صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بحران‌های بشردوستانه در غزه؛ رشد نیاز‌های امدادی زیر فشار جنگ مستمر رژیم صهیونیستی

۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰:۳۱
کد خبر: ۴۷۹۴۹۵۴
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
یک‌ساله شدن جنگ غزه با تشدید بحران‌های بشردوستانه در این منطقه و ناممکن بودن ارسال کمک‌ها به غزه درپی مانع‌تراشی‌ها و کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی گره خورده است.

خبرگزاری میزان – غزه در حالی به یک‌ساله شدن جنگ رژیم صهیونیستی علیه این باریکه تحت محاصره نزدیک می‌شود که بحران‌های بشردوستانه با سرعت بسیار بالایی در حال تشدید شدن هستند؛ بحران‌هایی که همه جمعیت این منطقه را به اشکال مختلف از مدت‌ها پیش تحت تاثیر و در معرض دشواری‌های مختلف قرار داده‌اند.

بحران‌های بشردوستانه از جمله موضوع‌هایی بوده‌اند که غزه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی با آن‌ها مواجه شده است؛ این بحران‌ها در زمینه‌های مختلف بروز یافته و در کنار تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی در حال گرفتن گرفتن جان مردم غزه هستند.

مردم غزه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون برای زنده ماندن در شرایط بسیار دشوار تلاش می‌کنند؛ کمبود غذا و آب درپی قحطی ناشی از سلاح‌سازی آب و غذا ازسوی رژیم صهیونیستی، نداشتن سرپناه، شیوع بیماری‌های همه‌گیر، نبود امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی، ... نیاز مردم غزه را به کمک‌های بشردوستانه افزایش داده است؛ این در حالی است که رژیم صهیونیستی با اجرا و اعمال محدودیت‌های فراوان سبب کاهش کمک‌های بشردوستانه ورودی به این منطقه شده است.

از زمان آغاز بمباران غزه ازسوی رژیم صهیونیستی، مردم این منطقه با قطعی برق، مشکل در دسترسی به غذا و آب سالم، کاهش تعداد بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات و مشکلات بخش بهداشت و درمان در ارائه خدمات کافی به دلیل کمبود تجهیزات مواجه شده‌اند؛ مشکلاتی که سرنوشت مردم غزه تحت تاثیر قرار داده است.

فقدان یک محیط امن برای غیرنظامیان به دلیل درگیری‌های مداوم در منطقه و خطری که برای کودکان به دلیل مهمات منفجرنشده پراکنده ناشی از بمباران‌های رژیم صهیونیستی نیز بر ابعاد بحران‌های بشردوستانه در غزه می‌افزاید.

در عین حال، کودکان غزه بیش از یک‌سال از نیاز‌های اولیه به‌ویژه پوشاک و کفش محروم هستند.

سلامت روانی مردم غزه در پی یک‌سال بمباران مداوم رژیم صهیونیستی دچار چالش جدی شده است؛ بمباران مداوم و شدید غزه که قربانی شدن اعضای خانواده، از دست دادن معیشت و رنج‌های دیگر را رقم می‌زند، شوک و ضربه‌های شدیدی را به مردم غزه وارد می‌کند.

در نتیجه وضعیت ویرانی غزه، نزدیک به ۹۵ درصد جمعیت این منطقه ماه‌ها است که از دسترسی به آب سالم محروم بوده‌اند که این امر منجر به خطر‌های جدی برای سلامتی می‌شود؛ کمبود آب با ازدحام بیش از حد در پناهگاه‌های آوارگان داخلی تشدید می‌شود؛ در نتیجه، خانوار‌ها و پناهگاه‌های بشردوستانه گزارش می‌دهند که مجبور شده‌اند منابع آب را برای آشامیدن و پخت‌وپز محدود کنند و مردم مجبورند از نیاز‌های بهداشت شخصی و بهداشت چشم‌پوشی کنند.

یک میلیون فلسطینی در غزه تا پیش از رسیدن فصل سرد سال نیاز به کمک‌های سرپناهی دارند، زیرا بسیاری از چاد‌رها و اقلام مورد نیاز برای سرپناه‌ها که طی یک سال گذشته از سوی آژانس‌های امدادی ارائه شدند، اکنون به دلیل فرسودگی و ناممکن بودن جایگزین کردن آن‌ها با تجهیزات جدید نامناسب هستند.

در حال حاضر، آوارگان غزه به‌ویژه در مناطق جنوبی آن در چادر‌های کوچک و پر ازدحام یا پناهگاه‌های موقت و فاقد امکانات بهداشتی و درمانی زندگی می‌کنند؛ موضوعی که سبب شده تا خانواده‌های آواره غزه در معرض هیپوترمی (سرمازدگی) و دیگر بیماری‌های شدیدتر و عفونی باشند.

بحران‌های بشردوستانه درهم تنیده در غزه در حال تشدید شدن هستند.

یکی از بدترین این بحران‌ها، بحران بهداشت است؛ بحران بهداشت غزه در حال وخیم‌تر شدن است؛ با وجود انجام نخستین دور واکسیناسیون فلج اطفال و تلاش برای افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه، شرایط غزه در ماه‌های اخیر به شکل قابل‌توجهی بدتر شده است.

همه نیاز‌های یادشده در حالی وجود دارند که با توجه به میزان کمکی که رژیم صهیونیستی در حال حاضر به آن اجازه ورود به غزه را می‌دهد، بیش از ۲ سال طول می‌کشد که بسته‌های موردنیاز برای آماده‌سازی چادرها، پناهگاه‌های موقت و خانه‌های آسیب‌دیده در جنوب غزه برای زمستان آینده تحویل داده شوند.

عوامل متعددی در رقم خوردن روند روبه‌رشد تشدید بحران‌های بشردوستانه در غزه نقش دارند که همگی از عامل مهم جنگ رژیم صهیونیستی ناشی می‌شوند.

از مهم‌ترین دلایل کلیدی تشدید بحران بشردوستانه در غزه درپی جنگ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه می‌توان به بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی اشاره کرد؛ رژیم صهیونیستی به‌عنوان عامل اشغالگر غزه، براساس بند یک ماده ۵۹ کنوانسیون چهارم ژنو، موظف است کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کند.

رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن حقوق بین‌الملل و قوانین بشردوستانه نه فقط ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را تسهیل نمی‌کند، بلکه در مسیر ورود این کمک‌ها سنگ‌اندازی می‌کند.

این رژیم همچنین تاکنون ۲۲۰ نفر از کارکنان آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را قتل‌عام کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *