صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

روایتی از بزرگترین عملیات چریکی جهان توسط یک فرمانده

۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳:۰۲
کد خبر: ۴۷۹۴۸۰۸
نویسنده کتاب «دعوت به کرکوک»، روایت شنیدنی یک فرمانده را از بزرگترین عملیات چریکی جهان، برای اولین بار مهم خواند و توکل او برای نجات همراهانش را یک معجزه جذاب دانست.

خبرگزاری میزان- کتاب «دعوت به کرکوک» خاطرات جانباز مهدی عظامی فرمانده گردان بچه‌های شناسایی است که در عملیات کرکوک شرکت داشت. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر چاپ و در انتشارات آثار برات منتشر می‌شود.

حسن شیردل در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون کتاب «دعوت به کرکوک» گفت: کتاب به خاطرات جانباز مهدی عظامی به عنوان فرمانده گردان اطلاعات وشناسایی در این عملیات پرداخت به ابعادی جذاب شنیدنی را از عملیات کرکوک برای اولین بار ترسیم می‌کند.

وی ادامه داد: کتاب «دعوت به کرکوک» از زمان حضور عظامی در عملیات کرکوک آغاز می‌شود و چند روایت از اعزام و مرحله رفت به عملیات کرکوک و چند روایت از بازگشت از عملیات برای مخاطب را مطرح می‌کند. اما یکی از اتفاقات آن هم در زمانی است که عظامی به عنوان نیروی شناسایی در این عملیات حضور داشت گم شدن تعداد از نیرو‌ها در مسیر برگشت از عملیات کرکوک بوده است.

شیردل به ویژگی کتاب پرداخت و اظهار کرد: عملیاتی کرکوک بزرگترین عملیات چریکی جهان محسوب می‌شود، اما تا به حال اطلاعات چندانی از این عملیات منتشر نشده و تنها چند سخنرانی کوتاه بسنده شده است. در عملیات کرکوک نیرو‌های ایرانی حدود ۱۴۰۰ کیلومتر در خاک عراق وارد شده و یکی از پتروشیمی‌های کرکوک را منهدم کردند. نیرو‌های عراقی بر این باور بودند که حمله از سوی آسمان شکل گرفته است در حالی که نیرو‌های زمینی ایران چنین عملیاتی را طراحی و آن را به اجرا گذاشته بودند.

وی به یکی از روش‌های وارد کردن مهمات به داخل خاک عراق از در ۸ سال دفاع مقدس و در جریان عملیات کرکوک تاکید کرد: ظاهراً جاسازی مهمات در «کَنده» دست کن‌هایی که برای استراحت گوسفندان توسط چوپانان در مناطق خاصی شکل می‌گرفت کمک بزرگی به شکل گیری عملیات کرد.

این نویسنده درباره عملیات کرکوک گفت: هنوز ابعاد مختلف این عملیات مشخص نشده ودر رده عملیات‌های واکاوی نشده قرار، پس مستندات بسیاری اندک بودند و این امر کار برای ما به عنوان نویسنده را بسیار دشوار می‌کرد، زیرا نحوه نگارش ما شیوه مستند تاریخی بوده است.

وی تاکید کرد: سوژه‌ای را دنبال می‌کردم که در نهایت سرنخش به عملیات کرکوک و حاج مهدی عظامی باز می‌گشت. به صورت اتفاقی با ایشان ملاقات داشتم و در مورد سوژه مورد نظر با ایشان گفتگو کردم و در نهایت متوجه شدم فرمانده گردان اطلاعات این عملیات خود او است.

شیردل تصریح کرد: به دنبال فرمانده‌ای در یکی از عملیات‌ها بودم که با جانباز مهدی عظامی به صورت کاملا تصادفی آشنا شدم و بعد متوجه نقش او در اجرای عملیات کرکوک شدم. از همان ابتدا شروع به گفتگو و مصاحبه کردم و کل زندگی جانباز عظامی را در ۶۸ ساعت مصاحبه و ۱۷۰۰ صفحه متنی پیاده کردم در عین حال با مشورت مرتضی سرهنگی بخش‌هایی از زندگی این فرمانده را که در عملیات کرکوک حضورداشت انتخاب و با کمک برادرم منتشر کردیم.

وی بیان کرد: مصاحبه و گردآوری و نگارش این اثر حدود ۴ سال به طول انجامید و کاری بسیار سخت و طاقت فرسا شده بود. اسناد لازم و عکس‌های قابل استناد وجود نداشتند، زیرا عملیات کرکوک در غرب در صحرای بزرگ شکل گرفته بود و بچه‌های عملیات در برهه‌ای از زمان گم شده بودند آن‌ها مجبور بودند تا برای اینکه اثری از این عملیات از خود بر جای نگذارند، اسناد را از بین ببرند.

توسل یک فرمانده

این نویسنده مورد پیام کتاب «دعوت به کرکوک» گفت: کسانی که کتاب را مطالعه کنند به پیام مندرج در کتاب دست می‌یابند، توسل یک فرمانده برای رساندن ۲۷ نفر آن هم شصت روز بعد عملیات به داخل کشور کاری بسیار سخت بود. آن‌ها در این زمان باید مواظب می‌بودند تا مبادا توسط نیروی‌های بعث عراقی شناسایی شوند. این توسل عجیب نتایج عجیب نیز به دنبال داشت که در کتاب به آن پرداخته شده است؛ بنابراین به جرات می‌توانم بگویم این کتاب یکی از بهترین آثار من و برادرم است که تدوین و به چاپ رسیده است.

شیردل شخصیت جانباز مهدی اعزامی اشاره و تصریح کرد: در یک جمله باید تاکید کنم مهدی عظامی رزمنده‌ای که گمنامی وارد هشت سال دفاع مقدس شد و گمنام نیز از آن خارج شد؛ و هم اکنون با درد‌های جنازی‌اش دست و پنجه نرم می‌کند او در طی هشت سال دفاع مقدس شیمیایی شده بود. حتی زمانی که عکسی از او بر روی جلد کتاب قرار دادیم و او متوجه شد به من اعتراض کرد که چرا عکسش بر روی جلد کتاب آمده است.

وی به علت نگارش کتاب «دعوت به کرکوک» اشاره و بیان کرد: زمستان سال ۱۳۹۶ وقتی که به بابل آمده بود هم دیگر را ملاقات کردیم و در همان ماشین پراید قدیمی بدون بخاری‌اش شدیم. مصاحبه‌ها را جمع آوری کرد.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *