سخنرانان نشست بررسی ابعاد حقوقی جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه طی یک‌سال گذشته در پایان به پرسش مشترک درباره بدترین جنایت رژیم صهیونیستی از دیدگاه خود، پاسخ دادند.

ادابی قحطی را به‌عنوان پیش‌درآمد جنایت نسل‌کشی، بدترین جنایتی دانست که رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته در غزه مرتکب شد؛ وی گفت: کودک‌کشی نیز جنایت هولناکی است که همچنان در غزه ادامه دارد.

موسوی‌فرد نیز با بیان اینکه بدترین جنایت از نظر من عدم رعایت اصل تناسب بوده است، اظهار کرد: حجم و گستردگی بالای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه از قحطی تا کودک‌کشی برخلاف ادعا‌های رژیم صهیونیستی هیچ تناسبی با اتهام‌های واردشده به مقاومت فلسطین به‌عنوان دلیل ادعایی آغاز جنگ علیه غزه در اکتبر سال گذشته ندارد.

بهادر نیز با اشاره به اینکه به نظر من بزرگ‌ترین جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه طی یک سال گذشته، از بین بردن زیرساخت‌های فلسطین است، گفت: وقتی زیرساخت‌ها از بین بروند، ساختار یک کشور از بین می‌رود؛ اقتصاد، سیاست و فرهنگ از بین می‌رود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *