اساسنامه سازمان مجری طرحهای عمرانی نیروهای مسلح/ ساختار، وظایف و اهداف
خبرگزاری میزان - «اساسنامه سازمان مجری طرحهای عمرانی نیروهای مسلح» طی نامه شماره ۹۳۲۲۵ مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۲۴ توسط معاون اول رئیسجمهور به وزارت دفاع و پشتیبانی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.
هیئت وزیران در جلسههای ۱۴۰۳/۴/۱۳ و ۱۴۰۲/۴/۲۵ به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به استناد تبصره (۶) ماده واحده قانون اجازه تشکیل شرکتهای عمرانی و خدمات فنی به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مصوب ۱۳۷۳ و در اجرای بند (م) ماده (۴) قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۸ و موافقت فرماندهی معظم کل قوا، «اساسنامه سازمان مجری طرحهای عمرانی نیروهای مسلح» را به شرح زیر تصویب کرد:
اساسنامه سازمان مجری طرحهای عمرانی نیروهای مسلح
ماده ۱- در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱- نیروهای مسلح: ستاد کل نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به آنها.
۲- ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح.
۳- وزارت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.
ماده ۲- به منظور انجام وظایف مندرج در بند (م) ماده (۴) قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۸، سازمان مجری طرحهای عمرانی نیروهای مسلح که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده میشود، به صورت شرکت دولتی و وابسته به وزارت و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی تشکیل و مطابق قوانین و مقررات مربوط تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و سیاستهای ستاد کل نیروهای مسلح و این اساسنامه فعالیت مینماید.
ماده ۳- مدت فعالیت سازمان از تاریخ تشکیل نامحدود میباشد.
ماده ۴- مرکز اصلی سازمان در تهران است.
تبصره - سازمان مجاز است با تصویب مجمع عمومی، نسبت به ایجاد شرکت طرح (پروژه) با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.
ماده ۵- وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است:
۱- مشارکت در مکان یابی و تدقیق محلهای جدید استقراری نیروهای مسلح برابر طرح آمایش آنها براساس ابلاغ ستاد کل
۲- طراحی و نظارت فنی بر طرحهای عمرانی مصوب نیروهای مسلح و نوسازی پادگانها با رعایت اصول مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل
۳- احداث بازسازی و نوسازی ساختمان و تأسیسات در سطح نیروهای مسلح بر اساس ابلاغ ستاد کل
تبصره ۱- طراحی و احداث اماکن استقراری پایینتر از سطح تیپ و مراکز و اماکن مشابه (از حیث زیربنا) نیروهای مسلح میتواند توسط نیروهای مسلح انجام شود.
تبصره ۲- در اجرای تبصره (۱) این ماده نیازمندیهای نیروهای مسلح در ستاد کل تصویب و جهت اجرا به وزارت ابلاغ میگردد.
۴- انجام مناقصات طرحهای موضوع این اساسنامه براساس قوانین و مقررات مربوط.
۵- به کارگیری و روزآمد نمودن فناوریهای نوین ساخت و ساز و جلوگیری از پراکندگی در اجرای طرحهای عمرانی نیروهای مسلح.
۶- مشارکت در تهیه دستورالعملهای فنی و اجرایی خاص مهندسی نیروهای مسلح و ضوابط فنی- دفاعی.
۷- اجرای سایر موارد ارجاعی یا تفویضی از طرف مجمع عمومی سازمان مرتبط با موضوع فعالیت سازمان با رعایت این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط
ماده ۶- سرمایه سازمان مبلغ یکصد میلیارد (۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال است که متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و تماماً توسط وزارت پرداخت شده است.
ماده ۷- ارکان سازمان به شرح زیر است:
۱- مجمع عمومی
۲- هیئت مدیره
۳- مدیر عامل
۴- بازرس قانونی (حسابرس)
ماده ۸- اعضای مجمع عمومی به شرح زیر است:
۱- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (رئیس)
۲- وزیر امور اقتصادی و دارایی.
۳- وزیر راه و شهرسازی.
۴- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور.
۵- معاون هماهنگ کننده ستاد کل.
۶- فرمانده کل یا معاون هماهنگکننده ارتش جمهوری اسلامی ایران.
۷- فرمانده کل یا معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۸- فرمانده کل یا معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
ماده ۹- جلسات مجمع عمومی حداقل دو بار در سال و با دعوت رئیس مجمع عمومی و در صورت ضرورت به درخواست رئیس با سه نفر از اعضای مجمع عمومی به طور فوقالعاده تشکیل میشود.
تبصره - جلسات مجمع عمومی حداقل با حضور پنج نفر از اعضا تشکیل میشود و تصمیمات آن با رأی اکثریت اعضای مجمع لازمالاجرا است.
ماده ۱۰- وظایف و اختیارات مجمع عمومی در چهارچوب قوانین و مقررات به شرح زیر است:
۱- تصویب خط مشی اهداف و برنامههای سالیانه سازمان.
۲- تصویب برنامه و بودجه سالیانه سازمان.
۳- نصب و عزل اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی.
۴- تصویب روش ارزیابی داراییها مطالبات و دیون سازمان ظرف حداکثر شش ماه پس از تشکیل مجمع عمومی.
۵- بررسی و تصویب صورتهای مالی سازمان.
۶- رسیدگی و تصویب گزارش عملکرد سالیانه سازمان.
۷- تصویب دستورالعملها و آییننامههای مورد نیاز سازمان بر مبنای ضوابط و مقررات ابلاغی وزارت و منطبق با این اساسنامه.
۸- اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر این اساسنامه و ارائه آن به هیئت وزیران جهت تصویب
۹- پیشنهاد انحلال سازمان با رعایت اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۱۰- اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه و ارائه آن به هیئت وزیران جهت تصویب.
۱۱- تصویب تشکیلات سازمان.
۱۲- تعیین میزان حقالزحمه و پاداش اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل.
۱۳- اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعات در چهارچوب وظایف سازمان که تصمیمگیری در مورد آنها طبق قوانین و مقررات مستلزم تصویب مجمع عمومی است.
ماده ۱۱- اعضای هیئت مدیره سازمان از پنج نفر تشکیل میشود که حداقل دو عضو آن باید به صورت موظف و تمام وقت در سازمان اشتغال داشته باشند. اعضای یادشده از بین افراد دارای شرایط اسلام، ایمان، وثاقت، امانت و تحصیلات عالی و تخصص در زمینههای مهندسی مالی مدیریتی و حقوقی و حداقل (۱۰) سال، تجربه برای مدت چهار سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است و تا زمانی که اعضای هیئت مدیره جدید منصوب نشدهاند، اعضای قبلی در سمت خود باقی خواهند ماند.
ماده ۱۲- جلسات هیئت مدیره هر ماه حداقل یکبار تشکیل میشود و با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات آنها با رأی موافق حداقل سه نفر از حاضران در جلسه لازمالاجرا است.
ماده ۱۳- وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر است:
۱- اجرای تصمیمات و مصوبات مجمع عمومی و نظارت بر حسن اجرای آنها.
۲- رسیدگی و تأیید طرحها برنامهها پیشنهادها گزارشها مقررات و آییننامههایی که باید برای تصویب به مجمع عمومی ارائه شود.
۳- بررسی و تنظیم، برنامه بودجه صورت دارایی و دیون و همچنین ترازنامه حساب عملکرد و سود و زیان سازمان و صورتهای مالی تفصیلی جهت ارائه به بازرس قانونی (حسابرس) و مجمع عمومی.
۴- بررسی ساختار تشکیلاتی سازمان جهت تصویب مجمع عمومی.
۵- تصویب دریافت تسهیلات و اعتبارات و ارائه تضمین به طرفهای داخلی و خارجی که به موجب آییننامه مالی با سایر مصوبات مجمع عمومی سازمان در صلاحیت هیئت مدیره باشد.
۶- تصویب دستورالعملها و ضوابط مورد نیاز برای اجرای مصوبات مجمع عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۷- پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه سازمان به مجمع عمومی جهت ارائه به مراجع ذیربط.
۸- ارائه پیشنهاد در زمینه ارجاع امر به داوری و اعطای حق صلح و سازش با رعایت اصل یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ماده ۱۴- مدیر عامل سازمان از میان افراد دارای شرایط، اسلام، ایمان، وثاقت، امانت و تخصص پس از انتخاب توسط مجمع عمومی با حکم رئیس مجمع عمومی منصوب میشود و با اختیارات و وظایف زیر بالاترین مقام اجرایی و اداری سازمان بوده و مسئول حسن اداره امور و حفظ و تأمین حقوق و منافع و اموال سازمان در چهارچوب این اساسنامه است:
۱- اجرای مصوبات هیئت مدیره.
۲- نمایندگی سازمان در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی، مراجع اداری و قضایی داخلی با حق توکیل به غیر و ارجاع امر به کارشناسی. وکیل باید از میان افراد موثق و امین انتخاب گردد.
٣- نصب، عزل ارتقا پرداخت تسهیلات و اخذ تصمیمات درباره سایر امور استخدامی کارکنان سازمان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۴- ارائه پیشنهاد در خصوص طرحها برنامهها، بودجه، روشها، تصمیمات، گزارشها، آییننامهها و مقررات استخدامی آموزشی آییننامههای مالی و معاملاتی و سایر مواردی که باید برای تصمیمگیری به هیئت مدیره ارائه شود.
۵- حمایت قضایی از کارکنان سازمان مطابق قوانین و مقررات مربوط.
۶- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به معاملات و قراردادهای سازمان در حدود آییننامههای مصوب مجمع عمومی.
۷- همکاری با سازمانهای عقیدتی - سیاسی و حفاظت اطلاعات وزارت جهت انجام وظایف آنها در سازمان.
تبصره - مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را به کارکنان سازمان که دارای شرایط وثاقت و امانت هستند به تشخیص و مسئولیت خود برای مدت معین، تفویض کند.
ماده ۱۵- قراردادها، معاملات اسناد، مالی اوراق بهادار و تعهدآور و هرگونه سند دیگری که مستلزم قبول تعهد یا واگذاری حقی از سازمان، باشد باید با امضای توأم مدیر عامل و یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره سازمان به انتخاب هیئت مدیره و نیز ذی حساب برسد.
ماده ۱۶- منابع مالی و درآمدی سازمان به شرح زیر است:
۱- منابع حاصل از قراردادهای مربوط به طرحهای عمرانی مصوب نیروهای مسلح.
۲- حقالزحمه دریافتی از اعتبارات تخصیص یافته به هر یک از طرحهای تملک دارایی در دست اجرای سازمان حقالزحمه مذکور به پیشنهاد هیئت مدیره با تأیید رئیس مجمع عمومی تعیین میشود.
۳- هبه، هدایا، وام و کمکهای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی، با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۴- حقالزحمههای حاصل از انجام و ارائه خدمات فنی و مهندسی
۵- سایر منابع قانونی که حسب مورد به طور مجاز تحصیل یا در اختیار سازمان قرار میگیرد.
ماده ۱۷- بازرس قانونی (حسابرس) سازمان سازمان حسابرسی وزارت میباشد.
سازمان مذکور برای حسابرسی و انجام وظایف بازرسی سازمان از افراد دارای شرایط اسلام ایمان و وثاقت و امانت استفاده میکند.
ماده ۱۸- بازرس قانونی (حسابرس) سازمان موظف است به ترازنامه حساب سود و زیان و سایر اسناد و صورتهای مالی سازمان رسیدگی و نظر خود را با رعایت قوانین و مقررات به مجمع عمومی ارائه نماید.
ماده ۱۹- سال مالی سازمان از اول فروردینماه هر سال شروع و در آخر اسفندماه همان سال پایان مییابد، به استثنای سال اول که شروع آن از زمان ابلاغ این اساسنامه میباشد.
ماده ۲۰- سازمان در موضوعاتی که حکمی در این اساسنامه پیشبینی نشده است تابع قوانین و مقررات ذیربط و موارد مرتبط با قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۸ و قانون تجارت (در مواردی که به تشخیص فقهای شورای نگهبان مغایر شرع نباشد) خواهد بود.
این اساسنامه به موجب نامه شماره ۱۰۲/۴۲۹۹۳ مورخ ۱۴۰۳/۵/۶ شورای نگهبان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
انتهای پیام/